Půst zapatří jen do historie

15. března 2004, 00:00 - Karolína Kamberská
15. března 2004, 00:00

NAŠI PRAPŘEDKOVÉ NEMĚLI PŘÍSTUP K INTERNETU ANI K TELEVIZNÍM ZPRÁVÁM, ALE PŘESTO V MNOHA VĚCECH INTUITIVNĚ VĚDĚLI JAK SE ZACHOVAT SPRÁVNĚ. MOŽNÁ JSME SVOU INTUICI PŘESTALI POUŽÍVAT PRÁVĚ PROTO, ŽE JSME TAK VZDĚLANÍ A INFORMOVANÍ.

V zimě většina z nás rezignovala na zdravý životní styl, je čas to napravit

NAŠI PRAPŘEDKOVÉ NEMĚLI PŘÍSTUP K INTERNETU ANI K TELEVIZNÍM ZPRÁVÁM, ALE PŘESTO V MNOHA VĚCECH INTUITIVNĚ VĚDĚLI JAK SE ZACHOVAT SPRÁVNĚ. MOŽNÁ JSME SVOU INTUICI PŘESTALI POUŽÍVAT PRÁVĚ PROTO, ŽE JSME TAK VZDĚLANÍ A INFORMOVANÍ… NAŠE ŠKODA.

Jednou z tradic, které nám dnes chybí, je předjarní půst. Celý tradiční cyklus církevního roku měl totiž nejen duchovní (v tomto případě pokání a vnitřní očištění před Velikonocemi), ale také zdravotní význam. Proč se tedy tak užitečné tradice vzdávat? Stačí si poctivě odpovědět na otázku, jak se po zimě cítím. Mnozí z nás si odpovědí slavným bonmotem Jozefa Zieleniece („Jak byste sám sebe charakterizoval třemi slovy?“): „Tlustej, tlustej, tlustej“. Ale nejde jen o kila navíc. V jarním rozletu nám většinou brání i únava, oslabená imunita, apatie a překvapivě často také deprese.

SLUNCE, VZDUCH, VITAMINY

Únava a deprese, když už konečně máme na dohled slunečné dny a parky plné kvetoucích tulipánů? Tedy - asi se jaro ptá, co jsme dělali v zimě… A v zimě jsme se povalovali v křesle v přetopeném pokoji, zaháněli nudu dlouhých večerů u televize jídlem a pitím (a nebyly to zeleninové saláty s minerálkou) a ven by nás ani pes nevyhnal! Zdravý selský rozum říká jasně, že musíme naše tělo zbavit zimní zátěže. Přebytečného tuku, škodlivých látek z nezdravého jídla a pití. Pročistit se, nadechnout se čerstvého vzduchu. Extrémista si pod slovem půst představí naprostou hladovku. Ta se dá přežít, ale není zrovna optimálním řešením. Každý lékař vám potvrdí, že dlouhodobým hladověním si můžete přivodit vážné zdravotní problémy. Ztracená kila se nám navíc po skončení hladovky brzy vrátí tak zvaným jo-jo efektem. Zdravotně dobré není ani tradiční církevní pojetí, kdy půst znamená zdržet se masa, ale jinak jíst cokoliv. Není to přece zdaleka jen maso, co zatěžuje náš organizmus. Očistný jídelníček musí být křehounký a svěží jako celá jarní příroda, plný jasných barev a čistých přirozených chutí, tedy - měla by v něm převažovat čerstvá zelenina a bylinky.

JAK NEUMŘÍT HLADY

To se hezky řekne, ale hůře praktikuje, pomyslíte si ve studeném březnovém dni, kdy za okny stále ještě poletují vločky. Mísa křehkého salátu je úžasná v horkém letním dni, ale když venku stále ještě „klepeme kosu“, potřebujeme se zahřát a zasytit. Půst ale i v dávných dobách začínal v půlce února… Naším nejlepším pomocníkem tedy bude zeleninová polévka. Menu by v době očisty mělo zahrnovat velké množství čerstvé zeleniny (naši předkové neměli supermarkety, ale zato mohli zajít na nejbližší louku natrhat výhonky rdesna, doslova napěchované vitaminy). Před mísou salátu si ale vždy uvařte nebo objednejte polévku, která vás dokáže zahřát a zasytit. Ideální budou lehké zeleninové vývary. Pokud očistnou polévku připravujete doma, můžete klidně postupovat metodou „co dům dal“. Nešetřete cibulí a česnekem, přidávejte všechny vaše oblíbené druhy zeleniny, na okno si postavte květináčky s bylinkami (koupíte je v každém lepším supermarketu). Čerstvá zelenina je tím nejlepším, co můžete pro své tělo po zimě udělat. Níže uvádíme další tipy jak dostat do jarního jídelníčku čerstvou zeleň.

**ŘEKNI DROGÁM NE…

Toto heslo je vtloukáno do hlavy dětem školou povinným, jenže i my dospělí, kteří jsme nepropadli heroinu či extázi, máme svoje drogy. Tedy látky, které nám sice ve větším množství škodí, ale přesto je používáme, protože nám udělají na chvíli dobře. Alkohol (hlavně tvrdý), káva, cigarety, čokoláda… Nemusíme se jich vzdávat úplně, ale právě jarní očistný půst je doba, kdy bychom je měli omezit na naprosté minimum. Svůj jeden ranní šálek kávy nebo večerní sklenku kvalitního červeného vína si však můžeme dopřát… V době půstu ale chceme svému tělu dopřát odpočinek, proto ho zavlažujme spíše ovocnými či bylinkovými čaji (pozor, jejich složení je nutno střídat!), proslulým lidovým prostředkem na pročištění organizmu je kopřivový čaj. Pijte hodně vody, občas i minerální. Další pravidla pro očistnou stravu jsou notoricky známá - celozrnné pečivo místo bílého, luštěniny, ovoce, minimum cukru (ale i medu), minimum masa, zakysané mléčné výrobky místo mléka. Pokud se vám podaří zavést odlehčený jídelníček alespoň na několik týdnů, budete se brzy cítit velmi dobře a je dost pravděpodobné, že se vám ani nebude chtít navrátit ke starému režimu.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče