Menu Zavřít

Rádi nás mít nemusíte…

27. 5. 2011
Autor: Euro.cz

Čeští byznysmeni si zakládají na dobrých obchodních vztazích

BRAND24

Čeští byznysmeni si zakládají na dobrých obchodních vztazích. Názor veřejnosti je až tolik nebolí

Manažeři a majitelé velkých tuzemských firem jsou úspěšní, známí, perspektivní, jejich společnosti důvěryhodné či spolehlivé. Rozměr jakési lidskosti ale postrádají. Tolik říkají výsledky průzkumu společnosti Factum Invenio, které exkluzivně získal týdeník EURO. Nás novináře výsledek zajímá, doufáme, že zaujme i čtenáře. Otázkou však je, zda je nějak podstatný i pro zkoumané osobnosti. V tomto případě si můžeme být jisti, že spíše ne. Někteří z oslovených manažerů to formulují velmi opatrně. Jinde zní kritika přímo.
„Obecně platí, že podobné průzkumy slouží více k získání finančních prostředků a reklamě společností, které průzkum realizují,“ nebere si servítky Dan Plovajko, mluvčí Karla Komárka mladšího, jehož Moravské naftové doly jsou dle názoru veřejnosti spolehlivé a důvěryhodné.
Z jiné, mimochodem také pozitivně hodnocené firmy, protože průzkum se na slabiny nezaměřil, zní rovněž nezájem. „Pro nás je důležité, jak jsme vnímáni našimi partnery v podnikání. To je naší prioritou, abychom byli pro ně důvěryhodní a spolehliví. Názor veřejnosti až tak zajímavý není.“
Za všechny to pak vtipně vyjádřil Pavel Tykač, vládce hnědouhelných dolů, když prostřednictvím svého mluvčího navrhl, že by image českého podnikatelského prostředí mohla zlepšovat najatá agentura: „Otázkou však je proč?“
Jistě. Proč by měli být podnikatelé vnímáni jako ti hodní. Jejich úkolem je vést firmy tak, aby vykazovaly zisk a svým akcionářům posílaly tučné dividendy. Pro lidi navíc dělají dost. Zajišťují, aby dostali to zboží nebo služby, které chtějí a jejich firma nabízí. Co na tom, že je buď nikdo nezná, nebo je nemá rád.
Ostatně sami autoři průzkumu přiznávají, že názor veřejnosti je mírně zkreslený. „Zajímavostí je jakési ‚těžiště‘, kolem kterého se všechno točí. Představují ho především společnosti ČEZ a PPF. Vypadá to, jako by image ostatních tak trochu vznikala ve srovnání s těmito dvěma společnostmi, ať už ve smyslu pozitivním nebo negativním. Fakt, že tomuto ‚centru‘ je blízký také Czech Coal a z osobností Miroslav Dvořák, je spíše důsledkem jejich nevyhraněného vnímání než projevem toho, že by spoluvytvářeli nějaký imageový etalon,“ říká Jan Herzmann z Factum Invenio.
Mimochodem to, že šéfové či majitelé velkých českých firem jsou spíše pro veřejnost neviditelní, považuje řada z nich za své plus. Na očích nechce být určitě Petr Kellner, který rozhovory poskytuje méně než sporadicky. Pavel Tykač si zase zakládá na tom, že neexistují jeho novější fotografie a nikdo jej nepozná. „Na budování vlastní image z velké části rezignoval. Za důležité ale považuje to, aby například skupina Czech Coal – kromě toho, že je úspěšná v obchodě – byla vnímána okolím jako důvěryhodná a respektovaná,“ dodává k tomu jeho mluvčí Jan Chudomel. A podobně hovoří i Martin Roman z ČEZ: „Jsem přesvědčen, že na prvním místě jsou výsledky a až od nich se odvíjí image.“
Zkrátka byznys především a názory lidí až potom. Vždyť stejně je jasné, že lidem spíše záleží na tom, aby svítili. A elektřinu jim přece dodává ČEZ a ne Martin Roman. A ČEZ jim ji bude dodávat i potom, co Martin Roman v jeho čele už dávno nebude. A pokud ne, budou naštvaní na ČEZ a ne na Martina Romana.
Podobně lidem pranic nezáleží na tom, jestli Home Credit ovládá Petr Kellner. Jim vlastně vůbec nezáleží na tom, jestli Petr Kellner existuje, kolik má vil, tryskáčů a peněz. To, co potřebují vědět, je, zda jim Home Credit půjčí na nákup nové ledničky a že jim poskytne příjemný splátkový kalendář.
A stejně tak veřejnosti nic není do toho, jak vypadá Pavel Tykač. Případně jeho manželka, úspěšná podnikatelka v realitách v Praze. Stačí jim, že tepelné elektrárny budou mít uhlí od společnosti Czech Coal, a v zimě tak nebudou muset být ve vymraženém bytě.
Není se pak tedy čemu divit, že recipročně je vlastně manažerům a byznysmenům fuk, co si o nich myslíme. Můžou to brát jako zajímavost, ale věšet se z toho, že je nemáme rádi, nebudou. My jim přece výplatní pásky nevystavujeme.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).