Rating chtějí tisíce malých firem

25. srpna 2003, 00:00 - Dana Rybáková
25. srpna 2003, 00:00

Malé a střední podniky by se měly stát "průhlednějšími" partnery nejen pro finanční instituce, ale i pro své obchodní partnery.

O ohodnocení zdraví malých firem se zajímá tucet bank

Malé a střední podniky by se měly stát „průhlednějšími“ partnery nejen pro finanční instituce, ale i pro své obchodní partnery.

V září odstartuje pilotní projekt ratingu malých a středních firem Hospodářské komory hl. města Prahy, který má pomoci odstranit překážky při úvěrování menších tuzemských firem (viz Profit 20/2003). Vzhledem k tomu, že projekt ještě neběží, není zatím možné o rating - posouzení zdraví firmy - požádat. Už nyní je ale jasné, že projekt podniky z celé republiky zaujal. „Máme k dispozici pouze předběžné signály o zájmu podniků, a z těch vyplývá, že o vytvoření ratingu projevilo zájem více než tisíc malých a středních firem z Prahy. Pokud jde o další regiony, je počet zájemců ještě vyšší. Mezi prvními - už počátkem července - nás kontaktovali podnikatelé z Ostravska,“ uvedl předseda pražské hospodářské komory Petr Kužel. Podle jeho slov má o rating zájem také přibližně šedesát výrobních družstev z celé republiky.

Na začátku bude sleva

Komunikovat s firmami, které se budou chtít nechat ohodnotit, bude pražská hospodářská komora a krajské hospodářské komory. Tam si budou moci podnikatelé rating svých firem objednat. Ohodnocení provede společnost CCB-Czech Credit Bureau. Zpracovaný rating dostane přímo podnikatel, který bude jeho výhradním vlastníkem. Ten také rozhodne o tom, zda rating využije nebo ne. Důležitá je přirozeně i cena za tuto službu. Ratingy velkých firem stojí desítky i stovky tisíc korun, což by pro malé a středně velké firmy bylo neúnosné. „Cena bude v řádu jednotek tisíc korun, přičemž v žádném případě nepřekročí pět tisíc korun,“ ujistil Kužel. V pilotním projektu pak bude cena za rating nižší o pět procent. Členové hospodářských komor, Svazu průmyslu a živnostenských společenstev zaplatí dokonce o deset procent méně.

Zájem mají i velké firmy

Hlavním partnerem pilotního projektu a tedy první firmou, která bude rating malých a středních firem v tuzemsku využívat, je ČSOB. Ta slibuje, že pokud bude firma souhlasit s předáním svého ratingu, ČSOB ji za to odmění zrychlenou nabídkou úvěrových produktů a padesátiprocentní slevou ze schvalovacího poplatku. Pražská hospodářská komora dosud oslovila celkem čtrnáct finančních ústavů. S dvanácti z nich jednala a většina z nich má o účast v projektu ratingu malých a středních firem zájem. Není divu, vždyť pro banky je to stále nerozdělený trh, a kdo ho bude umět rychle, levně a s minimálním rizikem obsloužit, rozhodně neprodělá. „O projekt projevují zájem i státní instituce a nedávno jsme zahájili jednání s významnými firmami z oblasti energetiky a s prodejními řetězci. Spolupráce s nimi by měla být jedním z výsledků pilotního projektu,“ konstatoval Kužel.

Rating malých a středních firem

Při hodnocení těchto firem analyzuje CCB dvě základní oblasti:

*Finanční situace podniku za poslední dva roky. Ta je páteří posouzení finančního zdraví. Posuzují se tři skupiny finančních ukazatelů - krátkodobá likvidita, dlouhodobá solventnost a rentabilita dané firmy.

*Nefinanční analýza, která se opírá o posouzení chování společnosti, demografické charakteristiky, odvětvové příslušnosti, ekologické situace, pozice managementu a vlastníků z pohledu vlastnických vazeb a další aspekty ovlivňující podnikání malých a středních firem.

Cílem ratingu není posouzení podnikatelských záměrů společnosti, ale co nejobjektivnější vystižení její výchozí situace, která může být pro dosažení záměrů klíčová. Koncepce ratingu je taková, aby byl dostatečným základním vodítkem pro běžné provozní financování společnosti nebo pro snížení záloh požadovaných v obchodních vztazích. První fáze projektu se mohou zúčastnit malé a střední podniky s obratem mezi deseti a 300 miliony korun.

Nejčastější otázky podnikatelů k ratingu

* Pokud dám souhlas se zveřejněním ratingu své firmy, kde a kdy bude možné se na něj podívat?

Rating se objeví na webových stránkách hospodářské komory přibližně den poté, co komora obdrží od příslušné firmy písemný souhlas ke zveřejnění.

* Kdo bude garantovat aktuálnost ratingů, zveřejněných na serveru?

U každého zveřejněného ratingu bude datum jeho zpracování, garantem „aktuálnosti“ bude společnost CCB.

* Jaká je maximální doba od podání žádosti po obdržení ratingu?

CCB dodá rating nejpozději do dvanácti dnů po obdržení informací od hospodářské komory (což by mělo být v den podání žádosti o rating).

* Bude aktualizace ratingu firmy levnější než jeho první vypracování?

Celková koncepce projektu o takové možnosti uvažuje. Je však třeba přesně definovat případy a situace ke snížení ceny vhodné. To by měl být také jeden z výstupů pilotního projektu.

* Co je nutné udělat, aby ČSOB poskytla slíbené výhody?

K získání výhod je třeba udělit souhlas se zveřejněním ratingu - jeho poskytnutí bance. Souhlas je možné udělit předem a podmínit ho dobrým výsledkem ratingu. Nebo je možné dát souhlas dodatečně, po obdržení ratingu, na kontaktním místě hospodářské komory.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče