Raději puberťáka než důchodce

30. října 2006, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
30. října 2006, 00:00

REKLAMNÍ PRŮMYSLNa rozdíl od některých jiných odvětví se reklamní průmysl zatím na seniory příliš nezaměřuje. Jsou k tomu dva důvody. „Prvním je kupní síla: peníze na utrácení, nakupování nových věcí, zařizování bytů a domů, na to mají v naší společnosti hlavně ti mladší.

REKLAMNÍ PRŮMYSL

Na rozdíl od některých jiných odvětví se reklamní průmysl zatím na seniory příliš nezaměřuje. Jsou k tomu dva důvody. „Prvním je kupní síla: peníze na utrácení, nakupování nových věcí, zařizování bytů a domů, na to mají v naší společnosti hlavně ti mladší. Všichni víme, jak neradostná je oproti tomu ekonomická situace většiny důchodců,“ říká Filip Humplík z mediální agentury Point2point Media.

MÓDA, AUTA, STYL

A druhý důvod? Adolescenti dají na módu a styl. „Mladší lidé ve věku 15 až 25 let jsou připraveni utrácet za značky a trendy, experimentovat s novými výrobky,“ říká Petr Hruška z reklamní agentury Smart Point. „A lidé ve věku 25 až 35 let zase již mají vyšší kupní sílu a potřebují zařizovat bydlení, rodinu, kupovat auta,“ dodává.

I v reklamním průmyslu se ale začíná mluvit o tom, že odvětví by mělo zareagovat na stárnutí populace. „Stále se o tom mluví a píše, v zahraničí již tento trend částečně probíhá. Řada z nás zažila aktivní zahraniční seniory jako turisty, golfisty, jachtaře. Obecně jako lidi, kteří cestují, baví se a utrácejí… U nás jsem to ale ještě příliš nezaregistroval. Předpokládám, že je to v kontextu stále nízké kupní síly a částečně i konzervativního přístupu seniorů,“ míní Hruška.

Kromě běžných produktů, které jsou už svou podstatou seniorům určeny, se tak přímo na ně zaměřuje zatím jen minimum reklamy. „Vybavuji si několik reklam, především na různé léky a potravinové preparáty. Ale nějakou zdařilou kampaň, kterou bych ocenil, bohužel …,“ říká Hruška.

FANOUŠCI SEX PISTOLS MÍŘÍ DO DŮCHODU

Nevýhodou je kromě malé kupní síly také to, že starší lidé jsou pro reklamní průmysl málo tvárným materiálem. „Principiálně jsou to lidé s bohatými životními zkušenostmi. Nejsou většinou náchylní k impulzivním nákupům, jejich ovlivnitelnost standardní reklamou a obecně orientace na značky je nižší než u mladší populace,“ vysvětluje Hruška.

Konzervativní přístup ale nemusí být s důchodci spojen navždy. Do penzijního věku se totiž blíží kdysi bouřlivé generace. „Nezapomínejme, že dnešní šedesátníci rozpoutali beatlemanii a padesátníci pogovali na Sex Pistols,“ upozorňuje Filip Humplík. Mění se také hranice, kam je v rámci dobrého vkusu možné zajít. „Sedmdesátiletá Sophia Loren na kalendáři Pirelli? Před deseti lety nemožné, před pěti lety zábavná představa, dnes realita,“ uvádí Humplík.

I proto vidí v seniorech důležitý cíl reklamy. Zároveň připomíná: „Během dvaceti let budou pravděpodobně většinou celé populace, pokud se bavíme o Evropě.“ Naplňovat se přitom bude i peněženka penzistů. „Není důvod si myslet, že senioři nebudou podle trendů v USA a západní Evropě stále bohatší. Reklama se tak bude stále více obracet i na starší cílové skupiny,“ uzavírá Humplík. *

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít