Recenze: Dívka, která si hrála s ohněm

08. listopadu 2010, 05:16 - Barák Vláďa
08. listopadu 2010, 05:16

Po zfilmování populárních knih se nevyhneme porovnávání, jestli ve výsledném snímku bylo obsaženo všechno tak, jak si čtenáři pamatují. Zejména, jde-li o nejlepší švédský krimi román roku 2006.

Fanoušci trilogie Milénium od Stiega Larssona mohou být zatím spokojeni, změna režiséra v případě druhého pokračování trilogii prospěla. Zatím.

Připravte se na to, že jestliže jste v prvním díle dokázali ze základních informací skládačky sestavit sotva rámeček, v tomto pokračování se jen velmi zdlouhavě dostanete k dalším fragmentům celého komplikovaného příběhu. Na scéně se opět objevuje hackerka Lisbeth Salanderová (Noomi Rapace). Ta se po více než roce stráveném v zahraničí vrací zpátky do Švédska, aby svému poručníkovi připomněla jejich starou nepsanou dohodu. Bohužel její poručník je nalezen mrtev a Lisbeth se i v tomto případě stává hlavní podezřelou. Kdo věří v její nevinu, je jen Mikael Blomkvist (Michael Nyqvist), novinář z časopisu Milénium, s nímž Lisbeth nepravidelně komunikuje. Tyto spřízněné duše i v tomto pokračování postupně prohlubují vzájemnou důvěru. Celá zápletka se tentokrát spustí kvůli chystanému uveřejnění článku se šokujícím materiálem o dětské prostituci, korupci a obchodu s bílým masem.

Co vás bohužel v průběhu sledování filmu určitě praští do očí, je až přehnaný produkt placement, kterému se nejspíš nevyhneme ani v připravované americké verzi této filmové trilogie. Úplně náhodou tu zahlédnete nenápadně postavenou sklenici s jistou instantní kávou v obýváku, kam si ji běžně s sebou určitě neberete, a samozřejmě v každém filmovém obydlí narazíte na švédskou značku populárního nábytku. Larssonovi čtenáři si určitě užijí již zmíněnou podrobnost a rozvleklost děje, naopak diváci, kteří Milénium nečetli, se mohou při tomto kriminálním zapeklitém příběhu trochu nudit. A bude hůř, třetí pokračování má být údajně ještě delší než to druhé. Co ale musím uznat a vyzdvihnout, je fakt, že hrdinové, které ve snímku sledujete, nejsou svalnatí hezounci nebo modelky. Jsou to obyčejně vypadající lidé s vlastním kouzlem osobnosti, a to i přesto, že jde o ve Švédsku velice populární herce.

Jestli byste rádi rozuzlili záhadu Milénia ve všech dílech najednou, a to včetně exkluzivní české předpremiéry závěrečné části Dívka, která kopla do vosího hnízda, můžete vyrazit na Palace film festival 2010, který běží v Praze a v Brně. Více informací naleznete na www.palacecinemas.cz/pff.

Celkové hodnocení: 70 %