První pomoc v krizi

23. července 2009, 12:07 - Filip Rulc
23. července 2009, 12:07

Za krizového řízení si manažer musí uvědomovat vlastní schopnosti

Finanční krize ovlivňuje české i nadnárodní společnosti. Některé ji pocítily v souvislosti se svým podnikáním, jiné se uskrovňují a zásobují na horší časy, v mnoha z nich se už začalo propouštět. To přivádí zejména manažery a vedení společností do situací, jimž byli v minulosti vystaveni málo, nebo vůbec. V současnosti nastávají nejčastěji čtyři situace.

Specifické nároky

První situace se týká zvládnutí organizačních změn a zastavení negativního výsledkového trendu. Stav trhu vyžaduje, aby se manažeři připravili na obtížné období, během něhož na ně budou kladeny specifické nároky. Půjde jak o právní aspekty organizačních změn a další odborné záležitosti (propouštění, změny pozic a podobně), tak o dovednosti při vedení obtížných rozhovorů v krizových situacích. Je také třeba se naučit zvládat změnu, přípravu na ni, a především ji dokázat lidem zprostředkovat.
To může nastat u klienta, jehož zadáním je „zvýšení výkonu obchodní sítě“. V jeho případě je třeba změnit tým a fungování manažerů a opatření směřovat do čtyř oblastí – využití schopných a úspěšných lidí, provedení personální výměny, změny přístupu a způsobu řízení neúspěšných manažerů a obměny manažerského stylu. Po provedení těchto opatření se během několika dní změní trend v obchodních výsledcích.
Jedním z nejobtížnějších manažerských úkolů je rozhodnout koho a jak propustit. Je důležité, aby si manažer byl svým rozhodnutím jistý a zároveň s ním neotálel. V tom může manažerovi pomoci workshop, v němž se snaží najít rychlé a strukturované řešení, jež zastaví negativní trend. Pak přijde na řadu návrh a výběr řešení, které je následně ověřeno na prováděných projektech. Tato opatření prakticky okamžitě ovlivňují obchodní výsledky.

Změna pohledu

Druhá situace se týká rychlé manažerské a obchodní intervence. Začnou-li výsledky stagnovat, nebo dokonce propadat, je třeba rychle připravit ofenzivu. Nejlepším postupem je identifikovat lidský potenciál, a pokud je to nutné dodat potřebný know-how. Tento úkol však patří k nejtěžším. Za standardních podmínek se nahlíží na pracovníky stereotypně. Za krize je však třeba úplně změnit pohled. A lze použít rychlou instruktáž s pomocí hodnotícího a vývojového centra. Jde o zadání úkolů účastníkům a o sledování jejich postupů a přístupů. Touto metodou se okamžitě zjistí úroveň dovedností týmu – a tedy i know-how, jehož se mu nedostává.
Třetí situace se týká projektu, jenž zvyšuje výkon či zlepšuje aktivní prodej. Za krize začínají sílit i tlaky okolí. Je jen na lidech ve firmě, jak se vyrovnají s „bojovými“ podmínkami. V tuto chvíli je nutné nalézt skutečnou potřebu týmu, což může zvýšit jeho výkon. Nejprve je třeba definovat cíle a oblasti rozvoje a poté se snažit vytvořit plán rozvojových aktivit. Toho lze docílit různými technikami – workshopem, konzultacemi, koučinkem nebo field asistencí.
Čtvrtá situace je koučink pro zvýšení výkonu nebo zvládnutí změny. V rozkolísané době je třeba věnovat zvláštní pozornost klíčovým lidem – posílit u nich loajalitu a zabránit jejich případnému odchodu. Vhodným nástrojem může být koučink jednoho člověka druhým. Lze se věnovat důležitému manažerovi a snažit se mu pomoci „zvládnout změnu“. Cítí-li lidé, že mají podporu pro uskutečnění změny, jsou ochotní více pracovat na sobě a nových problémech.

Čtyři schopnosti

Krizové řízení je extrémní prověrkou manažerských schopností. Obstát v ní vyžaduje u člověka ve vedoucí pozici čtyři základní schopnosti.
Za prvé si musí uvědomit, že podstatou krizového řízení je provedení výrazných změn v mimořádné časové tísni. Za druhé musí výborně pracovat s prioritami – koncentrovat se na podstatné, bezchybně naplánovat obsah změn. Za třetí musí mít odvahu k rázným změnám, nebát se konfliktů a nenechat se svést ke kompromisům. Za čtvrté musí získat pro změnu klíčové lidi – obratně komunikovat, zachovávat klid, využít emoční inteligenci. V těchto čtyřech schopnostech se snoubí racionální i emocionální vlohy. Jen málo manažerů má obou dostatek. Také proto je jen málo úspěšných krizových manažerů. Důležitá je i sebereflexe – uvědomění si vlastních schopností i toho, v čem je dobré si nechat si poradit. I s pomocníkem však plnou odpovědnost nese manažer.

Box:
Jak to funguje

V jedné firmě měla manažerka propustit dva lidi a zachovat stejnou produktivitu a výkon týmu. Proto bylo třeba změnit způsob organizace a výkon činností. Během diskuse bylo zjištěno, že neví, jak do toho zapojit klíčové lidi a jak následně sdělit dalším členům týmu rozhodnutí. Byl proto připraven společný pracovní workshop a plán změny. Manažerka plán provedla a tým začal fungovat. Navíc s menším počtem lidí zvýšil produktivitu.

Pojmy

Workshop – forma vzdělávací aktivity. Lektor připraví program, s jehož pomocí účastníci různými technikami a na základě vlastních zkušeností a znalostí dospějí k výstupu použitelnému v jejich práci.
Field asistence – jeden z účinných nástrojů podpory a rozvoje pracovníků. Poradce spolupracuje s pracovníkem na jeho „pracovním stylu“ a na uplatňování manažerských nástrojů v praxi. Poradce v roli pozorovatele absolvuje běžnou pracovní situaci účastníka v oblasti, která klíčově ovlivní jeho výkonnost. Potom společně s pracovníkem vyhodnotí průběh situace a domluví se na oblastech, ve kterých je možné něco zlepšit (zobecní řešení konkrétního problému pro další práci).

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Týkají se vás nedoplatky na daních? Pozor, exekutoři už je začali vymáhat
Budete platit daň z příjmu z prodeje nemovitosti?
Do čeho investovat, abychom ušetřili
Auta
Video: To nejlepší z Goodwood Revival 2017
Také Toyota Auris (ne)míří do terénu. Verze Freestyle přidává plasty, ale nic dalšího
Už i Hyundai přechází na uhlíková vlákna, prozrazuje nový patent
Mazda představila svou Škodu Kodiaq. Sedmimístná CX-8 ale do Evropy nemíří
Hyundai i30 N se už vyrábí. Do konce roku vznikne pouze 1450 exemplářů
Technologie
Úspěšný český export. Tyhle naše startupy bodují i v zahraničí
Z Pubtranu jsou teď Jízdní řády. Seznam kromě změny názvu přidal i nové funkce
Facebook Stories pro desktopy na dosah, propojení s Instagramem na dohled
Rozhodnuto. Protipirátská ochrana se stala součástí WWW
Microsoft tvrdí, že je Edge aktivně používán na 330 milionech zařízení každý měsíc. Je to výmysl?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít