První papírová vlaštovka

03. září 2007, 00:00 - RENATA BARTOŠKOVÁ
03. září 2007, 00:00

FIRMA PALECOZdeňka Palečková rozjížděla podnikání s několika tisícikorunami. Dnes má její společnost Paleco roční obrat v desítkách milionů korun. Firma prorazila s výrobou papírových tašek a obalů.Již sedmnáctým rokem úspěšně létá tuzemským podnikatelským nebem papírová vlaštovka s logem společnosti Paleco.

FIRMA PALECO

Zdeňka Palečková rozjížděla podnikání s několika tisícikorunami. Dnes má její společnost Paleco roční obrat v desítkách milionů korun. Firma prorazila s výrobou papírových tašek a obalů.

Již sedmnáctým rokem úspěšně létá tuzemským podnikatelským nebem papírová vlaštovka s logem společnosti Paleco. Ryze česká firma, která se specializuje na zakázkovou výrobu papírových tašek a obalů, se od začátku obešla bez zahraničních kapitálových injekcí.

Její zakladatelka Zdeňka Palečková po všech těch zážitky nabitých letech přemýšlí, kde a kdy přesně vznikla myšlenka začít v této oblasti podnikat: „U zrodu firmy pochopitelně stály ekonomické úvahy, spolu s chutí vyzkoušet vlastní síly v něčem úplně novém. Má životní aktiva obnášela dceru školačku a domácnost vybavenou v rámci možností mého podprůměrnému platu zaměstnance v potápějící se firmě. Život od výplaty k výplatě, šetřit nebylo z čeho a perspektiva mého tehdejšího zaměstnání pouze do minusu,“ usmívá se dnes podnikatelka nad vzpomínkou.

BYLA TU MEZERA NA TRHU

Ve chvíli, kdy ztratit už nebylo co, přišly úvahy, v jakém oboru by se mohla uplatnit. „V chytrých knížkách o podnikání jsem se teoreticky poučila o základním pravidlu, že člověk by měl začínat s tím, co je mu vnitřně blízké. Směr proto určily mé zájmy: papírové výrobky, fotografie, reklama,“ konstatuje Zdeňka Palečková.

Brzy se ukázalo, že v době postsocialistické papírnické šedi byl tento směr správný. Tříměsíční odstupné ve výši patnácti tisíc korun posloužilo jako výchozí „podnikatelský kapitál“. Zanedlouho putovaly na pulty obchodů v celé republice barevné dopisní soupravy, vzápětí je následovaly dárkové krabičky rozmanitých konstrukcí. Paleco našlo tu správnou příležitost vyplnit mezeru na trhu a stalo se v oblasti papírových obalů pomyslnou první vlaštovkou. Její papírová symbolika v logu firmy zůstala dodnes.

PŘIŠLY ZAHRANIČNÍ FIRMY

Netrvalo dlouho a na řadu se dostaly papírové tašky. Na český trh vstoupily zahraniční společnosti, které se chtěly nejen elegantně a ekologicky prezentovat, ale i udržet svou vnější firemní kulturu na úrovni ve vyspělém světě běžnou. Měly zájem své zboží i reklamní dárky balit do papíru, protože „igelitky“ pro ně postrádaly příslušnou noblesu a především ekologické aspekty.

„Brzy jsme zjistili, že v rovině ekologického smýšlení jsme naladěni na stejné vlně s Rádiem Kiss a s obchodním domem Ikea. Oslovila jsem je a právě s nimi jsme společně zrealizovali první reklamní kampaň v historii naší firmy,“ vypráví Palečková. Od tohoto momentu se papírové tašky staly těžištěm činnosti firmy.

„Ve výrobě luxusních papírových tašek máme v České republice jednoznačné prvenství. V podstatě jsme se postarali o vznik konkurenčního prostředí v tomto oboru, neboť naši následovníci jsou buď bývalí zaměstnanci, nebo dodavatelé či klienti,“ říká podnikatelka.

OD PRONÁJMŮ DO VLASTNÍHO SÍDLA NA VINOHRADECH

Dnes je Paleco ve svém oboru velmi známou a dobře zavedenou firmou, která se stále dál dynamicky rozvíjí. V prvním roce činnosti dosáhla obratu 500 tisíc korun, ze kterého se v polovině devadesátých let stalo 7 milionů korun. V roce 2006 už překročil obrat 35 milionů.

S rozvojem firmy šlo ruku v ruce postupné stěhování. Léta různých pronájmů skončila rokem 2003, kdy společnost otevřela vlastní výrobní provozovnu na Plzeňsku. V loňském jubilejním roce si k 15. narozeninám firma nadělila speciální dárek v podobě ukončení všech předchozích pronájmů a přestěhování pražské provozovny do vlastního zrekonstruovaného objektu na rozhraní Vinohrad a Žižkova. V témže místě se připravuje otevření specializované maloobchodní prodejny. Sortiment je totiž zatím dostupný především firemní klientelu.

Na sklo, boty i mobilní telefon

Papírové obaly mají tu výhodu, že samy o sobě mohou sloužit jako reklamní předměty. Navíc propůjčí vloženému dárku nádech tajemství a překvapení. Kromě P strojově vyráběných tašek, které tvoří spíše doplňkovou součást nabídky, se Paleco specializuje především na tašky luxusní. Díky nemalému podílu dokončujících ručních prací mají tyto výrobky punc ruční výroby. „Ani při individuální výrobě u nás není problémem termín. Naše kapacita je víc než 100 tisíc luxusních tašek měsíčně. Delší časy zhotovení jsou pouze u tašek strojních, kde celý výrobní cyklus trvá zhruba osm týdnů,“ popisuje Palečková. Mezi úspěchy firmy patří ocenění v soutěži Obalové asociace SYBA „Obal roku“, které získala již třikrát. K jejím nejnovějším aktivitám patří autorská myšlenka a organizace soutěže o „Reklamní tašku roku“. Výsledky prvního ročníku byly poprvé vyhlášeny na výstavě Reklama a Polygraf 2006, současný druhý ročník je již v plném běhu. Výrobky firmy jsou denně vidět v obchodech a ulicích měst. Ať už kupujete oblečení, boty, mobilní telefon nebo třeba sklo značky Moser, je vysoce pravděpodobné, že si je domů nesete právě v papírové tašce Paleco.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče