Pryč s nálepkou Big Brother

16. května 2011, 19:56 - Miroslav Řihák
16. května 2011, 19:56

Manažerský panel

Koncem března se Ústavní soud jasně vyslovil proti právní úpravě, která ukládala operátorům mobilních telefonů uchovávat data o hovorech, připojení a lokalizaci klientů. Před pár týdny pak téma sledování klientů dostalo nový rozměr, a to když vyšlo najevo, že operační systém zaznamenává údaje o pohybu a používání oblíbeného telefonu iPhone.
Debata o shromažďování a uchovávání dat proti sobě odjakživa stavěla dva tábory. Na jedné straně stojí obhájci lidských práv, druhá skupina argumentuje bezpečnostními zájmy. Zástupci první skupiny mají jasno: jakékoli shromažďování dat nabourává právo na ochranu soukromí jedince a může vést ke snadnému zneužití. Zastánci bezpečnosti se na druhé straně zaklínají bojem proti terorismu a snadnějším sledováním podezřelých osob. Není jednoduché tento spor rozlousknout. Je zneužití ukládaných dat opravdu takovou hrozbou? A naopak: Kolik zločinů bylo zmařeno díky vyhodnocení dat o fyzickém pohybu osob či jejich chování na internetu?
Do sporu o uchovávání dat tak vstupují obchodní a marketingové zájmy firem, jako jsou výrobci mobilních telefonů a jejich operačních systémů. Znalost informací o našem chování jim pomáhá lépe přizpůsobit poskytované služby potřebám zákazníků, ale například i možnost určitá data dobře zpeněžit.
Mají obchodní společnosti vůbec právo uchovávat a vyhodnocovat data o vašem pohybu? Zákon jim nic takového nezakazuje (tedy zatím). Navíc jako zákazník máte možnost si vybrat zcela jiný telefon, který tyto údaje o vás neshromažďuje.
V praxi se však ukazuje, že daleko více než samotné shromažďování dat vadí lidem jiná věc. To, když nevědí, jaká data a pro jaký účel jsou o nich sbírána. Dokud si komerční subjekty nenastaví jasná pravidla a nedají tyto informace zákazníkům otevřeně vědět, bude sílit tlak, aby tato relativní liberálnost byla striktně omezena.
Větší transparentnost by přitom přinesla výhody pro obě strany. Zákazník bude vědět, kolik a jakých dat o sobě sdílí, komu je poskytuje a jaké služby za to „zdarma“ dostává. Přitom firmy budou mít k dispozici potřebná marketingová data a nebude jim hrozit nelichotivé označení Big Brother.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla…
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Galerie: Co všechno vás čeká v běžném provozu, když si pořídíte Ladu Niva?
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s novým tříválcem
Technologie
Xiaomi by mohlo nabídnout bezdrátové nabíjení. Zapojilo se do vývoje Qi
Shigeru Kumekawa: nová Bravia A1 je nabitá tou nejlepší technologií, říká prezident Sony Europe (rozhovor)
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít