Rádi nás mít nemusíte…

27. května 2011, 15:38 - Adam Junek
27. května 2011, 15:38

Čeští byznysmeni si zakládají na dobrých obchodních vztazích

Čeští byznysmeni si zakládají na dobrých obchodních vztazích. Názor veřejnosti je až tolik nebolí

Manažeři a majitelé velkých tuzemských firem jsou úspěšní, známí, perspektivní, jejich společnosti důvěryhodné či spolehlivé. Rozměr jakési lidskosti ale postrádají. Tolik říkají výsledky průzkumu společnosti Factum Invenio, které exkluzivně získal týdeník EURO. Nás novináře výsledek zajímá, doufáme, že zaujme i čtenáře. Otázkou však je, zda je nějak podstatný i pro zkoumané osobnosti. V tomto případě si můžeme být jisti, že spíše ne. Někteří z oslovených manažerů to formulují velmi opatrně. Jinde zní kritika přímo.
„Obecně platí, že podobné průzkumy slouží více k získání finančních prostředků a reklamě společností, které průzkum realizují,“ nebere si servítky Dan Plovajko, mluvčí Karla Komárka mladšího, jehož Moravské naftové doly jsou dle názoru veřejnosti spolehlivé a důvěryhodné.
Z jiné, mimochodem také pozitivně hodnocené firmy, protože průzkum se na slabiny nezaměřil, zní rovněž nezájem. „Pro nás je důležité, jak jsme vnímáni našimi partnery v podnikání. To je naší prioritou, abychom byli pro ně důvěryhodní a spolehliví. Názor veřejnosti až tak zajímavý není.“
Za všechny to pak vtipně vyjádřil Pavel Tykač, vládce hnědouhelných dolů, když prostřednictvím svého mluvčího navrhl, že by image českého podnikatelského prostředí mohla zlepšovat najatá agentura: „Otázkou však je proč?“
Jistě. Proč by měli být podnikatelé vnímáni jako ti hodní. Jejich úkolem je vést firmy tak, aby vykazovaly zisk a svým akcionářům posílaly tučné dividendy. Pro lidi navíc dělají dost. Zajišťují, aby dostali to zboží nebo služby, které chtějí a jejich firma nabízí. Co na tom, že je buď nikdo nezná, nebo je nemá rád.
Ostatně sami autoři průzkumu přiznávají, že názor veřejnosti je mírně zkreslený. „Zajímavostí je jakési ‚těžiště‘, kolem kterého se všechno točí. Představují ho především společnosti ČEZ a PPF. Vypadá to, jako by image ostatních tak trochu vznikala ve srovnání s těmito dvěma společnostmi, ať už ve smyslu pozitivním nebo negativním. Fakt, že tomuto ‚centru‘ je blízký také Czech Coal a z osobností Miroslav Dvořák, je spíše důsledkem jejich nevyhraněného vnímání než projevem toho, že by spoluvytvářeli nějaký imageový etalon,“ říká Jan Herzmann z Factum Invenio.
Mimochodem to, že šéfové či majitelé velkých českých firem jsou spíše pro veřejnost neviditelní, považuje řada z nich za své plus. Na očích nechce být určitě Petr Kellner, který rozhovory poskytuje méně než sporadicky. Pavel Tykač si zase zakládá na tom, že neexistují jeho novější fotografie a nikdo jej nepozná. „Na budování vlastní image z velké části rezignoval. Za důležité ale považuje to, aby například skupina Czech Coal – kromě toho, že je úspěšná v obchodě – byla vnímána okolím jako důvěryhodná a respektovaná,“ dodává k tomu jeho mluvčí Jan Chudomel. A podobně hovoří i Martin Roman z ČEZ: „Jsem přesvědčen, že na prvním místě jsou výsledky a až od nich se odvíjí image.“
Zkrátka byznys především a názory lidí až potom. Vždyť stejně je jasné, že lidem spíše záleží na tom, aby svítili. A elektřinu jim přece dodává ČEZ a ne Martin Roman. A ČEZ jim ji bude dodávat i potom, co Martin Roman v jeho čele už dávno nebude. A pokud ne, budou naštvaní na ČEZ a ne na Martina Romana.
Podobně lidem pranic nezáleží na tom, jestli Home Credit ovládá Petr Kellner. Jim vlastně vůbec nezáleží na tom, jestli Petr Kellner existuje, kolik má vil, tryskáčů a peněz. To, co potřebují vědět, je, zda jim Home Credit půjčí na nákup nové ledničky a že jim poskytne příjemný splátkový kalendář.
A stejně tak veřejnosti nic není do toho, jak vypadá Pavel Tykač. Případně jeho manželka, úspěšná podnikatelka v realitách v Praze. Stačí jim, že tepelné elektrárny budou mít uhlí od společnosti Czech Coal, a v zimě tak nebudou muset být ve vymraženém bytě.
Není se pak tedy čemu divit, že recipročně je vlastně manažerům a byznysmenům fuk, co si o nich myslíme. Můžou to brát jako zajímavost, ale věšet se z toho, že je nemáme rádi, nebudou. My jim přece výplatní pásky nevystavujeme.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít