Rarita: Ani manuál, ani automat

12. července 2004, 00:00 - ERICH HAND
12. července 2004, 00:00

VOLKSWAGEN TOURAN 1.9 TDI, PŘEVODOVKA DSCVolkswagen uvedl na český trh technickou raritu - takzvanou dvouspojkovou převodovku. Je to prý něco mezi manuálním a automatickým mechanizmem.

VOLKSWAGEN TOURAN 1.9 TDI, PŘEVODOVKA DSC Volkswagen uvedl na český trh technickou raritu - takzvanou dvouspojkovou převodovku. Je to prý něco mezi manuálním a automatickým mechanizmem. A automobilka začala revoluční převodovku s názvem DSG montovat jako exkluzivní doplněk sportovního modelu Golf R32 původně loni. Nyní je k maní v sériových naftových Golfech a Touranech. Co je cílem zapojení dvou spojek současně? Tradiční slabinou konvenčních automatických převodovek jsou časy pro přeřazení - během prodlevy při změně rychlostních stupňů se přerušuje tok výkonu motoru ke kolům, což se negativně projevuje na komfortu, dynamice i stabilitě jízdy. Další nevýhodou je malá účinnost hydrodynamického měniče. Obě tyto nectnosti prý unikátní automatická převodovka DSG eliminuje. Hlavní tajemství přímo řazené šestistupňové DSG se ukrývá v její koncepci -v principu jde o dvě souběžně propojené převodovky se společným vstupem i výstupem, přičemž jedna část převodovky ovládá sudé rychlostní stupně, druhá pak liché stupně plus zpátečku. Klíčovým prvkem převodovky DSG je však speciální dvojitá spojka. Díky této hydraulicky ovládané spojce mohou být v převodovce zařazeny dva rychlostní stupně najednou (jeden v „liché“ sekci, druhý v „sudé“), výkon se ovšem přenáší pouze částí se sepnutou spojkou, zatímco předvolený rychlostní stupeň za rozepnutou spojkou pouze čeká na svoji aktivaci. K té dochází velmi jednoduše - ve stejný okamžik hydraulický ovládací píst rozepne dosud sepnutou spojku a současně se sepne do této chvíle prokluzující spojka. Tím dojde k faktickému přeřazení - předvolený rychlostní stupeň se dostává do záběru. Celá akce přitom trvá řádově jen tisíciny sekundy, je tedy mnohonásobně rychlejší než změny rychlostního stupně u konvenční automatické převodovkv. VOLKSWAGEN TOURAN 1.9 TDI, PŘEVODOVKA DSG

Max. rychlost 177 km/hod

Max. výkon 74 kW

Zrychlení 0-100 13,2 sec

Spotřeba 6 1/100 km

Cena (základ) 783 000 Kč

Hlavní výhodou „střihového“ řazení převodovky DSG je prakticky nepřerušovaný tok tažné síly během přeřazení, změny rychlostních stupňů neprovází žádné škubnutí či zhoupnutí, kritizované u běžných automatických převodovek. Určit optimální okamžik pro přeřazení je úkolem pro elektronickou řídicí jednotku, která bere v úvahu celou řadu parametrů, především otáčky motoru, rychlost jízdy a polohu pedálu plynu.

**JAK USPĚL V TESTU

Týdeník Profit vyzkoušel jako první v republice novou spojku v naftovém Volkswagenu Touran 1.9. Je to skutečně bleskový stroj? Prodlevy při řazení jednotlivých stupňů v běžném režimu se zdají být menší než u klasického automatu, ale pro řidiče amatéra je rozdíl obtížně postřehnutelný. Ve sportovním režimu je spojka skutečně hodně pružná, umožňuje rychlý nástup otáček a tím rychlé předjíždění. Výrobce nelže ani v údaji spotřeby - udává šest litrů nafty na sto kilometrů jízdy. Profit jezdil s Touranem za 5,6 litru nafty na sto kilometrů.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení další Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít