Radiové vlny začnou řídit prodej v Makru

17. května 2004, 00:00 - JAKUB TUREK
17. května 2004, 00:00

Společnost Metro Group, která v Česku provozuje řetězec cash and carry obchodů Makro, zjednodušuje způsob prodeje. Do svých německých prodejen zavádí systém rádiové identifikace zboží.

Místo čárového kódu je na zboží nalepen mikročip, který dokáže komunikovat s regály, pokladnami i ochranným zabezpečením obchodu. Zákazník pouze přijede s plným nákupním košíkem k pokladně, která ho obslouží rychle a bez pracného vyndávání nakoupeného zboží na pult. Počítač v kase se v mžiku spojí pomocí rádiového signálu se všemi čipy v košíku, domluví se s nimi na ceně a potom všechno bleskurychle sečte.

OBCHODNÍCI SI MNOU RUCE Pro obchodníky celý systém přináší daleko více. Vědí o pohybu každé položky v reálném čase. Nemusejí tedy čekat (jako v klasických skladových systémech) až na údaje z pokladen, ale mohou doplňovat regály okamžitě poté, co si z nich zákazníci zboží vyzvednou. Kromě toho mohou ochranky průkazně identifikovat kradené zboží. Navíc se zrychlí pohyb na pokladnách a dodavatelské časy se dostanou na úroveň známou v průmyslu jako Just in time. Příjezd zásobovacího vozidla může být načasován s přesností několika minut, aby ve skladech obchodu bylo co nejméně zboží. Tím se ušetří na pracovní síle i na velikosti skladovacích ploch. Samozřejmostí je také okamžité vyhodnocování nejprodávanějších a naopak nejméně oblíbených položek zboží. Zjednoduší se účetnictví, libovolné statistické vyhodnocování prodeje lze činit v reálném čase. AUTOMATICKÉ VÁŽENÍ

Pomoc obchodníkům i zákazníkům přinášejí také dvě nenápadná zařízení včleněná do systému. Regály na potraviny s určenou dobou spotřeby rozeznávají blížící se nejzazší termín prodeje - posléze vydávají signál o jeho překročení a nutné likvidaci potravin. Druhým užitečným zařízením jsou kamery Veggie Vision umístěné ve váhách na ovoce a zeleninu: samy rozpoznávají vážené druhy a podle toho automaticky určují cenu balíčků. Systém identifikace zboží RFID založený na mikročipech a rádiových vlnách v rámci projektu Future Store Initiative společnosti Metro Group začne v prvních prodejnách fungovat od listopadu. „Zpočátku se do něj zapojí sto dodavatelů, kteří budou označovat rádiovými identifikátory všechny palety a přepravky dodávané do deseti centrálních skladů a dvou set padesáti obchodů skupiny Metro,“ přibližuje systém Radovan Suk z IBM. Přestože systém začne nejdříve fungovat v Německu, firma plánuje jeho postupné zavedení iv České republice a ostatních evropských státech. „Počkáme, jaký bude mít nový systém úspěch,“ říká tisková mluvčí českého Makra Markéta Světlíková. „Určení přesného termínu by bylo na věštění z křišťálové koule.“

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Maserati GranTurismo se dočkalo dalšího faceliftu. Nástupce…
Historicky nejrychlejší Jaguar pro běžný provoz má 600 koní a maximálně jede 322 km/h
Aston Martin DB11 dostal osmiválec 4,0 l bi-turbo od Mercedesu AMG
Galerie na středu: Vyplatí se nejoblíbenější auta s dieselem? Jen když najedete stovky tisíc km
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je uvnitř? (první dojmy)
Technologie
Honor 9 je v Česku. Přetahuje se s OnePlus 5, kdo toho za 13 tisíc nabídne víc
Malá legenda vstoupila do Windows Storu. IrfanView nabízí rychlé prohlížení a konverzi obrázků
Další velký útok ransomwaru zasáhl nezáplatované počítače. Nejvíce je postižena Ukrajina
Čtečky otisků schované v displejích přijdou příští rok. Umožní to tato technologie
Prohlížeč Vivaldi konečně dostane synchronizaci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít