Radary z Pardubic pro korejská letiště

06. června 2011, 05:08 - Tomáš Stingl
06. června 2011, 05:08

Pardubická společnost T-CZ dodala už dva radarové systémy na korejská letiště a nyní soutěží v dalším tendru o třetí zakázku. Korejští zákazníci jsou podle zkušenosti této české firmy velmi nároční na technické provedení, dokumentaci či servis radarů. Zároveň jsou ovšem Korejci mimořádně pracovití a spolehliví při platbách.

Foto: T-CZ

Pardubická firma T-CZ se zaměřuje na vývoj vojenské i civilní elektroniky. Podnik, který v současnosti zaměstnává na 130 zaměstnanců, oborově navazuje na v minulosti úspěšnou státní firmu TESLA Pardubice. Když firma zhruba před šesti lety uvažovala, do kterých zemí v zahraničí dále expandovat, zaměřila se i na Korejskou republiku. „Obchodní prostor pro naši firmu byl otevřen zejména v oblasti vojenských radarů, což je vzhledem ke geopolitickým podmínkám panujícím dlouhá léta na Korejském poloostrově celkem snadné předpokládat,“ vysvětluje ředitel exportního oddělení společnosti Jan Köhler.

Firma si našla v Korei zastoupení a provedla si marketingový průzkum. Ten ukázal, že ve východoasijské zemi je možné dobře se prosadit s dodávkami stacionárních i mobilních radarů.

Na počátku roku 2005 se tak společnost zúčastnila tendru na dodávku jednoho stacionárního systému. „Už zadávací dokumentace tendru nás překvapila, jak svým rozsahem, tak i kvalitně a přesně zpracovaným technickým zadáním. Vypracování obsáhlé nabídky bylo opakovaně zpřesňováno na základě dotazů a připomínek koncového zákazníka,“ podotýká Otakar Jaroš z obchodního úseku Radiolokace.

Zadání tendru mělo stovky stran

Česká firma tendr nakonec i přes ostrou konkurenci vyhrála a radar na korejské letiště v roce 2007 nainstalovala. S touto dobrou referencí pak šla do druhého tendru na dodávku tentokrát mobilního letištního radaru. „Ten svojí náročností po všech stránkách ještě předstihl náročnost předchozího výběrového řízení. Zadání bylo ještě rozsáhlejší ¬ v řádech stovek stran. Požadovaly se podrobné údaje jako je katalogizace hlavních dílů radaru, časový průběh údržby radaru na řadu let a rozsáhlý, nadstandardní záruční a pozáruční péče,“ vypočítává Otakar Jaroš.

T-CZ ale opět tendr vyhrála a porazilo mimo jiné i obávanou čínskou konkurenci. Radar instalovala v roce 2009. V současné době skončila dvouletá záruční doba provozu radaru a až na drobné, běžné závady je používán bezproblémově v každodenním provozu.

Nyní se T-CZ účastní v pořadí třetího tendru na dodávku dalšího mobilního letištního radaru. O vítězi výběrového řízení zatím není rozhodnuto.

Korejský styl vyjadřování není někdy úplně srozumitelný

Jaký je podle zkušeností českých byznysmenů korejský zákazník v oblasti radarových systémů? „Především velmi náročný z hlediska detailnosti technických požadavků a rozsahu požadované dokumentace. Do předávacích akcí jako jsou přejímka radaru v závodě výrobce či přejímka radaru v místě instalace vysílá vždy skupinu fundovaných odborníků. Klade rovněž nadstandardní důraz na rozsáhlou podporu dodavatele během záručního i pozáručního provozu radaru,“ uvádí Jan Köhler.

Veškeré tendrové dokumenty je nutné předložit v dvoujazyčném uspořádání, tedy v angličtině i korejštině. Při následné každodenní spolupráci je pak třeba zvyknout si na korejský styl vyjadřování a komunikace, která často nemusí být na první dojem úplně jasně srozumitelná. V určitých situacích je tedy třeba obrnit se trpělivostí a ptát se znovu a srozumitelně. Jinak je ale korejský zákazník pracovitý, na zprávy odpovídá téměř obratem, i když už má pokročilý čas, snaží se vše vyřešit co nejrychleji. Dovede ocenit profesionální přístup výrobce a zajistit nezbytnou infrastrukturu při instalaci radaru. Platební morálku Korejců lze také hodnotit jako velmi spolehlivou,“ konstatuje Otakar Jaroš.

Korejský trh je tedy podle zkušeností pardubické firmy v oblasti investiční elektrotechniky velmi náročný, ale pokud se už výrobce prosadí, také velmi atraktivní.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Auta
Toyota pracuje na revolučním elektromobilu s novým typem…
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému podvádění s emisemi
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Technologie
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít