Radiové vlny začnou řídit prodej v Makru

17. května 2004, 00:00 - JAKUB TUREK
17. května 2004, 00:00

Společnost Metro Group, která v Česku provozuje řetězec cash and carry obchodů Makro, zjednodušuje způsob prodeje. Do svých německých prodejen zavádí systém rádiové identifikace zboží.

Místo čárového kódu je na zboží nalepen mikročip, který dokáže komunikovat s regály, pokladnami i ochranným zabezpečením obchodu. Zákazník pouze přijede s plným nákupním košíkem k pokladně, která ho obslouží rychle a bez pracného vyndávání nakoupeného zboží na pult. Počítač v kase se v mžiku spojí pomocí rádiového signálu se všemi čipy v košíku, domluví se s nimi na ceně a potom všechno bleskurychle sečte.

OBCHODNÍCI SI MNOU RUCE Pro obchodníky celý systém přináší daleko více. Vědí o pohybu každé položky v reálném čase. Nemusejí tedy čekat (jako v klasických skladových systémech) až na údaje z pokladen, ale mohou doplňovat regály okamžitě poté, co si z nich zákazníci zboží vyzvednou. Kromě toho mohou ochranky průkazně identifikovat kradené zboží. Navíc se zrychlí pohyb na pokladnách a dodavatelské časy se dostanou na úroveň známou v průmyslu jako Just in time. Příjezd zásobovacího vozidla může být načasován s přesností několika minut, aby ve skladech obchodu bylo co nejméně zboží. Tím se ušetří na pracovní síle i na velikosti skladovacích ploch. Samozřejmostí je také okamžité vyhodnocování nejprodávanějších a naopak nejméně oblíbených položek zboží. Zjednoduší se účetnictví, libovolné statistické vyhodnocování prodeje lze činit v reálném čase. AUTOMATICKÉ VÁŽENÍ

Pomoc obchodníkům i zákazníkům přinášejí také dvě nenápadná zařízení včleněná do systému. Regály na potraviny s určenou dobou spotřeby rozeznávají blížící se nejzazší termín prodeje - posléze vydávají signál o jeho překročení a nutné likvidaci potravin. Druhým užitečným zařízením jsou kamery Veggie Vision umístěné ve váhách na ovoce a zeleninu: samy rozpoznávají vážené druhy a podle toho automaticky určují cenu balíčků. Systém identifikace zboží RFID založený na mikročipech a rádiových vlnách v rámci projektu Future Store Initiative společnosti Metro Group začne v prvních prodejnách fungovat od listopadu. „Zpočátku se do něj zapojí sto dodavatelů, kteří budou označovat rádiovými identifikátory všechny palety a přepravky dodávané do deseti centrálních skladů a dvou set padesáti obchodů skupiny Metro,“ přibližuje systém Radovan Suk z IBM. Přestože systém začne nejdříve fungovat v Německu, firma plánuje jeho postupné zavedení iv České republice a ostatních evropských státech. „Počkáme, jaký bude mít nový systém úspěch,“ říká tisková mluvčí českého Makra Markéta Světlíková. „Určení přesného termínu by bylo na věštění z křišťálové koule.“

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče