Ředitel vnějších vztahů Škoda Auto Radek Špicar: zlepšení přijde až koncem roku

23. ledna 2009, 00:00 - J. Němeček, M. Martinovičová
23. ledna 2009, 00:00

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto minulý týden obnovila po téměř měsíční odstávce výrobu.

Celou první polovinu roku se bude stejně jako v prosinci pracovat pouze čtyři dny v týdnu, probíhají kolektivní jednání o mzdách. Situace se zlepší nejdříve až koncem roku.

Světová finanční krize už pro Čechy není jen učebnicovým pojmem. Proč podle vás zasáhla u násprávě automobilový průmysl, zatímco banky jsou vcelku v klidu?

Primární efekty světové finanční krize se České republice skutečně téměř vyhnuly. Na rozdíl od Spojených států a některých západoevropských zemí je náš finanční sektor stabilní, což je pro stabilitu ekonomiky velmi důležité. Lze to přičíst několika faktorům. Za nejdůležitější považuji opatrnost českých bankéřů, kteří se i na základě zkušeností z devadesátých let nepouštěli do přílišných spekulativních dobrodružství. Svou roli pravděpodobně sehrálo i to, že mateřské centrály české banky často nepustily k těm nejlukrativnějším obchodům na finančním trhu, které se ale posléze ukázaly jako značně rizikové.

Sekundární efekty v podobě ekonomické krize postihující reálnou ekonomiku se nám ale už nevyhnuly. Česká ekonomika je třetí nejotevřenější ekonomikou na světě a silně závislou na exportu. Prudký pád důvěry v trhy a následně i poptávky po celém světě proto okamžitě pocítili i čeští vývozci. České automobilky většinu své produkce vyvážejí, a tak byly tímto poklesem poptávky citelně zasaženy. Už teď je ale na makroekonomických číslech patrné, že ekonomická krize bohužel zasáhne i většinu ostatních průmyslových odvětví u nás.

OBCHODNÍCI SPOLU NEVÁLČÍ

Není tato situace argumentem pro antiglobalisty?

Rozvoj mezinárodního obchodu, jeho postupná liberalizace a odstraňování bariér pomáhá všem zemím, které se tohoto procesu účastní. Česká republika jako malá otevřená ekonomika, která těží z mezinárodního obchodu, je toho dobrým příkladem. V případě, že by velké státy začaly uplatňovat silná protekcionářská opatření, projevilo by se to na naší prosperitě velmi negativně. Jak velké výhody volný obchod přináší, je možné ukázat i na našem členství v Evropské unii, které jednoznačně stimulovalo českou ekonomiku.

Naopak izolacionalistické státy nepodílející se na globalizovaném obchodu jsou dnes většinou na konci žebříčků ekonomické výkonnosti a propadají se do stále větší bídy. Navíc nezapomínejme, že v mezinárodním prostředí platí pravidlo, že státy, které spolu intenzivně obchodují, spolu díky vzájemné závislosti zpravidla neválčí, čehož je Evropa od počátku své integrace dobrým příkladem.

Na jak dlouho útlum odhadujete?

V současné situaci je téměř nemožné předvídat další vývoj. Během první poloviny letošního roku oživení nečekáme. Věříme ale, že první známky zlepšení by mohly přijít už v závěru tohoto roku a v roce 2010 už bude mezi spotřebiteli opět převládat důvěra.

Například Rusko před Vánoci ohlásilo zvýšení dovozních cel na nákladní automobily z 15 na 25 procent. Nebojíte se, že by to mohlo postihnout i trh s osobními vozy? Jak je třeba pro Škodovku ruský trh důležitý?

Ruský trh je pro Škoda Auto velmi důležitý. Vozy Škoda mají tam dobrou pověst, a tudíž i velký potenciál. Právě z toho důvodu jsme se nechtěli spoléhat pouze na dovoz vozů nebo dílů a následnou montáž, ale rozhodli jsme se společně s Volkswagenem pro výstavbu výrobního závodu ve městě Kaluga.

Díky tomu se zdražení dovozních cel neobáváme. Ani Rusko ale nebylo ušetřeno důsledků ekonomické krize a velkým problémem je teď například rozpad tamního leasingového trhu. Z dlouhodobého hlediska je to však nesmírně perspektivní trh, kde očekáváme značný růst.

NEMŮŽEME STANOVIT PLÁN ODBYTU

Jak vypovídající jsou v současné době vzhledem ke krizi finanční a rozvojové plány firem, včetně vaší, na příští rok a delší období?

Příprava finančních a rozvojových plánů je pro každou firmu klíčová. V současné době je ale velmi obtížné, až skoro nemožné, stanovit plán odbytu. Dlouhodobější plánování investic nám v Česku navíc komplikuje neexistence termínu pro stanovení eura, která nás a všechny ostatní české exportéry vystavuje rizikům spojeným s volatilitou české koruny.

Počítáte s tím, že byste, podobně jako v USA, urychlili třeba výzkum, aby se přešlo na alternativní paliva, zlevnila se výroba a podobně?

Americké automobilky jsou nuceny urychlovat výzkum, protože v něm výrazně zaostaly, což je jeden z hlavních důvodů jejich současných problémů. To však není náš případ. Celý koncern včetně Škoda Auto do výzkumu a vývoje intenzivně investuje a oficiálně jsme deklarovali, že současná krize není důvodem v tomto úsilí polevovat.

Naopak jedním z řešení krize je posilovat inovace a vývoj například v oblasti alternativních pohonů a ekologických technologií. Důkazem, že to myslíme vážně, je například nedávné otevření našeho nového technologického centra za více než miliardu korun. Jeho otevřením jsme získali třetí největší výzkumné centrum v celém koncernu.

Jak hodnotíte přístup USA a EU při plánování balíčků na podporu ekonomik?

Považujeme za důležité, aby se jednotlivé členské státy vyvarovaly snah o unilaterální kroky prováděné bez koordinace s ostatními. Opatření, která by byla přijímána v panice a řešila jen partikulární problémy jednoho státu, by příliš nepomohla. Při přípravě ozdravných balíčků považujeme za důležité hledání společného řešení, které by nezvýhodňovalo jedny na úkor druhých, bylo přesně cílené do potřebných oblastí a bylo dočasné. České předsednictví Evropské unii bude mít v této otázce důležitou roli a my doufáme, že i díky naší zkušenosti z transformačního období bude česká vláda postupovat tímto způsobem. Pokud by se to podařilo, viděl bych v tom jeden z největších přínosů českého předsednictví.

JEZDIT VE STARÉM AUTĚ NEJDE DONEKONEČNA

Nepřišla by krize na automobilky tak jako tak? Prodávat nové a nové vozy nelze donekonečna.

Střídání růstu s obdobím recese je v automobilovém průmyslu běžné stejně jako v jiných průmyslových odvětvích. Výrobci musí být na takové situace připraveni a přizpůsobit jim své kroky. Krize navíc zdaleka není jen negativní. Výrobce nutí k přezkoumání, jestli všechno dělají nejefektivněji, jak to jde. Vyvíjejí tlak na snižování nákladů a na odbourání zbytečného plýtvání, které je občas v dobách růstu tolerováno. Navíc podporuje inovace, což je důležité pro budoucí konkurenceschopnost celého evropského automobilového průmyslu.

Co se týká nakupování nových vozů, jezdit ve starém voze také nelze donekonečna. Dobrým příkladem je Česká republika. Průměrné stáří vozového parku se u nás blíží 14 rokům, což je skoro dvakrát více než v západní Evropě. Staré vozy se přitom vyznačují velmi malou bezpečností a výrazně znečišťují životní prostředí. Navíc technologie recyklací postupuje takovým tempem, že staré likvidované vozy lze již téměř kompletně recyklovat a materiály znovu použít.

Považujete české předsednictví za důležité pro naši zemi? Jakým způsobem se na něm Škoda Auto podílí?

Předsednictví Rady EU považujeme za velmi důležité. Je to jedinečná příležitost pro celou státní správu naučit se, jak funguje evropská byrokracie. Je to také šance pro zviditelnění naší země nejen v Evropě, ale v celém světě. Česko bude navíc spolurozhodovat o mnoha věcech důležitých pro obchod, jako je energetika nebo odstraňování bariér v Evropě.

V rámci našich možností se snažíme předsednictví aktivně podporovat. Už v přípravné fázi jsme se účastnili práce odborných komisí, které připravovaly priority předsednictví. Například v pracovní skupině ministra školství Ondřeje Lišky jsme mimo jiné spoluvytvářeli návrhy vedoucí ke zlepšení spolupráce mezi podniky a školami, které bude české předsednictví prosazovat. To je velmi důležité pro budoucí konkurenceschopnost české ekonomiky, takže to rozhodně nepovažuji za ztracený čas. Užitečná byla i spolupráce s vicepremiérem Alexandrem Vondrou, který při stanovování priorit předsednictví podporoval i důležitá ekonomická témata, která mají vliv na budoucnost českého průmyslu.

Rozhodli jsme se také poskytnout na předsednictví flotilu vozů Škoda Superb, protože jsme se s vládou shodli, že by delegace měly jezdit ve vozech domácí výroby.

Co se týká zahraniční konkurence, vnímáte ji jako hrozbu? Lepší se kvalita asijských vozů? Kdy podle vás budou plnohodnotnou konkurencí v Evropě?

Japonské či korejské vozy jsou plnohodnotnou konkurencí už léta. U čínských nebo indických vozů ještě bude několik let trvat, než se začnou výrazněji prosazovat na vyspělých světových trzích. Bylo by ale krátkozraké je kvůli tomu podceňovat. Tuto chybu udělali například američtí výrobci v 80. letech u japonských značek a mělo to pro ně velmi negativní důsledky.

Nejlepším způsobem, jak s asijskou konkurencí úspěšně soutěžit, je nadále zintenzivňovat výzkum a vývoj, investovat do nových technologií, udržovat konkurenceschopnou cenovou politiku a posilovat kvalitu nových produktů. Důležité je také aktivně pronikat na perspektivní asijské trhy a v souvislosti se vzrůstající kupní silou tamních obyvatel konkurovat asijským výrobcům na jejich domácím hřišti.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče