Ředitelka poradenské firmy: schopných manažerek není málo

15. září 2009, 10:44 - Jana Pike
15. září 2009, 10:44

„Naše síla spočívá v silné orientaci na zavedení nabytých vědomostí do praxe,“ říká Martina Jandečková, ředitelka společnosti Mg Consulting, která se zabývá vzdělávací a poradenskou činností.

Autor: Martin Siebert

Jak jste se dostala ke své profesi?

K mé profesi mě, myslím, přivedla především radost z práce s lidmi a dlouholetá zkušenost v této oblasti. Po studiu ekonomie jsem téměř 15 let pracovala v automobilovém průmyslu, v Mercedes-Benz a poté v BMW, většinu času na pozici obchodní ředitelky pro Českou republiku. Zkušenosti v oblasti managementu, prodeje, marketingu, práce s různými typy zákazníků, spolupráce s dealerskou sítí, ale i s týmem spolupracovníků pro mě byla solidním základem pro další konzultantskou činnost.

Kde vznikl nápad podnikat v oblasti manažerského vzdělávání?

První myšlenka na práci v poradenských službách přišla někdy před 10-ti lety, ale tenkrát jsem ještě nezískala odvahu opustit pohodlné zázemí velké společnosti a hlavně jsem si říkala, že práce v této oblasti vyžaduje vlastní dlouhodobou zkušenost. Do poradenství jsem vstoupila v době, kdy jsem měla jasný pocit, že ani jedna ani druhá z uvedených věcí už nejsou překážkou, a že mě chuť pustit se do toho neopustila.

Jaký byl počátek rozjezdu společnosti?

Podnikat jsem začala v roce 2006, kdy jsem se znovu setkala se svou nynější partnerkou ve společnosti, se kterou jsem měla velmi pozitivní pracovní zkušenosti právě z dob působení v Mercedes-Benz, a která v té době uvažovala o obdobném postupu. Rozhodly jsme se, že spojení dlouholeté zkušenosti z oblasti manažerské, obchodně-marketingové a vzdělávací by mohlo být zajímavé pro naše budoucí klienty. Počátek podnikání nás doslova „převálcoval“, a to nejen kvůli velkým zakázkám, které přišly, ale i kvůli rodinnému zázemí v té době. V roce 2007 se nám totiž oběma narodily přírůstky do rodiny. Rozjezd firmy jsme financovaly z vlastních zdrojů, štěstím pro nás bylo, že jsme se nemusely zadlužit.

Co vás nejvíce při založení firmy překvapilo?

Nejvíce asi obrovská míra zodpovědnosti, kterou člověk nese, když sám podniká a která je tolik rozdílná od manažerské zodpovědnosti, kterou člověk má ve velké společnosti. Dalším zajímavou věcí bylo to, že lidé, kteří se mnou pracovali v předchozích letech a měli pozitivní zkušenost z naší spolupráce v jedné oblasti, měli i nadále zájem spolupracovat v oblasti jiné. Toto ovšem neplatí paušálně, byly i zkušenosti úplně jiného rázu.

Co říkáte na podnikatelské prostředí u nás? Myslím, že podnikatelské prostředí v ČR situaci nově vzniklým „mladým“ společnostem nijak neulehčuje. Je tu velmi náročná administrativní povinnost vůči státu a velmi malá podpora začínajících společností a tím i motivace k rozvoji podnikání. Zároveň je tu neuvěřitelná síla velkých společností, které svojí interní politikou rozhodně nenapomáhají rozkvětu menších a středních podnikatelů. Když srovnáte nabídku manažerských kursů před pár lety ze současností, vidíte velký posun v poptávce a nabídce?

Zatímco v minulosti se klient v mnoha případech „spokojil“ s nabídkou takzvaných hotových kurzů, kdy byl obsah i rozsah standardizovaný pro všechny typy společností, dnes náročný klient vyžaduje vzdělávací projekty na míru. Šetří tak náklady i čas svých zaměstnanců vynaložený na vzdělávání. Krátce shrnuto, český manažer se stal náročnějším na obsah, rozsah i formu vzdělávání. I přes současnou ekonomickou situaci, a v mnoha případech právě proto, jsou si klienti vědomi toho, jak důležitá je investice do rozvoje zaměstnanců a jakou konkurenční výhodu může přinést v blízké budoucnosti. Kdo je typický zákazník vaší společnosti? Nemáme „typického“ klienta. Našimi klienty jsou nejen nadnárodní společnosti, pohybujeme se totiž i na Slovensku, v Polsku, v Maďarsku a dalších zemích Evropy, ale i střední a menší firmy. Máme klienty pracující v oblasti výroby, služeb, prodeje, retailu … Čili vidíte, že spektrum je skutečně široké. O jaký typ kursu je mezi vašimi klienty největší zájem? Největší zájem je v současné době o rozvojové projekty na míru, o projekty, ve kterých na vstupu změříme konkrétní firemní potřeby a požadavky. Momentálně se jedná o služby z oblasti Assessment a Development Center, ale i další metody jako je spokojenost zaměstnanců či zákazníků, mystery shopping. Na tomto základě pak navrhujeme rozvojový plán, rozsah a obsah jednotlivých kurzů. Tento postup tak klientovi zaručuje maximální efektivitu jak časovou tak finanční, vzhledem k tomu, že dostane nabídnuto pouze to, co je pro jeho nynější situaci a cíle do budoucna relevantní. Mystery Shopping, to zní až skoro magicky. O co se konkrétněji jedná? Je to výzkumná technika. Do češtiny se většinou překládá jako fiktivní nebo tajný nákup vhodný pro firmy, které chtějí vyhodnocení úrovně svých služeb a v návaznosti na to iniciovat zkvalitnění těchto služeb. Úspěch mystery shoppingu tkví především v tom, že speciálně vyškolení pozorovatelé vystupují v roli zákazníků. Podle předem vypracovaného scénáře monitorují obchodní, komunikační a vyjednávací dovednosti osob na jednotlivých pozicích klientovy společnosti. Mystery shopping je vhodný především pro společnosti, které mají přímý kontakt s cílovým klientem, nezávisle na oblasti prodeje či poskytování služeb. Velmi dobré zkušenosti s tímto produktem máme například v oblasti prodeje automobilů, kdy někteří z našich klientů, importéři automobilů, navazují výsledky dosažené v mystery shoppingu na přímé motivační nástroje pro dealerskou síť. Toto vede jednoznačně k celkovému zvýšení kvality v celé dealerské síti té které značky. V čem jste lepší než vaše konkurence? Myslím, že naše síla spočívá v silné orientaci na zavedení nabytých vědomostí do praxe. Na toto máme několik specifických instrumentů, ale taktéž zásadní pravidlo: konzultantem v Mg Consulting může být pouze ten, kdo si měl možnost v reálné praxi prožít to, co klienta učíme. Učíme-li tedy management, náš konzultant má vlastní dlouholetou zkušenost v managementu, učíme-li prodej, náš konzultant má dlouholetou vlastní zkušenost v prodeji atd. Co vám dělá největší radost v podnikání?

Asi úplně nejvíce si cením toho, když se od klienta dozvím, že mu spolupráce s námi pomohla v dalším rozvoji. Největší radost mi dělá spolupráce s manažery, kteří rozhodují o dalším rozvoji zaměstnanců, ať už se jedná o generální ředitele, šéfy oddělení lidských zdrojů nebo obchodní ředitele, a mají na něm skutečný zájem. Věřte, že tento druh spolupráce je neuvěřitelným přínosem pro všechny zúčastněné.

Pomáhá vám při komunikaci s obchodními partnery fakt, že jste žena?

Někdy ano, někdy ne, vždycky je to závislé na tom, s kým komunikujete. Spíše spoléhám na zdravý lidský rozum, nesnažím se přemýšlet o tom, zda je to pro mě v daný moment výhodou či ne.

Myslíte si, že je stále ještě málo schopných manažerek? A mají to ženy v byznyse těžší?

Myslím, že schopných manažerek málo není. Sama osobně mám možnost se spoustou schopných žen pracovat. A v čem to máme my ženy těžší? Určitě v tom, že skloubení rodinného zázemí s prací nebývá vždy jednoduché a vyžaduje to hodně energie a hlavně obrovsky náročnou časovou organizaci. Bez ní to nejde.

Baví vás řídit lidi?

Lidi mě baví řídit, asi to pramení z toho, že já mám lidi kolem sebe ráda. Ráda dávám šanci schopným lidem, kteří mají chuť posunovat věci dopředu. Jaký typ šéfa jsem, byste se musela zeptat jich.

Daří se vám skloubit soukromí s podnikáním?

Daří i nedaří. Jsou momenty, kdy si říkám, jak se mi to krásně daří a jsou momenty, kdy mám pocit, že běžím za vlastním stínem. Ale to nic nemění na tom, že mi ta rovnováha a pestrost mezi soukromím a prací vyhovuje.

Co je pro vás v práci největší výzvou?

Největší výzva pro mě bývá klient, který vlastně o vzdělávání zaměstnanců ani neuvažuje. A že ho potom realizuje? To je ta krásná odměna za tu nadstandardní snahu vysvětlit mu, že je to ta nejlepší investice, kterou mohl učinit.

**Jaké máte pracovní plány do budoucna?

Rádi bychom rozšířili portfolio nabízených produktů pro naše klienty v oblasti poradenství. V praxi se neustále přesvědčujeme o tom, že práci s lidmi je nutné podchytit už v začátcích, při přijímání zaměstnanců, poté ji doprovázet a nabídnout další možnosti i po případné změně zaměstnání. Těmito myšlenkami se momentálně zabýváme.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a…
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Maserati GranTurismo se dočkalo dalšího faceliftu. Nástupce je ve hvězdách
Technologie
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít