Menu Zavřít

První dáma české kosmetiky

22. 12. 2010
Autor: profit

Na jaře značka české kosmetiky Ryor oslaví dvacáté výročí. Její zakladatelka a majitelka Eva Štěpánková v té době sfoukne z dortu 66 svíček. Nikdo by jí ale takový věk nehádal. Je energická, vypadá nejvíc na padesát a do penze se rozhodně nechystá. Naopak, se svou firmou má velké plány.

Foto: Jakub Stadler

Možná její krémy nebo další přípravky máte doma. Možná vás v obchodě zaujaly nízkou cenou oproti zahraniční konkurenci a patrně pak také svou kvalitou. Reklamu na výrobky Ryoru v televizi moc často neuvidíte, přesto se prodávají a firma jich vyrobí asi milion kusů ročně. Podle Evy Štěpánkové je to proto, že lidé chtějí kvalitu za přiměřenou cenu. Firma nemůže vynaložit stejné peníze na reklamu jako zahraniční konkurence, která při uvedení nového produktu může dát do propagace i 20 milionů dolarů. A tak jde někdy o boj Davida s Goliášem. Ryor proto hledá vlastní cesty. „Děláme například dny otevřených dveří v našem výrobním centru v Kyšicích u Prahy, kam naposledy přišlo víc než 600 lidí. Oblíbené jsou také poradenské dny. Osobně radíme v prodejnách našim zákaznicím.

Základna v kuchyni Než se v roce 1997 Ryor přestěhoval do výrobního areálu za Prahu, měl svou „základnu“ v rodinném domě paní Štěpánkové v Praze. Tam vlastně česká Estée Lauder začínala. „První krémy vznikaly doma, s pomocí kuchyňských robotů.“ Nebyly to začátky člověka, který se učí, ale začátky profesionálky. Vystudovala totiž VŠCHT zaměřenou na chemii a na přípravě kosmetiky od roku 1971 pracovala v Ústavu lékařské kosmetiky. Jako nejmladší členka týmu se stala vedoucí výroby a šéfovala i mužům. Instituci opustila po 17 letech, kdy šla na mateřskou. Ve 43 letech se jí narodila dcera Jana. Tehdy se psal rok 1988 a Eva Štěpánková nezahálela ani s malým dítětem. Na nabídku Státního statku v Jenči u Prahy se pustila do vývoje kosmetiky založené na přírodních extraktech pod značkou Kora. Výživný krém se dostal na pulty v roce 1990. Cesta k němu byla ale strastiplná. Sama sháněla suroviny i stroje, spolu s laborantkou doma výrobek vyvíjely. Nakonec za krém Státní statek dostal ocenění – jeden milion devizových korun. Dobře rozjetá práce ale záhy skončila. Objekt podniku šel do restituce. Pro Evu Štěpánkovou byl ten rok velmi důležitý milník v kariéře. Rozhodla se totiž, že už své nápady nebude prodávat pro někoho jiného.

Zaplnit díru na trhu Hned po revoluci tedy vzniká česká kosmetická firma Ryor, která svou produkci zakládá především na přírodní bylinné bázi. Její název vznikl složením dvou základních parfémových kompozic, konkrétně rybízu a oranže. Firma jako první vyplnila díru na trhu a začala dodávat přípravky profesionálním kosmetičkám, pro které na trhu chybělo zboží. Eva Štěpánková kromě vývoje přípravků a vedení firmy ještě stíhala navštěvovat kosmetické školy a kurzy a přednášela. Její dcera Jana přitom byla ještě malá, a tak i jí musela paní Štěpánková věnovat svůj čas. „Nikdy to nebylo lehké, ale v té době se dařilo obchodu. A hlídání dcery? Pokud jsou peníze, tak lze najít spolehlivou chůvu. Firmu jsem měla navíc v době, tak to nebylo tak strašné.“ Na trh firma postupně přinesla 160 výrobků, z toho 100 druhů na přírodní bázi a 60 druhů pro kosmetické salony. Z Česka se postupně stalo velmi konkurenční prostředí, a tak firma Ryor soupeří nejen s drogistickými řetězci, ale také kosmetikou, kterou nabízejí obchodní domy. Zůstat jenom v tuzemsku ale není myslitelné. Firma vyváží do 16 zemí světa včetně Spojených států amerických, Německa, Finska, Norska nebo Austrálie. Oblíbená je značka také na Slovensku a hlavně v Rusku, kde stejně jako u nás Ryor začínal hlavně u profesionálních kosmetiček a dermatologů.

Téma: Ženy v byznysu

Ženy v byznysu: Trnitá cesta na vrchol Jak VAVI porazila čínskou konkurenci vlastní sítí obchodů s košilemi Radka Pekelská: Chceme v podnikání více žen Eliška Hašková Coolidge: I prohra pomůže k úspěchu Helena Kohoutová: Ženy jsou v podnikání velmi příjemné Zhang Xin: Miliardářka z Pekingu, kterou svět obdivuje a Číňané zatracují Coco Chanel: Nejúspěšnější módní návrhářka všech dob Módní svět Hany Podolské: Šaty pro ženy ministrů i slavné herečky

Zázrak zvaný amarantový olej Hledat prázdná místa na trhu není strategie jen začínajících podnikatelů. Ryor v tom pokračuje dál. Od roku 2000 je na trhu specifická řada přípravků Ryamar, které jsou určeny pro lidi s velmi citlivou pletí, ale také pro ty, kteří absolvovali radioterapii. Výrobky totiž obsahují amarantový olej, který má výrazné antioxidační a regenerační účinky. Z prodeje řady Ryamar jde část peněz nadaci Mammahelp, sdružující pacientky s nádorovým onemocněním prsu.

Příprava této řady byla přitom velmi náročná. „Skoro rok trvala certifikace. Ve Státním zdravotním ústavu jsme museli nechat testovat i samotný amarantový olej, který tu dřív nikdo nepoužíval. Bylo s tím opravdu hodně práce, ale jde o řadu, kterou snad žádná z velkých zahraničních firem nedělá.“ S amarantovým olejem dělá firma Ryor podle paní Štěpánkové vlastně osvětu. „Je to báječná látka, ale vyrábíme produkty z amarantového oleje už 10 let a ani vysokoškoláci ho neumí vyslovit. Je to zkušenost. Teď už bych zvažovala, zda jít do látky, která ve světě není alespoň trošku známá.

BRAND24

Na firmu už není sama Na firmu už nyní není Eva Štěpánková sama. Část péče, zejména o marketing, přebrala její dcera Jana, která jde ve šlépějích své matky a vystudovala chemicko-farmaceutickou střední školu a na vysoké se věnuje marketingu a managementu. Právě její zásluhou začal Ryor prodávat své zboží i na internetu. “E-shop máme zhruba rok a osvědčil se. Zejména nyní před Vánocemi lidé hodně tuto možnost využívají.“ Nové cesty, jak prodat, pomohly firmě přestát krizi, která se v obratu projevila už loni. „Obrat máme obvykle kolem 100 milionů korun, krize pro nás znamenala zhruba šest až sedm procent dolů. Věřím, že letos už to bude zase lepší.“ Kvůli krizi firma nepropouštěla, ale nové lidi za ty, kteří například odešli do penze, už nepřibrala. „Máme teď 66 zaměstnanců. Potřebujeme jich méně vždy, když koupíme nový stroj. Ten totiž nepotřebuje sociální a zdravotní pojištění.

Jak sama říká, svůj osobní život paní Štěpánková osekala na minimum. Ostatně náročná práce většinou vztahům moc nepřeje, je rozvedená. Během dne ji při práci věrně doprovází její pes. Miluje divadlo a ráda cestuje a vaří. Společně s dcerou Janou plánují další rozvoj firmy. Chtěly by expandovat do Kazachstánu a hledat i další odbytiště, tak aby firma nebyla závislá na ekonomickém vývoji jediného trhu. Na jaro chystají změny i ve výrobních řadách. Zhruba čtvrtina výrobků, které lidé najdou na pultech, dostane nový kabát. Na pár nových výrobcích se nyní pracuje. Když se zeptám, zda se někdy obávala krachu nebo neúspěchu, zamyslí se. „Obávala jsem se spíš nemoci. Nejsem žádná mladice, takže kdyby se mi něco stalo, nebylo by to vůbec jednoduché. Nedokázala bych toho zvládat tolik.“

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).