PSALI JSME PŘED 15 LETY

04. září 2006, 00:00 - Josef Vališka
04. září 2006, 00:00

ČESKOSLOVENSKÉ AEROLINIE: Souboj s časem V letošním roce už byl (nejen pro ČSA) vliv válečné krize citelnější. Na rozdíl od zahraničních společností však ještě umocněný rozpadem RVHP, kam až dosud směřovala prakticky polovina přeprav na jejích linkách.

ČESKOSLOVENSKÉ AEROLINIE: Souboj s časem

V letošním roce už byl (nejen pro ČSA) vliv válečné krize citelnější. Na rozdíl od zahraničních společností však ještě umocněný rozpadem RVHP, kam až dosud směřovala prakticky polovina přeprav na jejích linkách. Byly zrušeny lety na Kubu, do evropských zemí bývalé RVHP se snížila přeprava asi o 70 procent, silně omezeno bylo i spojení do Vietnamu.

Všechny tyto vlivy se projevily v tvorbě zdrojů pro letošní rok, kdy ČSA navíc začínají splácet dva pronajaté airbusy. Stanovený upravený plán se zatím daří plnit. I když je zisk samozřejmě výrazně nižší, než vyžadují potřeby, tak letošní rok by se měl zvládnout. ČSA nemohou ovšem počítat se žádnými zdroji na investice, které nyní potřebují jako sůl, jediné budou z odpisů.

SVOBODA S PRÁZDNOU KAPSOU

Do nového hospodaření vstoupily ČSA prakticky s čistým stolem, ale bez vlastních zdrojů. Situaci nevidí vedení ČSA rozhodně růžovými brýlemi, ale v porovnání s většinou jiných podniků jako relativně dobrou. Firemní politika je jasná: Dobře zaplatit kvalifikované pracovníky a udržet si je v silné konkurenci. Přes úskalí mzdové regulace dostává každý zaměstnanec nyní valorizační příplatek 510 Kčs, kromě toho pohyblivé složky mzdy. Při současném počtu zhruba 4100 pracovníků jsou ale nyní ČSA asi o stovku zaměstnanců pod plánovaným stavem.

Doplňování stavu se však netýká jen lidí, ale především modernizace dosluhujícího vybavení letového parku a pozemních zařízení. Pokud jde o letadla, získaly ČSA leasingem dva Airbusy A-300, ale to samozřejmě nestačí. Vylepšují jen situaci na dálkových mezinárodních linkách, kde musí ČSA čelit nejsilnější konkurenci - do USA a Kanady a na Dálný východ. Modernizace však musí pokračovat, sovětská letadla jsou na konci své životnosti, na nákup nových strojů nejsou vlastní prostředky, a tak řešením bude operační nebo finanční leasing.

PRO HORŠÍ NENÍ MÍSTO

Jiná cesta, než nabízet služby na stejné úrovni jako konkurence, není, a díky svému vybavení mají ČSA co dohánět. Východní trhy nechtějí ztratit, proto se linky byť v redukovaném rozsahu udržují a aerolinie doufají, že s postupným rozvojem obchodních vztahů se do nového působiště, kdy byly dlouhé roky zavedeny, opět vrátí. Stejně tak se snaží výhodné geografické polohy ČSFR, respektive pražského letiště, využít k posilování tranzitního mostu mezi západní a východní Evropou. Mnoho času na zlepšení, jaká budou ČSA nutně potřebovat, ovšem není.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče