Řada firem zbytečně riskuje

28. února 2005, 00:00 - (pin)
28. února 2005, 00:00

GENERÁLNÍ ŘEDITEL SPOLEČNOSTI FACTUM INVENIO JAN HERZMANN: Mění se v posledních letech požadavky klientů na marketingový výzkum? Souvisí to s proměnou marketingu v Česku obecně. Ruku v ruce s tím se mění požadavky na komerční komunikaci, reklamu i public relations.

GENERÁLNÍ ŘEDITEL SPOLEČNOSTI FACTUM INVENIO JAN HERZMANN: Mění se v posledních letech požadavky klientů na marketingový výzkum? Souvisí to s proměnou marketingu v Česku obecně. Ruku v ruce s tím se mění požadavky na komerční komunikaci, reklamu i public relations. Dneska si naprostá většina klientů umí velice přesně naplánovat, jaké marketingové informace potřebuje, co chce otestovat, o čem rozhodne sama a o čem chce rozhodovat na základě nějakých výzkumných dat. Je ale pravda, že tady je ještě pořád velká skupina zejména středních a menších firem, které se nenaučily marketingový výzkum využívat. Myslím tedy, že vývoj bude pokračovat tímto směrem. * Myslíte, že je pro firmy efektivní zaplatit si průzkum? Firmy by si měly uvědomit, že úspěšnost reklamy a marketingu vůbec strašně záleží na tom, jestli je správně zacílen a podán. Menší společnosti chtějí často šetřit tam, kde se domnívají, že si to mohou udělat podomácku -což se týká i jakéhosi poznání situace na trhu. Pak vloží na jejich poměry vysoké prostředky do reklamy, aniž by si ověřily, jestli je takto zvolená propagace vhodná a zda bude účinná. Dříve byl takový přístup hodně rozšířený. Teď už je méně častý, ale podobných firem je pořád ještě velké množství. * Nejsou ale výzkumy příliš drahé? Proti tomu, kolik potom stojí vlastní komerční komunikace nebo marketingová opatření, jako třeba prezentace v supermarketech a hypermarketech, není výzkum až tak drahý. Dobře provedený kvalitativní výzkum se dá už pořídit za částku kolem sto tisíc korun a dobře provedená kvantitativní sonda dokonce i za méně. Když pak firma plánuje vynaložit miliony na nákup reklamní plochy nebo když třeba rozdává vzorky výrobků, tak jde o výdaje výrazně vyšší, než kolik stojí výzkum. * Co si může dovolit menší firma? Dá se říci, že i pro malé firmy jsme schopni naplánovat takový výzkum, abychom vyšli vstříc jejich marketingovému rozpočtu. Samozřejmě, za dvě koruny to nebude nikdy, ale nemusí se to pohybovat v řádu statisíců. * V čem výzkum sníží riziko, že se firma při plánování budoucnosti zmýlí?

Výzkum sníží riziko především tím, že nabízí objektivní pohled. Ve většině případů má manažer, který se rozhoduje, jak se říká od stolu, tendenci volit podle svého způsobu myšlení a podle svých spotřebitelských preferencí. Jen velmi obtížně tedy dostává jakýsi odstup a optiku svých klientů. Neříkám, že to neumí nikdo - jistě existují lidé, kteří toho jsou schopni, ale jsou to spíše výjimky. 

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče