Rebel sází na region

19. září 2005, 00:00 - KATEŘINA PELÁNOVÁ, PETR KUČERA
19. září 2005, 00:00

HAVLÍČKOBRODSKÝ PIVOVAR V čele havlíčkobrodského Měšťanského pivovaru, vyrábějícího nejprodávanější regionální pivo na Vysočině, stojí jeden z nejmladších ředitelů českých pivovarů. Osmadvacetiletý Jiří Hušek se do funkce dostal před dvěma lety, kdy se mu podařilo vytáhnout firmu z velké krize.

HAVLÍČKOBRODSKÝ PIVOVAR V čele havlíčkobrodského Měšťanského pivovaru, vyrábějícího nejprodávanější regionální pivo na Vysočině, stojí jeden z nejmladších ředitelů českých pivovarů. Osmadvacetiletý Jiří Hušek se do funkce dostal před dvěma lety, kdy se mu podařilo vytáhnout firmu z velké krize.

Pivovarnická tradice v Havlíčkově Brodě sahá až do středověku. V polovině čtrnáctého století bylo králem uděleno tehdy ještě Německému Brodu takzvané várečné právo a měšťanům vlastnícím domy na náměstí již nic nebránilo, aby se pustili do výroby piva.

Ve městě působilo v průběhu následujících staletí několik pivovarů. Areál současného byl zbudován v roce 1834. Dařilo se mu dobře, postupně se zvyšoval výstav, zaváděly se nové a nové technologie. Krátce po druhé světové válce byl znárodněn a postupně se stal součástí Horáckých, Havlíčkobrodských a nakonec Východočeských pivovarů. V restituci byl v roce 1995 opět navrácen celkem šestadvaceti potomkům původních majitelů a vznikla akciová společnost Měšťanský pivovar Havlíčkův Brod. Mezi restituenty patřila i rodina Hušků, která vlastní sedm procent akcií pivovaru.

PLÁNY NA EXPANZI NEBYLY REÁLNÉ

Ve své novodobé historii pivovar opět začal vzkvétat. V roce 2002 ale přišel velký zlom. Prodeje klesly téměř na polovinu a firma se dostala do vážného ohrožení. „Strategickou chybou byla snaha rozšířit pole působnosti za hranice regionu a přesáhnout kapacity pivovaru, aniž by k tomu byla potřebná ekonomická základna,“ vysvětluje současný ředitel pivovaru Jiří Hušek.

Ten byl v roce 2003 najat jako krizový manažer na vedlejší pracovní poměr, aby udělal ekonomické analýzy. Po objevení nesrovnalostí ho majitelé navrhli na funkci ředitele pivovaru. „Byl jsem ve správný čas na správném místě a akcionáři projevili velkou odvahu, když navrhli šestadvacetiletému klukovi takovouto práci,“ vzpomíná Hušek s úsměvem.

Největším problémem však podle něj bylo zpětné získání důvěry zákazníků. Jestliže se něco jeden rok nedařilo, trvalo to nejméně další tři roky, než se nám povedlo zpátky získat dobré jméno,“ vzpomíná Hušek.

Pivo Rebel odebírá většina hospod na Havlíčkobrodsku. Nejčastěji se jedná o takzvanou soutoč, kdy v jedné hospodě čepují pivo více značek. Pivovar má také dvacet vlastních hospod, které vždy kompletně vybaví a pak je pronajme. V nich už se točí pouze Rebel. „V nejbližší době chceme vybudovat hospodu přímo v areálu pivovaru. Měla by to být kulinářská atrakce, která naše město a zdejší pivovarnickou tradici ještě více proslaví,“ líčí Hušek své plány.

VÝHODNÉ DANĚ, ALE TA LEGISLATIVA!

Havlíčkobrodská společnost s výstavem do 200 tisíc hektolitrů ročně spadá podle zákona o spotřební dani do kategorie „malý nezávislý pivovar“. Daňové sazby, odstupňované vždy po padesáti tisících hektolitrech, jsou pro tuto kategorii výhodnější. Podle Huška právě určité zvýhodnění malých pivovarů přispívá k větší pestrosti českého trhu.

Obecně však českou legislativu nepovažuje za příliš nakloněnou podnikání. „Hodně nám vadí složitost a netransparentnost podnikatelského prostředí, zejména v oblasti daňové legislativy. Místy to až evokuje domněnku, že se jedná o byznys pro pár lidí, kteří se ve složitostech daňového systému vyznají,“ uvádí Hušek.

Jak se firmě daří vybírat vhodné zaměstnance? „Pivovarnictví je velmi specifická oblast sama o sobě. V technologii potřebujeme jen několik lidí, kteří pivu opravdu rozumí,“ vysvětluje Hušek. Díky tomu, že se jedná o uzavřené společenství, je pro firmu snadné získat informace o úspěších a neúspěších konkrétních uchazečů o práci. „Poměrně dlouhým a náročným procesem byl před rokem výběr našeho sládka. Ten je v pivovaru tím nejdůležitějším, protože zásadně ovlivňuje chuť a kvalitu piva,“ tvrdí Hušek. Pro pozice mimo technologii je vysoká míra nezaměstnanosti v kraji Vysočina spíše výhodou, protože dává firmám větší možnost výběru. V současné době zaměstnává pivovar šedesát lidí přímo v Havlíčkově Brodě, dalších pětadvacet pak ve svých velkoskladech v Brně a v Hradci Králové.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče