Range Rover Evoque Coupé SD4: Pracovitý fešák mezi SUV

11. března 2012, 08:00 - Stanislav Švarc
11. března 2012, 08:00

Land Rover zkusil něco, k čemu dosud nikdy neměl odvahu. Postavil Range Rover Evoque, automobil, který nechce být jen praktickým automobilem do nepohody, ale touží se stát módní ikonou. Může to fungovat?

Foto: Range Rover

 Klasický range rover patří mezi nejoblíbenější značky, umí totiž skoro všechno, na co si vzpomenete. Poradí si s nástrahami města, okresek, dálnic i těžkého terénu. Nevadí mu práce, nebojí se ušpinit, ale nelekne se ani luxusních čtvrtí. Přitom nijak neomezuje pohodlí posádky a jeho interiér připomíná pohodlný obývák. S dieselovým osmiválcem umí být rychlý i docela úsporný. A to vše v jednoduchém, důstojném konzervativním designu.

Nápad na „baby“ range rover, který má fungovat i jako módní doplněk a jehož tváří má být Victoria Beckhamová, proto mnozí přijímali s rozpaky. Po bližším seznámení je ale jasné, že obavy nebyly na místě. Evoque rozhodně nezklamal.

Tradice s modernou

Na první pohled potěší už jeho vzhled. Během testu se za ním otáčel kde kdo – ženy, dívky, pánové v oblecích i montérkách. Není divu, malý range rover vypadá zvlášť v karosářské verzi kupé hodně zajímavě. Netradiční jsou především velice úzká boční a zadní okna a příď s jakoby přimhouřenými světlomety. Tuto modernu ale šikovně doplňují i některé pro Land Rover tradiční prvky, například výrazná maska chladiče. Výsledné spojení tradice a moderny funguje dobře.

Extravagantnímu vnějšku ovšem příliš neodpovídá pojetí interiéru. Ne že by nebyl zajímavý, ale chybí mu stejná odvaha. Hlavní však je, že vnitřek je mimořádně příjemným místem k pobytu. Ergonomie ovládání je příkladná a materiály i zpracování odpovídají typu vozu. Prostoru je dostatek, použitelná jsou dokonce i zadní sedadla, což byste možná při pohledu na nezvyklé kupé ani nečekali.

Nepříjemně překvapit může snad jen horší výhled do všech směrů, což způsobují příliš úzká okna. Kdo je z SUV zvyklý na vysoký posaz a výhled na dění kolem, bude asi zklamán. V evoque se bude cítit spíš jako v hatchbacku. Interiér je docela tmavý, zvlášť v zadní části. Spravit se to dá panoramatickou střechou.

Nafta ostudu neudělá

Pod kapotou testovaného kousku měl klapat naftový čtyřválec v nejvýkonnější variantě, jenže neklapal. Motor s označením SD4 a výkonem 190 koní je mimořádně civilizovaný a i díky skvělému odhlučnění kabiny vás nebude rušit, navíc potěší silou a příjemnou pružností. Horší je to se spotřebou. Výrobcem uváděná hodnota 6,4 litru nafty na 100 kilometrů v kombinaci není reálná. I při největší snaze se pod hranici 7,5 litru prostě nedostanete a spíš počítejte se spotřebou kolem 9,5 litru. Přesto se zdá být motor SD4 rozumnou volbou a skvěle k němu ladí i šestistupňový automat.

Range Rover Evoque Coupé SD4

motor vznětový čtyřválec

objem 2 179 cm3

max. výkon 140 kW (190 k)

max. toč. moment 420 Nm

max. rychlost 195 km/h

z 0 na 100 km/h 8,5 s

spotřeba 6,4 l/100 km

cena test. verze 1 314 761 Kč

Jízda? Skvělý kompromis!

I když se evoque snaží tvářit co nejvíc sportovně, pořád jde o SUV. Podvozek s hi-tech tlumiči MagneRide v nejnovějším vývojovém stadiu působí sice poměrně tuze, ale zase ne tolik, aby z vás vytřásl duši. I proto v sobě baby range rover nezapře důstojné geny rodiny Land Rover. Řízení je překvapivě hodně strmé a krátké, ale přitom pořád příjemné. Výsledný kompromis mezi sportovností a komfortem evoque rozhodně posouvá na špičku segmentu kompaktních SUV.

Oproti konkurenci může také nabídnout aspoň trochu terénních schopností, i když není pravděpodobné, že by se majitelé s těmito módními krasavci hrnuli mimo silnici. U verze s pohonem všech kol totiž najdete také známý ovladač systému Terreain Response, díky němuž zvolíte jízdní režim podle aktuálního povrchu, na němž se pohybujete – například bláto nebo sníh. Zázraky však nečekejte, terénní schopnosti limitují i běžné pneumatiky.

Land Rover moc dobře ví, že postavil výjimečné auto. Skvěle vypadá, skvěle jezdí a nabízí dostatek prestiže a luxusu. Není proto divu, že jeho cena je tak vysoká. Nejlevnější varianta vychází na 803 772 korun, pokud se však rozšoupnete ve výběru výbavy, připravte si přes milion. Jestli tedy nemáte hluboko do kapsy, Range Rover Evoque je jasná volba.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče