Raději puberťáka než důchodce

30. října 2006, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
30. října 2006, 00:00

REKLAMNÍ PRŮMYSLNa rozdíl od některých jiných odvětví se reklamní průmysl zatím na seniory příliš nezaměřuje. Jsou k tomu dva důvody. „Prvním je kupní síla: peníze na utrácení, nakupování nových věcí, zařizování bytů a domů, na to mají v naší společnosti hlavně ti mladší.

REKLAMNÍ PRŮMYSL

Na rozdíl od některých jiných odvětví se reklamní průmysl zatím na seniory příliš nezaměřuje. Jsou k tomu dva důvody. „Prvním je kupní síla: peníze na utrácení, nakupování nových věcí, zařizování bytů a domů, na to mají v naší společnosti hlavně ti mladší. Všichni víme, jak neradostná je oproti tomu ekonomická situace většiny důchodců,“ říká Filip Humplík z mediální agentury Point2point Media.

MÓDA, AUTA, STYL

A druhý důvod? Adolescenti dají na módu a styl. „Mladší lidé ve věku 15 až 25 let jsou připraveni utrácet za značky a trendy, experimentovat s novými výrobky,“ říká Petr Hruška z reklamní agentury Smart Point. „A lidé ve věku 25 až 35 let zase již mají vyšší kupní sílu a potřebují zařizovat bydlení, rodinu, kupovat auta,“ dodává.

I v reklamním průmyslu se ale začíná mluvit o tom, že odvětví by mělo zareagovat na stárnutí populace. „Stále se o tom mluví a píše, v zahraničí již tento trend částečně probíhá. Řada z nás zažila aktivní zahraniční seniory jako turisty, golfisty, jachtaře. Obecně jako lidi, kteří cestují, baví se a utrácejí… U nás jsem to ale ještě příliš nezaregistroval. Předpokládám, že je to v kontextu stále nízké kupní síly a částečně i konzervativního přístupu seniorů,“ míní Hruška.

Kromě běžných produktů, které jsou už svou podstatou seniorům určeny, se tak přímo na ně zaměřuje zatím jen minimum reklamy. „Vybavuji si několik reklam, především na různé léky a potravinové preparáty. Ale nějakou zdařilou kampaň, kterou bych ocenil, bohužel …,“ říká Hruška.

FANOUŠCI SEX PISTOLS MÍŘÍ DO DŮCHODU

Nevýhodou je kromě malé kupní síly také to, že starší lidé jsou pro reklamní průmysl málo tvárným materiálem. „Principiálně jsou to lidé s bohatými životními zkušenostmi. Nejsou většinou náchylní k impulzivním nákupům, jejich ovlivnitelnost standardní reklamou a obecně orientace na značky je nižší než u mladší populace,“ vysvětluje Hruška.

Konzervativní přístup ale nemusí být s důchodci spojen navždy. Do penzijního věku se totiž blíží kdysi bouřlivé generace. „Nezapomínejme, že dnešní šedesátníci rozpoutali beatlemanii a padesátníci pogovali na Sex Pistols,“ upozorňuje Filip Humplík. Mění se také hranice, kam je v rámci dobrého vkusu možné zajít. „Sedmdesátiletá Sophia Loren na kalendáři Pirelli? Před deseti lety nemožné, před pěti lety zábavná představa, dnes realita,“ uvádí Humplík.

I proto vidí v seniorech důležitý cíl reklamy. Zároveň připomíná: „Během dvaceti let budou pravděpodobně většinou celé populace, pokud se bavíme o Evropě.“ Naplňovat se přitom bude i peněženka penzistů. „Není důvod si myslet, že senioři nebudou podle trendů v USA a západní Evropě stále bohatší. Reklama se tak bude stále více obracet i na starší cílové skupiny,“ uzavírá Humplík. *

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče