Realitky pod jednou střechou

23. března 2010, 06:00 - Renata Lichtenegerová
23. března 2010, 06:00

Rztříštěné prostředí realitních kanceláří prochází bouřlivými změnami. Menší společnosti se často přidávají k franšízovým sítím, od nichž za část svého zisku přebírají značku a způsob prodeje. Zatím v této oblasti dominují americké řetězce.

Autor: Luděk Vycpálek

Realitní kanceláře Reality 21, Bonus Group či A-City loni zdánlivě zmizely z tuzemského trhu. Ve skutečnosti se ale jen zřekly vlastních značek a staly se součástí nadnárodních franšízových řetězců. První dvě zmíněné firmy absorboval nováček na trhu, společnost Century 21. Třináct kanceláří společnosti A-City, svého času čtvrtého nejsilnějšího hráče na trhu s ročním obratem 1,5 miliardy korun, se přidružilo pod značku Re/Max. „V současné době oslovujeme realitní kanceláře a ony oslovují nás. Uvědomily si, že trend konsolidace je nezvratný,“ říká David Krajný, prezident společnosti Re/Max v Česku a na Slovensku. Zájem firem, které hledají záštitu velkých globálních společností, se podle něj stále zvyšuje.

Franšíza v čele realitních kanceláří Celková hodnota tuzemského realitního trhu dosahuje podle studie společnosti MindBridge Consulting 158 miliard korun. Zhruba 54 procent všech transakcí probíhá přes realitní kanceláře. Sedmnáct nejvýznamnějších z nich má přitom dvacetiprocentní podíl na trhu. Mezi těmito předními realitními kancelářemi je i sedm franšízových řetězců, z toho jeden, původem americká společnost Re/Max, českému trhu kraluje. Provozuje zde 155 kanceláří. Co se další expanze týče, nešetří Re/Max ambicemi. V budoucnu chce na trhu získat až padesátiprocentní podíl. „K dosažení tohoto cíle neustále vynakládáme všechny síly a investujeme velké finanční prostředky,“ říká marketingový ředitel společnosti Petr Bárdoš. V loňském roce firma investovala do reklamy sto milionů korun a se stejným rozpočtem počítá i letos. Když loni do řetězce vstoupila společnost A-City, rozšířila se jeho databáze na sedmnáct tisíc nemovitostí, které prodává 1200 makléřů. Zájemce o franšízu Re/Max musí mimo jiné zaplatit v průměru 250 tisíc korun za licenci. Poté, co ji získá, odvádí řetězci měsíčně devět procent svého obratu. O vedoucí pozici na trhu by společnost Re/Max ráda připravila druhá největší franšízová síť v zemi Century 21. Do české kotliny vstoupila tato taktéž původem americká značka koncem roku 2008. První licence však udělila až loni. Z celkových 370 zájemců vybrala čtyřicet franšízových partnerů. „Díky této rychlé expanzi jsme se v rámci skupiny stali loňským nejúspěšněji se rozvíjejícím mezinárodním regionem,“ říká obchodní ředitel Century 21 v Česku Petr Suchánek. Zájem podle něj nepolevil ani letos. „Během prvních dvou měsíců jsme uzavřeli spolupráci s osmi novými obchodními partnery,“ přibližuje. |NEJVÝZNAMNĚJŠÍ REALITNÍ SÍTĚ V ČESKU|
| Celková hodnota tuzemského realitního trhu je podle společnosti MindBridge Consulting 158 miliard korun. V současné době se na něm pohybuje sedmnáct nejvýznamnějších firem, které mají dohromady přibližně dvacetiprocentní podíl. Jedničkou na trhu je původem americký franšízový řetězec Re/Max, následovaný domácími realitními kancelářemi M&M Reality a Sting. Čtvrté místo patří společnosti Maxima, následují Lexxus a Ava Real. Americká franšíza Century 21 je na sedmém místě. Pramen: MindBridge Consulting, Re/Max | Cena licence této značky se pohybuje v rozmezí od 300 do 550 tisíc korun. Záleží na velikosti města či lokality, v níž bude franšízový partner působit. Následně centrále odvádí šest procent z tržeb jako operační poplatek a tři procenta do společného marketingového fondu. V současné době má řetězec v Česku čtyřicet realitních kanceláří v různých fázích otevření. Do konce roku plánuje poskytnout minimálně dalších třicet licencí. Velký zájem o vstup do sítě je podle Suchánka především v metropoli. Je pravděpodobné, že v roce 2011 již nebude možné licenci pro Prahu získat. Do dvou let by pak měla být značka Century 21 zastoupena ve většině českých měst, která mají více než dvacet tisíc obyvatel. „Do roku 2013 se chceme stát na českém realitním trhu jedničkou,“ konstatuje Petr Suchánek. Na ovládnutí čtvrtinového podílu tuzemského realitního trhu se do čtyř let cítí americký řetězec Era Reality, který do Česka vstoupil v roce 2006. V současnosti má 32 licencí, v krátkodobém výhledu jich plánuje dalších sedmdesát. Era Reality patří stejně jako Century 21 do franšízové skupiny Realogy. Vstup na tuzemský trh plánuje v nejbližší době také další realitní franšíza z této skupiny, a to společnost Coldwell-Bankers. Krize přeje silné značce

Podle představitelů franšízových realitních sítí nahrává jejich rozrůstání i současná situace na trhu. Ekonomické recesi předcházel obrovský stavební a nemovitostí boom v letech 2005 až 2007. Ten spolehlivě živil stovky „překupníků“ mávajících vizitkami realitních makléřů.

Krize zlevnila nemovitosti, utlumila výstavbu a dovedla některé realitky ke krachu. Kolik obětí má na svědomí, ale nikdo přesně neví. Realitní činnost lze totiž v České republice provozovat jako volnou živnost. „Je tedy nemožné zjistit, kolik realitních kanceláří ukončilo v loňském roce činnost. Víme o některých, které se tvářily jako velké společnosti a dnes je jejich obchodní značka v insolvenci nebo v konkurzu. Těžko ale říct, zda jejich majitelé v tomto oboru dál vesele nepodnikají,“ konstatuje generální sekretář Asociace realitních kanceláří Jan Borůvka.

Celkově se trh podle odborníků čistí. „Nemovitosti se konečně začaly prodávat za reálné ceny, které odpovídají jejich skutečné kvalitě a hodnotě. Zákazníci již nemusejí stát frontu na předražený panelákový byt, konečně si mohou vybírat,“ konstatuje Petr Bárdoš.

Současný trh se dá nazvat trhem kupujícího. Aby realitní kancelář uspěla, musí nabídnout servis na patřičné úrovni. Každý podnikatel dnes pečlivěji než v minulosti zvažuje, jaké výdaje jsou pro jeho druh podnikání skutečně nezbytné. „Realitní kanceláře nemohou přežít bez účinné inzerce, a proto v současnosti velmi pečlivě vyhodnocují, které médium je pro tu či onu nemovitost nejúčinnější,“ říká Borůvka. Stále více realitních kanceláří podle něj například odměňuje své spolupracovníky na provizním principu, čímž šetří část svých fixních nákladů.

Dalším řešením může být přidat se k franšízové síti a za část svého zisku převzít její značku a způsob prodeje. „Ostatně i v jiných oborech se franšízové koncepty v obdobích recese zpravidla rozrůstají,“ říká Petr Suchánek z Century 21. „Nezastíráme, že naše firma načasovala vstup do České republiky na dobu, kdy započalo ochlazení místního realitního trhu, i když jsme samozřejmě netušili, že rozsah krize bude tak ohromný,“ pokračuje. Rozjezdu společnosti na trhu podle něj krize napomohla.

Do sítě Re/Max vstoupily v loňském krizovém roce kromě zmiňované společnosti A-City také realitní kanceláře Realis a NEJ. Celkově řetězec prodal čtyřicet licencí. „Oproti roku 2008 jsme měli o 15 procent vyšší obrat,“ říká Bárdoš.

V nabídce jsou i české firmy Kromě zahraničních řetězců se realitní společnosti zastřešují také pod domácí franšízové sítě, jako je například Mexx Reality. Ještě loni vlastnil poloviční podíl ve firmě Jan Kočka, syn provozovatele Matějské pouti Václava Kočky. Druhý podíl měl současný prezident společnosti Zdeněk Macháček. Nyní firmu podle obchodního rejstříku vlastní makléř Lukáš Wrzecionko. Franšízové pobočky má společnost Mexx Reality po celé republice a momentálně chce expandovat na slovenském trhu. Začátkem března přetransformovala své dosavadní obchodní zastoupení v Bratislavě na pobočku společnosti, která má formou franšízingu postupně rozšířit působnost značky i do dalších slovenských měst. Realitní síť působí na Slovensku od roku 2002. Firma Mexx Reality se ale rozrůstá i na domácí půdě. V únoru koupila většinový podíl v dražební společnosti Clanroy. „Díky této transakci přistoupil pod naši hlavičku expert na elektronické aukce, dražby a výběrová řízení, který výrazně vyzdvihne kvalitu našich služeb v tomto oboru,“ komentuje transakci prezident společnosti Zdeněk Macháček. V roce 2009 vydražil Clanroy podle statistik na serveru www.centralniadresa.cz majetek v hodnotě 116,68 milionu korun, a byl tak na trhu čtvrtým nejúspěšnějším dražebníkem. Mezi klienty Clanroy patří například České dráhy, Komerční banka, Hypoteční banka nebo Česká spořitelna. Firma také zajišťovala prodej majetku Ministerstva vnitra, spolupracovala i s Ministerstvem průmyslu a obchodu. Českými franšízami jsou také kanceláře Real Spektrum, Realitní společnost České spořitelny či Dům realit. Stejný obrat s méně makléři

Do trojice lídrů mezi realitními kancelářemi na tuzemském trhu patří kromě Re/Maxu původem domácí společnosti M&M Reality a Sting. Také ony neustále rozšiřují své sítě, činí tak ovšem prostřednictvím klasických poboček. Společnost M&M reality holding funguje na trhu od roku 2005. K dnešnímu dni má 55 poboček v Česku a deset na Slovensku. V loňském roce spojila síly s britskou realitní a stavitelskou společností House Building Capital a sjednotila nabídky obou firem.

Sting má v současnosti 35 poboček ve dvanácti krajích. „Letos plánujeme přidat Plzeňský kraj. Loni jsme otevřeli pobočky v Českých Budějovicích a Třebíči,“ přibližuje výkonný ředitel firmy Michal Pitucha. „Naší ambicí není mít největší počet poboček nebo makléřů. Chceme působit v každém koutě republiky s nabídkou kvalitních nemovitostí a soustředěním se na exkluzivní zastupování. V obratu bychom rádi drželi krok s realitními kancelářemi, které mají nesrovnatelně vyšší počet makléřů,“ říká Pitucha.

Babičku svět nezajímá

Rozdíl mezi klasickou realitní kanceláří s pobočkami a sítí franšíz zákazník na první pohled nepozná. Každá franšízová kancelář je přitom samostatnou právnickou osobou, hospodaří na svůj účet, s vlastními náklady a samozřejmě i rizikem podnikání.

„Pro klienta je mnohdy těžké pochopit, že jedná se samostatným právním subjektem, byť pod společnou obchodní značkou, nikoli s pobočkou velké firmy,“ konstatuje Borůvka.

Klasické realitní kanceláře i sítě franšíz vyzdvihují přednosti právě svého způsobu podnikání. Pro zákazníka ale není ani jedna z možností sama o sobě zárukou kvality.

Centrála s pobočkami podle jedněch lépe vyřeší konkrétní zákazníkův problém, protože od něho nemůže dát ruce pryč. To by si ovšem prý nedovolila ani žádná z předních franšízových sítí. „Propagátoři franšízy často hovoří o nesporných výhodách tohoto systému a myslí si, že ostatní realitní kanceláře je nemají,“ říká Michal Pitucha. Jde podle něj například o prestižní značku. „Tu však mají silní hráči podnikající bez franšízy také. A účinné marketingové strategie rovněž. Rozšíření po celém světě? To je babičce z Břeclavi jedno. Tu zajímá, jak jí makléř poradí, jestli zná její lokalitu a jak dobře prodá její dům,“ konstatuje Pitucha s tím, že v realitách se jedná ve většině případů hlavně o lokální záležitost, o konkrétní region, město, čtvrť.

Slabým místem obou „táborů“ jsou realitní makléři. V Česku jich působí přes 33 tisíc. Profese realitního makléře není do současné doby regulována státem, a je tedy na jedné straně velice těžké stanovit podmínky pro vykonávání této činnosti, na straně druhé velice jednoduché i pro neodborníky tuto činnost začít. Proto se franšízové i klasické řetězce předhánějí v nejrůznějších školeních těchto zaměstnanců, která už mají požadovanou kvalitu skutečně zaručit.

Z pohledu realitní kanceláře může být při vstupu do franšízového řetězce výhodné, že je hned vnímána jako zavedená firma. Přitom mohla svoji činnost zahájit teprve včera. Mezi vábničky patří také zavedený systém technické podpory a jednotná propagace značky.

„Současná hospodářská krize je příležitost pro každého, kdo nabídne realitním makléřům nějaké řešení, které pro ně bude prokazatelně výhodné. Jestli je to franšíza nebo jiný druh obchodní spolupráce, si musí každý vyhodnotit sám,“ konstatuje Borůvka.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče