Rarita: Ani manuál, ani automat

12. července 2004, 00:00 - ERICH HAND
12. července 2004, 00:00

VOLKSWAGEN TOURAN 1.9 TDI, PŘEVODOVKA DSCVolkswagen uvedl na český trh technickou raritu - takzvanou dvouspojkovou převodovku. Je to prý něco mezi manuálním a automatickým mechanizmem.

VOLKSWAGEN TOURAN 1.9 TDI, PŘEVODOVKA DSC Volkswagen uvedl na český trh technickou raritu - takzvanou dvouspojkovou převodovku. Je to prý něco mezi manuálním a automatickým mechanizmem. A automobilka začala revoluční převodovku s názvem DSG montovat jako exkluzivní doplněk sportovního modelu Golf R32 původně loni. Nyní je k maní v sériových naftových Golfech a Touranech. Co je cílem zapojení dvou spojek současně? Tradiční slabinou konvenčních automatických převodovek jsou časy pro přeřazení - během prodlevy při změně rychlostních stupňů se přerušuje tok výkonu motoru ke kolům, což se negativně projevuje na komfortu, dynamice i stabilitě jízdy. Další nevýhodou je malá účinnost hydrodynamického měniče. Obě tyto nectnosti prý unikátní automatická převodovka DSG eliminuje. Hlavní tajemství přímo řazené šestistupňové DSG se ukrývá v její koncepci -v principu jde o dvě souběžně propojené převodovky se společným vstupem i výstupem, přičemž jedna část převodovky ovládá sudé rychlostní stupně, druhá pak liché stupně plus zpátečku. Klíčovým prvkem převodovky DSG je však speciální dvojitá spojka. Díky této hydraulicky ovládané spojce mohou být v převodovce zařazeny dva rychlostní stupně najednou (jeden v „liché“ sekci, druhý v „sudé“), výkon se ovšem přenáší pouze částí se sepnutou spojkou, zatímco předvolený rychlostní stupeň za rozepnutou spojkou pouze čeká na svoji aktivaci. K té dochází velmi jednoduše - ve stejný okamžik hydraulický ovládací píst rozepne dosud sepnutou spojku a současně se sepne do této chvíle prokluzující spojka. Tím dojde k faktickému přeřazení - předvolený rychlostní stupeň se dostává do záběru. Celá akce přitom trvá řádově jen tisíciny sekundy, je tedy mnohonásobně rychlejší než změny rychlostního stupně u konvenční automatické převodovkv. VOLKSWAGEN TOURAN 1.9 TDI, PŘEVODOVKA DSG

Max. rychlost 177 km/hod

Max. výkon 74 kW

Zrychlení 0-100 13,2 sec

Spotřeba 6 1/100 km

Cena (základ) 783 000 Kč

Hlavní výhodou „střihového“ řazení převodovky DSG je prakticky nepřerušovaný tok tažné síly během přeřazení, změny rychlostních stupňů neprovází žádné škubnutí či zhoupnutí, kritizované u běžných automatických převodovek. Určit optimální okamžik pro přeřazení je úkolem pro elektronickou řídicí jednotku, která bere v úvahu celou řadu parametrů, především otáčky motoru, rychlost jízdy a polohu pedálu plynu.

**JAK USPĚL V TESTU

Týdeník Profit vyzkoušel jako první v republice novou spojku v naftovém Volkswagenu Touran 1.9. Je to skutečně bleskový stroj? Prodlevy při řazení jednotlivých stupňů v běžném režimu se zdají být menší než u klasického automatu, ale pro řidiče amatéra je rozdíl obtížně postřehnutelný. Ve sportovním režimu je spojka skutečně hodně pružná, umožňuje rychlý nástup otáček a tím rychlé předjíždění. Výrobce nelže ani v údaji spotřeby - udává šest litrů nafty na sto kilometrů jízdy. Profit jezdil s Touranem za 5,6 litru nafty na sto kilometrů.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče