Radikální rekonstrukce Pekingu

23. dubna 2008, 16:00 - Burt Helm
23. dubna 2008, 16:00

Tři špičkoví profesionálové...

Celý podtitul: Tři špičkoví profesionálové z oboru PR prozrazují BusinessWeeku, jak by vyvedli Čínu z krize spojené s olympijskými hrami

Čínu zasypal před pekingskou olympiádou příval kritiky. Hry se staly hromosvodem za chování Číny v oblasti lidských práv a za její styky s režimem súdánských vyvrhelů. Tvrdý zákrok v Tibetu ještě víc poskvrnil obraz této země v očích Západu. To všechno znamená obrovský úkol v oblasti public relations (PR) pro vládu, která navzdory schopnosti ovládat své občany nikdy nebyla nijak zvlášť obratná při získávání přízně mezinárodních médií. Jinými slovy jde o ideální úkol pro krizové manažery a experty na politickou propagandu. Požádali jsme tři profesionály z oboru PR, aby vysvětlili, jak by radili čínské vládě, kdyby byla jejich klientem. Jejich odpovědi mají takříkajíc široký rozptyl.

James Abernathy, generální ředitel Abernathy MacGregor Gr ===== oup =====

Firma Abernathy se specializuje na krizové řízení a v současnosti pomáhá společnosti Yahoo! odrazit nabídku Microsoftu na nepřátelské převzetí. Abernathy má sto chutí Čínu individualizovat a do centra zájmu dát znovu olympiádu. „Je snadné mít odpor k čínské vládě,“ prohlašuje, „ale mnohem těžší je nemít rád jednotlivce.“ Abernathy by našel atraktivní, anglicky hovořící Číňanky a „pár roztomilých devatenáctiletých gymnastek“ a uspořádal by s nimi sérii talkshow: „Nemluvím o publicistických pořadech, jaké mají Chris Matthews nebo Tim Russert, ale o zábavném vysílání, jako je snídaně GMTV v šest hodin ráno, kde by se hovořilo o tom, jak budou olympijské hry nádherné.“ Požadoval by prý kontrolu nad rozhovory: „Měli bychom čínskou obdobu gymnastky Mary Lou Rettonové, která by dělala salta na kameru, ale o konfliktu bychom se vyjadřovali vyhýbavě. Jsme tu proto, abychom mluvili o saltech malé Mary Lou, nikoli o geopolitice.“ Záměrem je samozřejmě změnit téma. „Chcete přece, aby se lidem olympiáda líbila, protože uvidí roztomilé dívky a sportovce, kteří dělají to, co umějí nejlépe,“ prohlašuje Abernathy, „tím se z toho stane osobní záležitost a méně geopolitický problém.“

Michael Sitrick, generální ředitel Sitricku

Sitrick je jako buldok – a je mu jedno, kdo to o něm říká. Mnoho let bránil každého, počínaje firmou Halliburton (s dlouhou historií podnikání v Iráku – pozn. red.) a konče oscarovou herečkou Halle Berryovou (která navzdory vážné formě cukrovky nedávno porodila dceru – pozn. red.). Doporučuje nejprve podrobně rozebrat nepřesnosti ve zpravodajství a směle uvést věci na pravou míru. Potom se odhodlaně zaměřit na politický spor a nabídnout respektovaný program, jako je publicistický pořad společnosti CBS 60 Minutes, v němž by měl moderátor rozhovor s vysoce postaveným čínským představitelem. Poté navrhuje zahájit poziční obranu, aby se pozornost obrátila zpět k olympiádě. Sitrick uvažuje, že by najal olympijské hvězdy a nechal je mluvit o tom, co pro ně hry znamenají. Měly by prohlásit, že sice s některými názory odpůrců souhlasí, ale že by neměly ohrožovat to, co olympijské hry symbolizují. Jaký by mohl být výsledek? „Mohli byste vyvolat prudkou reakci proti odpůrcům.“

Michael Kempner, generální ředitel MWW Group

Kempner získal od časopisu PRWeek ocenění Osobnost roku 2008. Zastupuje Nikon, Volkswagen, Samsung a další společnosti. Kempner tvrdí, že Čína má malé pochopení pro umění tvorby image, ale poukazuje na to, že ani ten nejlepší odborník na PR na světě nemůže zvítězit nad geopolitickými fakty. „Číňané by měli upořádat mezinárodní panelovou diskusi o Tibetu, aby ukázali, že jsou ochotní o této otázce alespoň diskutovat,“ navrhuje. Kempner je toho názoru, že by se Čína měla pokusit oslovit organizace zabývající se lidskými právy a snažit se je přesvědčit, aby vyzdvihly otázky, v nichž Čína dosáhla v posledních letech slušných výsledků, nebo se alespoň posunula kupředu. Zmiňuje se o pracovních příležitostech, jež vznikly díky olympiádě, a o pokroku, kterého Peking dosáhl při ozdravení životního prostředí. „Za současných okolností nebude debata o Číně nikdy stoprocentně pozitivní,“ míní Kempner. Účastníci diskuse „by se však přinejmenším mohli pokusit najít jakousi rovnováhu“.

Popisek s. 42:
Účastníci protestu v San Francisku před během olympijské štafety v dubnu 2008

Praporek s. 42 dole:
„Chcete přece, aby se lidem olympiáda líbila, protože uvidí roztomilé dívky a sportovce, kteří dělají to, co umějí nejlépe,“ James Abernathy

Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Jiří Kasl

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan.…
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Technologie
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Netflix odmítl zaplatit další sezónu seriálu. Produkci Sense8 nabídl pornoweb
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít