Menu Zavřít

Ředitel číslo 6

18. 8. 2010
Autor: Euro.cz

Chci pokračovat v nastartované evoluci, říká nový šéf...

Celý podtitul Chci pokračovat v nastartované evoluci, říká nový šéf české pobočky největší světové IT firmy Roman Cabálek

Čech, Čech, Čech, Čech, Američanka, Čech. Lokální pobočka softwarového obra, společnosti Microsoft, má po třech letech znovu „domácího“ šéfa, čtyřiačtyřicetiletého Romana Cabálka. Jeho cílem – a zároveň úkolem od nadřízených – je stabilizovat byznys Microsoftu v Česku a zejména připravit lokální zákazníky na neodvratitelný krok: přesun počítačových programů na internet. Poté, co na začátku prázdnin odešla dosavadní ředitelka českého Microsoftu Jane Gilsonová do Německa, očekával se – podobně jako v předešlých situacích – mnoho měsíců trvající proces hledání nového lokálního šéfa. Jenže uběhly pouhé dva týdny a firma oznámila do světa: české pobočky se ujímá Roman Cabálek, dosavadní ředitel divize OEM (software prodávaný společně s novými počítači) pro region střední a východní Evropy. „Už rok jsem se rozhlížel, co bych mohl v Microsoftu dělat dál. Přesun z pozice expertního manažera do role člověka, jež má na starost více věcí, navíc v rodné zemi, mne opravdu upřímně lákal,“ říká Cabálek, jenž v největší softwarové firmě světa pracuje od roku 1999.

Od pedagogiky k elektronice Přitom jeho profesní kariéra byla původně nalinkovaná zcela jinak. Poté, co na olomoucké Univerzitě Palackého vystudoval pedagogiku (obor matematika–fyzika) nastoupil v rodných Dobřichovicích jako učitel na základní škole, kde již předtím absolvoval praxi a během několika měsíců se stal zástupcem ředitele. „Fakt, že jsme byli jediní dva chlapi v celém učitelském sboru plným žen, se stal jednou z mých největších profesních zkušeností,“ je přesvědčen Cabálek. Na dobřichovické základce si také poprvé přičichl k IT byznysu, byť zatím z opačné strany. Brzy po sametové revoluci dostal za úkol zavést počítačovou učebnu. „Tenkrát jsem vůbec netušil, že se informatika stane mým hlavním oborem. Jinak můj první kontakt se softwarem proběhl již na vysoké škole, když moje diplomová práce spočívala v naprogramování simulace různých fyzikálních jevů. V té době prakticky neexistoval do češtiny lokalizovaný software, tak jsme si s dalšími studenty upravovali testovací programy sami,“ vzpomíná. Během své pedagogické kariéry četl i Učitelské noviny, kde narazil na pracovní inzerát lákající vzdělané lidi do reklamní agentury Studio Lukas. „Programově sháněli mozky ze všech různých branží včetně školství. Mě kromě určité znalosti PC pomohla i slušná znalost jazyků. Na počátku devadesátých let umět nejen rusky, ale i německy a anglicky byla jistá výhoda,“ říká skromně Cabálek. Zpočátku v reklamní agentuře začínal jako asistent pro obchodníky, brzy se však sám do prodejního týmu dostal a po dvou letech mu již šéfoval. „Jako i několikrát poté jsem měl štěstí na zkušené kolegy, od nichž jsem se mohl učit a zároveň jsem měl to štěstí zjistit, proč jsou úspěšní.“ Když pak Cabálkovi na stole přistála nabídka od jednoho z klientů agentury, kosmetické firmy Biersdorf, poměrně rychle ji – především kvůli obrovskému časovému vytížení v reklamce – přijal a stal se manažerem v obchodně-marketingovém týmu. „Byla to druhá strana barikády, zadavatel inzerce a velká nadnárodní firma. Navíc je rychloobrátkový byznys o něčem jiném než prodej reklamních snů,“ směje se. I proto ho potěšilo, když mu po necelých dvou letech zavolali z českého zastoupení korporace Sony, že by mu rádi nabídli místo PR manažera. „Po zkušenosti s kosmetikou jsem byl schopen nabídnout víc než jen agenturní zkušenosti, navíc spotřební elektronika mi byla vždy blízká. Miluji různé ,vychytávky‘ a hračky, a tak jsem se vydal do světa moderních technologií,“ popisuje manažer, jehož v Microsoftu často přezdívají „gadget man“, tedy jakýsi „pan hračička“.

Třicet zemí byznysu Komunikace s japonskou firmou, výrobními závody Sony a zejména testování novinek ho naplňovala, ale když mu zavolali z Microsoftu, že by ho chtěli jako obchodníka do divize OEM, neváhal. „V roce 1999 byla mým denním chlebem komunikace s největšími českými výrobci počítačů. Dnes už většina z nich neexistuje nebo jsou součástí nadnárodních firem a pod tehdejšími názvy nefungují,“ popisuje své začátky s prodejem softwarových licencí. Cabálkovi se zřejmě v jeho roli dařilo, protože po třech letech dostal stejnou oblast na starost i na sousedním Slovensku a pak přibývaly další a další země směrem na východ a jih, takže nakonec odpovídal za OEM byznys Microsoftu v 30 zemích regionu střední a východní Evropy. „V roce 2002 jsme byli tříčlenný tým, dnes je nás více než stovka. A další lidé se prodeji programů na nově prodávaných počítačích věnují v jednotlivých pobočkách,“ vypočítává manažer. Právě obrovská geografická roztříštěnost sahající od Česka až po Střední Asii na východě a Řecko s Tureckem na jihu a s tím související náročnost na obstarání všech teritorií stála za Cabálkovým rozhodnutím přesunout se zpět do Prahy. „Na konci každého dne sám sebe občas hodnotím, když si položím tři jednoduché otázky: co jsem dnes udělal pro byznys firmy, která mě zaměstnává, co jsem učinil pro vlastní rozvoj a co jsem udělal pro svoji rodinu. Pokud v jedné z oblastí zní odpověď dlouhodobě ,nic‘, tak je to špatně a je na čase něco změnit, udělat v životě korekci. Což je také důvod, proč jsem rozcestovaný profesní život chtěl vyměnit za lokální práci,“ naznačuje otec čtyř dětí způsob svého uvažování.

Evoluce s cloudem Kromě profesních zkušeností a jedenáctileté věrnosti Microsoftu rozhodla pro Cabálkovo zvolení nejvyšším manažerem české pobočky i jeho vize a touha mít na starost celý lokální trh. „Každý zaměstnanec naší firmy má svůj plán rozvoje, který dvakrát ročně konfrontuje s nadřízeným, a já v něm měl již několik měsíců uvedeno, že bych chtěl šéfovat českému zastoupení. To, že obchodní ředitel německého Microsoftu Ralph Haupter postoupil do pozice generálního ředitele tamní pobočky a Jane Gilsonová byla jmenována jeho nástupkyní, rozjelo řetězovou reakci, jejímž výsledkem byl i můj přesun do Prahy,“ vysvětluje. Ačkoliv nehodlá svou předchůdkyni jakkoliv kritizovat, připouští, že jeho „konkurenční výhodou“ pro roli hlavního manažera v Česku je fakt, že z lokálního prostředí vystoupal do evropských struktur. „Kontakty s českými klienty stále udržuji, ale zároveň se mi podařilo za těch jedenáct let vybudovat síť kontaktů včetně centrály v americkém Redmondu. A co si budeme nalhávat – pro manažera nehovořícího česky může být občas problém dostat se blíže k některým lokálním partnerům či zákazníkům. Ovládat češtinu je na tomto trhu stále výhoda,“ dodává Cabálek. Jedním z hlavních úkolů, které dostal od svých nadřízených, je připravit firmu na reorganizaci. Nikoliv však organizační, ale obchodně-zákaznicky orientovanou. „Nepřichází žádná revoluce, ale pokračujeme v nastartované evoluci – rozšíření portfolia produktů o online služby na bázi takzvaného cloud computingu (aplikace v prostředí internetu – pozn. red.),“ říká. Klíčový přitom podle něj není jen segment korporací a firemních zákazníků, ale i domácích uživatelů. „Celá řada klientů využívá naše produkty v práci i doma. Proto musíme pro obě role nabídnout to nejlepší a nejefektivnější řešení,“ soudí. „Dnes máme desetitisíce uživatelů online služeb v Česku, jako jsou třeba Windows Live (obdoba Google Documents – pozn. red.), Hotmail či Xbox Live. Za tři až pět let bych na tomto místě rád hovořil o milionech uživatelů,“ uvedl Cabálek pro týdeník EURO. Vedle „cloudových“ služeb má v plánu navýšit i klasický „offline“ byznys tak, aby česká pobočka Microsoftu rostla alespoň v jednotkách procent. „Rozhodně bych také rád zapracoval na dalším snížení míry softwarového pirátství v Česku a potěšilo by mne, kdyby se naše firma zasadila o větší bezpečnost internetu, především směrem k dětem,“ slibuje. Rodina, na niž měl během svého působení v regionální ředitelské pozici málo času, stále žije v domku v Dobřichovicích. „Tým spolupracovníků v OEM divizi sídlil v Mnichově, já měl zázemí v Praze, ale dvě třetiny pracovního času jsem trávil na cestách. Součástí rozhodování zda jít zpátky byla i touha vidět děti častěji než doposud,“ říká otec dvou chlapců a dvou děvčat. „Kluci hrají jako já i má žena basket, dcery zase podnikají první taneční krůčky. Já kromě košíkové hraji i tenis, dokonce jsem si před lety udělal trenérskou licenci,“ doplňuje. Inspiraci nejen pro práci hledá i v knihách. „Z dějin a historických románů se dá vytěžit hodně ponaučení pro současnost,“ míní Cabálek.

BRAND24

* (rozhovor) Roman Cabálek Magických 99 procent EURO: Jakým směrem chcete po vašem nástupu posunout strategii českého Microsoftu? CABÁLEK: Hlavní tři priority naší strategie jsou zaměstnanci, partneři a zákazníci. Pro klienty chceme být strategickým partnerem, jenž jim pomáhá řešit jejich obchodní a ekonomické priority a umožní jim zefektivnit jejich podnikání. A to nejen řešení, která mohou nasadit na vlastním hardwaru, ale i řešení, která budou využívat v takzvaném cloudu. Ten se však netýká výhradně firemních klientů, ale i těch koncových, domácích uživatelů. U partnerů dlouhodobě budujeme a udržujeme silný partnerský ekosystém. Microsoft 99 procent svých produktů a řešení prodává prostřednictvím partnerů. V oblasti rozvoje zaměstnanců je vedle vybudování silného týmu mým cílem „vyexportovat“ více našich schopných lidí do pozic na úrovni regionu střední a východní Evropy, do korporace nebo třeba na vedoucí posty v jiných evropských pobočkách. EURO: Kam byste chtěl český Microsoft dotáhnout? CABÁLEK: Byl bych rád, aby když se řekne cloud computing, tak většině lidí okamžitě vytanul na mysli Microsoft a náš kombinovaný přístup řešení v „cloudu“ a na počítači. Nesmíme také zapomínat, že zákazník, jenž používá naše řešení a produkty v práci, je také domácím uživatelem (a opačně), takže mu musíme nabídnout to nejlepší pro obě jeho role. Byl bych rád, aby si domácí uživatelé našich „cloudových“ služeb, jako jsou Hotmail, Windows Live Messenger, Xbox Live, přenesli dobrou zkušenost a důvěru v naše služby i do svých kanceláří a neváhali je používat i tam. Hodně uživatelů – zejména s přechodem firem na notebooky – používá ten samý počítač doma i v kanceláři. Podobně je to i s telefony. Konvergence těchto dvou světů je oblastí, kde bych chtěl se svým týmem hledat další synergie a obchodní příležitosti. EURO: Dostal jste nějaké konkrétní zadání pro svoji novou pozici? CABÁLEK: S mým šéfem, tedy viceprezidentem pro region střední a východní Evropy Donem Granthamem, jsme na tom teď velmi podobně. On nastoupil do své pozice jen o měsíc dříve než já, takže jsem od něj žádný specifický úkol nedostal. Ale samozřejmě mám své úkoly, například připravit firmu na přerod „do mraku“, na cloud computing. EURO: Které produkty potáhnou český Microsoft v nejbližším období? CABÁLEK: Připravujeme spoustu produktů často zaměřených především na koncové uživatele. Na trh tak například přichází lokalizovaná česká verze kancelářského balíku Office 2010 a počátkem zimy budou následovat Office Web Apps. Budeme také uvádět Xbox Kinect, herní konzoli ovládanou lidskými pohyby. EURO: Jak hodně se chcete posunovat do spotřebitelského segmentu? CABÁLEK: Je pravda, že jsme se v uplynulých letech soustředili spíš na firemní zákazníky, takže se v následujícím období musíme a chceme zaměřit více na koncové uživatele. Platí, že koncový uživatel pro nás může být – a v mnoha případech je – také firemním zákazníkem. A když bude spokojený s našimi produkty pro běžné domácí použití, věřím, že nám bude důvěřovat a používat naše řešení také při své práci. Nakonec, tato řešení jsou spolu kompatibilní. EURO: Jak hodně vy osobně věříte novému Xboxu? CABÁLEK: Xbox může být velmi úspěšný a věřím, že na českém trhu je daleko větší potenciál, než který zatím využíváme. Xbox se dá použít nejenom ke hraní, ale například i ke komunikaci se vzdálenými rodinnými příslušníky. Vnoučata si mohou hrát nebo povídat se svými prarodiči, kteří žijí na opačném konci republiky. A je na nás, abychom tyto výhody uživatelům vysvětlili. Letos přichází na trh funkce Kinect, tedy ovládání přímo tělem. Od toho si hodně slibujeme a očekávám, že nová verze zvýší náš tržní podíl na poli herních konzolí. * BOX Kdo šéfoval českému Microsoftu - Ivan Pilný - Jan Mühlfeit - Jiří Devát - Michal Čupa - Jane Gilsonová - Roman Cabálek

BOX Microsoft v Česku - Dle údajů ČTK zvýšila firma ve fiskálním roce končícím červnem 2009 svůj zisk o čtvrtinu na bezmála 199 milionů korun. - Tržby českého Microsoftu ve stejném období klesly o šest procent na 1,34 miliardy. - Podíl operačního systému Windows byl ve veřejném sektoru 95,7 procenta, v českých firmách 97,7 procenta a v domácnostech 99 procent. - Systém Windows XP, který byl uveden na trh na konci roku 2001, údajně stále využívá zhruba polovina všech počítačů v Česku. - Nové Windows 7 prodávané od loňského října jsou nainstalovány na přibližně šestině tuzemských computerů.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).