Reality bojují s podrazy, firmy si kradou klienty

19. února 2009, 00:00 - Renata Lichtenegerová
19. února 2009, 00:00

Zdiskreditovat významného hráče na trhu může být pro konkurenci v realitní branži výhrou. Nejnovějším příkladem je rozesílání hromadných e-mailů jménem společnosti Mexx Reality.

Nejste tak úplně spokojeni se svým zaměstnavatelem? Pojďte pracovat k nám. Takto vyzýval e-mail, který začátkem února přicestoval k makléřům několika tuzemských realitních kanceláří. „Tentokrát bylo tímto způsobem osloveno kolem stovky našich makléřů,“ popisuje například Miroslav Jonáš, obchodní ředitel společnosti M&M reality holding.

Na první pohled by to mohlo vypadat jako do velké míry sprostá, ale stále ještě legální snaha přetáhnout zaměstnance z konkurenčních firem. Kdyby se ovšem pisatel nevydával za někoho, kým není – za realitní kancelář Mexx Reality. Právě k ní totiž měli, kdyby poslechli by výzvu v e-mailu, makléři dezertovat. Společnost Mexx Reality prý ale žádné podobné e-maily do konkurenčních firem nerozesílala. „S takto eticky pochybnými praktikami při náboru zaměstnanců nemáme nic společného. Nikdy jsme neměli zapotřebí oslovovat touto cestou makléře konkurenčních firem. Podobné praktiky se neslučují s etickým kodexem naší firmy,“ uvádí spolumajitel společnosti Zdeněk Macháček v tiskové zprávě, kterou se firma snaží uvést situaci na pravou míru.

Zrušte smlouvu a podepište jinou

Různým podobným útokům čelí české realitní kanceláře každou chvíli. „Konkurenční prostředí mezi nimi je v současnosti velmi tvrdé,“ popisuje generální sekretář Asociace realitních kanceláří České republiky Jan Borůvka. Různé nekalé konkurenční praktiky se podle něj dějí po celé republice, zejména pak v Praze, kde jim nahrává anonymita velkoměsta.

S nepříjemnostmi se setkává například společnost AAAByty.CZ. „V minulosti jsme řešili pokusy o nejrůznější parazitování, počínaje prokliky na naše stránky od realitních kanceláří bez uzavřené dohody, registrováním podobných domén konče,“ přibližuje generální ředitel společnosti Aleš Budín.

Podle Borůvky jsou závažným problémem například krádeže nabídek. „Některé realitky zcela bez skrupulí nabízejí nemovitosti, které nikdy ani neviděly, natož aby měly z vlastníky uzavřenu zprostředkovatelskou smlouvu,“ popisuje Borůvka.

S tím má bohaté zkušenosti například společnost M&M reality holding. „Různé firmy se snaží přebírat naše zakázky. Často nabídky zkopírují i s našimi ochrannými vodoznaky a prezentují jako své,“ popisuje Jonáš.

Ještě horší, zejména z hlediska profesní etiky, jsou podle Borůvky případy, kdy makléři oslovují majitele nemovitostí, které nabízejí její konkurenti, a přemlouvají je ke zrušení původních zprostředkovatelských smluv a podpisu smluv nových.

Podobné zkušenosti má například společnost RE/MAX. „Denně jsme konfrontováni se snahami ukrást nám zakázky a klienty. Velké společnosti na trhu fungují většinou dobře. Je znát, že investují nemalé částky do budování své značky, se kterou si nemohou dovolit hazardovat. Riziko vidím spíš u malých, prakticky bezejmenných realitek, které dnes skončí a zítra vzniknou zase o kus dál,“ míní ředitel firmy Vojtěch Krátký.

Trh potřebuje pročistit

Toho, že na českém trhu čelí realitní kanceláře mnohým nefér útokům ze strany konkurence, si je vědoma i společnost Century 21, která do tuzemských vod vstoupila teprve v listopadu loňského roku. Sama se zatím obětí žádného podobného jednání nestala. „Nicméně víme, že český realitní trh potřebuje razantní očistu. Bohužel, ačkoliv realitní kanceláře vyhlašují, že dodržují etické kodexy, ve skutečnosti tomu tak u mnoha z nich není. Nezákonné praktiky a podvody se tady nepostihují. Sami zákazníci se do boje za svá práva často pouštět nechtějí kvůli pomalým soudům,“ konstatuje generální ředitel Century 21 Aleš Mazgaj. Této situace podle něj mohou využívat i makléři působící na „volné noze“.

Majitelé významných tuzemských realitních kanceláří si jisté pročištění trhu slibují od jinak proklínané finanční krize. Mnoho z nich také kritizuje fakt, že k získání živnostenského oprávnění na činnost realitní kanceláře či pro správu nemovitostí není nutné prokazovat žádnou praxi ani vzdělání. „Toto v současné době považuji za největší nedostatek legislativy v oblasti obchodování s nemovitostmi.

To, že jde stále o volnou živnost,“ konstatuje Borůvka. Asociace realitních kanceláří se podle něj už zasazuje o změnu.

Firma, zavináč a seznam

Ale zpět k aktuální kauze. O tom, že jejím jménem někdo láká makléře k přestupu z jejich dosavadního působiště, se společnost Mexx Reality dozvěděla od konkurence. „Několik realitních kanceláří se na nás obrátilo s tím, že jejich makléřům tyto e-maily přišly,“ říká obchodní ředitel společnosti Josef Šinágl. Většina dotčených firem ale prý tušila, že vina není na straně Mexx Reality. Tomu napovídala i adresa, ze které e-maily chodily a která vypadala takto: Mexx-reality@seznam.cz. „Adresu na Seznamu si může během několika minut založit kdokoliv a my rozhodně nikdy takovou koncovku nepoužíváme,“ konstatuje Šinágl.

Společnost Mexx Reality na stížnosti konkurence okamžitě reagovala. Informovala ostatní realitní kanceláře o vzniklé situaci a podala trestní oznámení na neznámého pachatele. „Více se ani dělat nedá, teď je to v rukou policie, i když jen stěží je možné počítat s tím, že by byl viník odhalen,“ míní Šinágl.

Dobrá pověst nad zlato

Otázka, která ve spojitosti s tímto případem přichází jako jedna z prvních na mysl, zní: Proč by někdo něco takového dělal a co vlastně může získat? Provozovatelé realitních kanceláří, které Profit oslovil, se shodují na tom, že získávat touto cestou makléře je přinejmenším zoufalý pokus. Makléř, který by se nechal podobnou nabídkou takzvaně nahlodat, by tak jako tak ve výsledku zjistil, že se o společnost Mexx Reality nejedná. Ti bystřejší by to patrně vytušili už ze zmíněné „seznamácké“ adresy. Pravděpodobnější motivací tohoto jednání proto byla snaha poškodit dobrou pověst společnosti Mexx Reality. „Stačilo by, aby se některá z dotčených realitek obrátila dříve než na nás na média. Těmi by pak proběhla zpráva, že používáme nekalé praktiky. I kdyby byla později uvedena na pravou míru, naše jméno už by mohlo být v očích některých klientů poškozeno,“ vysvětluje Šinágl.

Pro realitní kancelář je pochopitelně důvěra klienta stěžejní. I kdyby ale zkreslená informace médii neproběhla (do uzávěrky Profitu se tak nestalo - pozn. redakce), a ke klientovi se tedy nedostala, mohlo by společnost poškodit i samotné podezření konkurenčních realitních kanceláří, že je na tom něco pravdy. „My totiž s ostatními realitkami spolupracujeme. Jsou pro nás tedy důležité i dobré vztahy s nimi,“ upozorňuje Šinágl. V současné chvíli doufá, že se kauza na společnosti podepsala jen v podobě práce navíc, kterou si vyžádalo uvedení věcí na pravou míru. „Naštěstí jsme díky informacím od konkurenčních firem mohli reagovat okamžitě,“ říká Marek Pražák ze společnosti Svengali Communications, který firmu mediálně zastupuje.

Hledáme makléře, zn. cizí

Přesto, že se tentokrát vlastně tolik nestalo, mohlo by k poškození dobrého jména společnosti Mexx Reality dojít relativně snadno. Přetahování makléřů totiž není na tuzemském trhu zdaleka ničím neobvyklým. „Vzhledem k tomu, že máme 53 poboček, více než 500 makléřů a jsme považování za největší tuzemskou realitní kancelář, jsou takovéto útoky na naši společnost celkem časté,“ říká Miroslav Jonáš z M&M reality holding.

Podobné případy registruje i Jan Borůvka. „V nedávné minulosti jsem byl informován některými členy naší asociace, že jejich makléři byli kontaktováni a byla jim nabízena spolupráce od konkurenčních realitních společností. Jednalo se prakticky vždy o nábor do vznikajících realitních sítí,“ vypráví. V těchto případech ovšem za „výzvami“ skutečně stály konkrétní firmy. Zneužití jména firmy, jako tomu bylo v případě Mexx Reality, je v tomto kontextu výjimečné.

To, zda a kdy se podaří zákonodárce přesvědčit o nutnosti úpravy legislativy týkající se realitní činnosti, ukáže až čas. Stejně tak i to, zda se trh pročistí vlivem finanční krize. Jak se ale nekalým praktikám bránit nyní?

Co se týče samotného přetahování makléřů, jedinou obranou je podle odborníků kvalita těchto zaměstnanců. „Osobně vím, že solidní makléři na podobné nabídky reagují pouze tak, že o nich informují majitele společností, pro které pracují. Pokud to nedělají, pak by podle mého soudu stejně dříve nebo později od stávající realitní kanceláře odešli,“ konstatuje Borůvka.

I přesto, že opravdu kvalitních makléřů je v tuzemsku podle lidí z oboru jako šafránu, je pro realitní kanceláře mnohem větším rizikem poškození dobrého jména společnosti. Proti tomu existuje jen jediná možná obrana, a tou je rychlá reakce na jakýkoliv útok. „Samozřejmě monitorujeme kde, kdo a jak používá jméno naší společnosti,“ říká Josef Šinágl. Náklady na podobné rešerše nejenže se podle něj v české „realitní džungli“ vyplatí, ale jsou i nezbytné.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče