Rating už i pro malé firmy

29. srpna 2005, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
29. srpna 2005, 00:00

HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Pomůže vám získat úvěr, dostat veřejnou zakázku nebo přesvědčit obchodního partnera. Řeč je o Ratingu MSP malých a středních podniků. Díky Hospodářské komoře už tedy nemusí být rating dostupný jen pro velké korporace.

HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Pomůže vám získat úvěr, dostat veřejnou zakázku nebo přesvědčit obchodního partnera. Řeč je o Ratingu MSP malých a středních podniků. Díky Hospodářské komoře už tedy nemusí být rating dostupný jen pro velké korporace. Spolumajitel malé stavební firmy Josef Šindelář žádal před časem svou banku o finanční garanci. Banka mu zpočátku nechtěla vyhovět. „Pak ale naše společnost požádala Hospodářskou komoru o stanovení ratingu. Získali jsme druhé nejlepší hodnocení. Díky tomu nám banka vyšla vstříc a dnes s námi jedná jako s významným klientem,“ pochvaluje si Šindelář. Jako jeden z mnoha podnikatelů využil možnost získat Rating MSP, který je vizitkou kvality a důvěryhodnosti firmy. ZABÍRÁ TO NEJEN NA BANKY Stanovení ratingu se dosud tradičně týkalo jen velkých společností. Hospodářská komora hlavního města Prahy ale nedávno nabídla podobnou možnost i menším firmám. „Produkt je určen podnikům, které mají roční obrat od 6 do 500 milionů korun,“ říká předseda představenstva Hospodářské komory hlavního města Prahy Petr Kužel. „Službu nabízíme již dva roky a zájem podnikatelů rychle roste. Již jsme přidělili víc než 1600 ratingů,“ dodává. Podnikatelům rating pomáhá například při získávání veřejných zakázek nebo při žádosti o úvěr. „Zatím spolupracujeme s ČSOB a Komerční bankou. Již ale jednáme s dalšími šesti bankovními domy,“ říká Kužel. Dosavadní zkušenost Hospodářské komory ale naznačuje, že firmy vede k žádosti o přidělení ratingu i jiná motivace. „Když jsme se podnikatelů na jejich důvody dotazovali, zjistili jsme, že žádost o úvěr je překvapivě až na třetím nebo čtvrtém místě. Nejčastějším důvodem je to, že firma chce získat sama na sebe jakýsi nezávislý pohled zvenčí. Některé podniky si nechávají rating nově stanovit dokonce v každém čtvrtletí, aby viděly, jak se jejich situace průběžně vyvíjí,“ připomíná Kužel. ÁČKO JE JEN PRO NEJLEPŠÍ

Rating má sedmibodovou stupnici -od nejlepšího hodnocení A až po nejhorší C-. Výsledná známka se stanovuje například podle dlouhodobé platební schopnosti firmy, ale třeba také podle regionu nebo odvětví, ve kterém podnik působí.

Jak Rating MSP získat? Stačí navštívit webovou stránku projektu nebo na jednom ze 72 kontaktních míst po celé republice odevzdat vyplněný formulář s údaji o vaší firmě. Podkladem k vyplnění formuláře, který musíte k žádosti přiložit, jsou finanční výkazy za poslední dva roky a aktuální čtvrtletí. Pak má Hospodářská komora 10 pracovních dní na stanovení ratingu. Za jeho vypracování podnikatel zaplatí 3800 korun bez DPH.

Přidělené hodnocení je důvěrné, firma ale může svolit k jeho zveřejnění v databázi komory a partnerům projektu. Podle ratingu pak mohou na firmu nahlížet i banky nebo státní instituce při veřejné soutěži. „Často se stávalo, že velké stavební firmy dostaly státní zakázku, na kterou si pak stejně najmou nás. Doufám, že díky ratingu teď budeme dostávat tyto zakázky přímo,“ věří podnikatel Šindelář.

„Rating MSP má navíc význam i při jednání mezi dvěma soukromými firmami. Například v podobě ratingové doložky ke smlouvě. Ta umožňuje v dodavatelsko-odběratelském vztahu zjistit bonitu druhé strany,“ vysvětluje Petr Kužel. Ten je přesvědčen, že se zmíněný rating stává mezi malými a středními podniky nejen v Česku běžným standardem.

RATING PRO MALÉ A STŘEDNÍ PODNIKY

* Žádat o něj smějí malé a střední firmy s ročním obratem od 6 do 500 milionů korun.

* Žádost lze podat na 72 kontaktních místech Hospodářské komory.

* Doba zpracování je maximálně 10 pracovních dní.

* Hodnocení má sedm stupňů, řazeno od nejlepšího: A, B+, B, B-, C+, C, C-.

* Při stanovení ratingu se postupuje podle mezinárodních standardů.

* Rating pro Hospodářskou komoru technicky zpracovává agentura Czech Credit Bureau.

* Cena za zpracování žádosti je 3800 korun bez DPH.

* Při opakované žádosti v kalendářním roce je poskytnuta 2O% sleva.

* Obvyklá platnost ratingu je 3 až 12 měsíců.

* Ke konci letošního června přidělila Hospodářská komora již 1664 ratingů.

* Vstupní formulář a další informace lze získat na www.ratingmsp.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče