První soukromý přístav na Labi

21. srpna 2006, 00:00 - ERICH HANDL
21. srpna 2006, 00:00

MARÍNA PÍŠŤANY Odvážlivcem, který se jako první rozhodl vybudovat soukromý veřejný přístav pro turistické lodě, je podnikatel Miroslav Cink. Se společníky postavil u severočeského Žernoseckého jezera kotviště pro několik desítek lodí. Malá obec Píšťany leží u Labe přímo naproti Lovosicím.

MARÍNA PÍŠŤANY Odvážlivcem, který se jako první rozhodl vybudovat soukromý veřejný přístav pro turistické lodě, je podnikatel Miroslav Cink. Se společníky postavil u severočeského Žernoseckého jezera kotviště pro několik desítek lodí.

Malá obec Píšťany leží u Labe přímo naproti Lovosicím. V padesátých letech tu stavaři bagrovali písek a vznikla obrovská pískovna o rozloze 133 hektarů. Prázdný prostor později zaplavila blízká řeka a vzniklo Žernosecké jezero se zátokami a několika ostrovy. A téměř ideální místo k rekreaci.

Jezero má úžasnou polohu uprostřed Českého středohoří, s kopci Lovošem a Radobýlem na dohled, na ideálním místě vodní cesty z Německa do Prahy či do Pardubic. S Labem je jezero propojené kanálem, takže do něj můžou vplouvat i velké říční lodě.

Jeho pískovcové plážičky brzy objevili rekreanti a na břehu vznikl kemp. Dojem kazí jen osm metrů vysoká betonová věž, která ční z vody uprostřed jezera. Jsou to skruže bývalé studny, která se po odbagrování okolního terénu stala vodní rozhlednou.

MEZI PRAHOU A MAGDEBURKEM Píšťany a Žernosecké jezero si pro projekt veřejného přístavu vyhlédl podnikatel Miroslav Cink. „Podnikal jsem na Karlovarsku v oboru vodních elektráren a vydělal nějaké peníze. Přitom jsem rekreačně jezdil na lodích po evropských řekách, splul jsem snad všechno od Německa, přes Holandsko až po Francii. A napadlo mě, že pro vodní turisty na Labi není od Magdeburku výše žádné místo, kde by mohli bezpečně přistát s lodí, doplnit vše potřebné, najíst se a přespat. Proto jsme na konci devadesátých let ještě se společníky přišli s projektem píšťanské maríny,“ vzpomíná Cink.

Ale radním v Píšťanech se nápad zpočátku příliš nelíbil. „Měli jsme velké diskuze se zastupiteli i s okolím, problémy nám dělala například nedaleká vodárna. Měli obavy ze zamoření spodních vod,“ říká šéf přístavu. Nakonec se ale všichni dohodli, stát dokonce přislíbil dotaci. Stavět se začalo v roce 2000, marína byla dokončena o čtyři roky později. A letos na jaře začala její první sezona. V červnu ji dokonce slavnostně otevřel ústecký hejtman Jiří Šulc.

PRYČ S NÁDNÍ VODOU Přístav nabízí služby pro 46 turistických plavidel s možností navýšení kapacity. „Kdo jede po vodě, potřebuje doplňovat pohonné hmoty, baterie, vodu, potraviny a někdy také opravit loď. Umíme také odsát takzvanou nádní vodu. To je směs vody a nafty, která se často vyskytne na dně lodi. Dříve se to jednoduše vypustilo do řeky, ale teď už není takovýto přístup možný. Nádní vodu je třeba odsát speciálním zařízením,“ vysvětluje majitel přístavu.

V jeho areálu je také takzvaný slip, místo pro vytažení lodí na břeh. To je důležité pro případné opravy. Je tu také molo pro ukotvení větších lodí, pro parníky různých evropských společností. A jednou z hlavních služeb je stálé kotvení jachet. „Zkuste si na rok zaparkovat loď v Chorvatsku, vyjde to několikrát dráž než u nás,“ tvrdí Cink.

JEDINÝ NA LABI Mimo uvedené služby nabízí přístav obchod s nápoji i potravinami, posezení ve dvou restauracích a také přespání v hotelu. Má deset dvoulůžkových pokojů a jeden čtyřlůžák. „Ale nejsme jen přístavem pro lodě. Kolem nás vede stezka Praha-Drážďany, umíme obsloužit i cyklisty,“ říká majitel.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče