Pryč s nálepkou Big Brother

16. května 2011, 19:56 - Miroslav Řihák
16. května 2011, 19:56

Manažerský panel

Koncem března se Ústavní soud jasně vyslovil proti právní úpravě, která ukládala operátorům mobilních telefonů uchovávat data o hovorech, připojení a lokalizaci klientů. Před pár týdny pak téma sledování klientů dostalo nový rozměr, a to když vyšlo najevo, že operační systém zaznamenává údaje o pohybu a používání oblíbeného telefonu iPhone.
Debata o shromažďování a uchovávání dat proti sobě odjakživa stavěla dva tábory. Na jedné straně stojí obhájci lidských práv, druhá skupina argumentuje bezpečnostními zájmy. Zástupci první skupiny mají jasno: jakékoli shromažďování dat nabourává právo na ochranu soukromí jedince a může vést ke snadnému zneužití. Zastánci bezpečnosti se na druhé straně zaklínají bojem proti terorismu a snadnějším sledováním podezřelých osob. Není jednoduché tento spor rozlousknout. Je zneužití ukládaných dat opravdu takovou hrozbou? A naopak: Kolik zločinů bylo zmařeno díky vyhodnocení dat o fyzickém pohybu osob či jejich chování na internetu?
Do sporu o uchovávání dat tak vstupují obchodní a marketingové zájmy firem, jako jsou výrobci mobilních telefonů a jejich operačních systémů. Znalost informací o našem chování jim pomáhá lépe přizpůsobit poskytované služby potřebám zákazníků, ale například i možnost určitá data dobře zpeněžit.
Mají obchodní společnosti vůbec právo uchovávat a vyhodnocovat data o vašem pohybu? Zákon jim nic takového nezakazuje (tedy zatím). Navíc jako zákazník máte možnost si vybrat zcela jiný telefon, který tyto údaje o vás neshromažďuje.
V praxi se však ukazuje, že daleko více než samotné shromažďování dat vadí lidem jiná věc. To, když nevědí, jaká data a pro jaký účel jsou o nich sbírána. Dokud si komerční subjekty nenastaví jasná pravidla a nedají tyto informace zákazníkům otevřeně vědět, bude sílit tlak, aby tato relativní liberálnost byla striktně omezena.
Větší transparentnost by přitom přinesla výhody pro obě strany. Zákazník bude vědět, kolik a jakých dat o sobě sdílí, komu je poskytuje a jaké služby za to „zdarma“ dostává. Přitom firmy budou mít k dispozici potřebná marketingová data a nebude jim hrozit nelichotivé označení Big Brother.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít