První bankrot: Úspěch, nebo neštěstí?

13. února 2006, 00:00 - Milan Maršálek
13. února 2006, 00:00

V POLOVINĚ ÚNORA JE LIKVIDOVÁN PRVNÍ STÁTNÍ PODNIK V ČSFR PSALI JSME PŘED 15 LETY Podle Mariána Čalfy Komerční banka ždímá prostředky všemi způsoby. Pokud jde o její příjem, nasazuje nejvyšší úroky, a tím již dnes likviduje desítky a možná i stovky podniků v České i Slovenské republice.

V POLOVINĚ ÚNORA JE LIKVIDOVÁN PRVNÍ STÁTNÍ PODNIK V ČSFR PSALI JSME PŘED 15 LETY Podle Mariána Čalfy Komerční banka ždímá prostředky všemi způsoby. Pokud jde o její příjem, nasazuje nejvyšší úroky, a tím již dnes likviduje desítky a možná i stovky podniků v České i Slovenské republice. Vláda si s její činností prý neví rady. První ze zkrachovalých podniků jsme navštívili. I v minulosti v Československu byly příklady zrušených podniků. Bylo to však takové socialistické rušení. Budovy, prostředky i zaměstnance převzala jiná firma a vlastně se nic moc nedělo. Teď však nastává jiná situace. Podniky se ruší, stroje i budovy rozprodávají, lidé se musí o sebe postarat sami, a je otázka, zda vedoucí pracovníci nebudou voláni k trestní odpovědnosti. EUFORIE OSAMOSTATŇOVÁNÍ Státní podnik Stavební doprava v Lovosicích vznikl loni v pololetí v rámci euforie rozbíjení velkých podniků. Když se z komplexu Pozemních staveb oddělil samostatný podnik Litoměřice, usoudili někteří v Lovosicích, že pro ně osobně bude lepší, když se také oddělí. Vznikl státní podnik, a tím se z dosavadního vedoucího střediska stal samostatný ředitel, z řadových pracovníků mohlo být najednou hned několik náměstků. „Nové“ vedení vycházelo ze základních ekonomických předpokladů: Ceny pohonných hmot se zásadně nezmění, investiční činnost v Československu bude pokračovat nezměněným tempem, banka poskytne dostatečné množství prostředků za přijatelný úrok a někdejší mateřský závod v Litoměřicích bude odebírat a především platit všechny práce jako dosud. Nenašli jsme jediný příklad, že by vedoucí pracovníci při těchto úvahách mysleli na své zaměstnance. OD 15. ÚNORA V LIKVIDACI Od 15. února je tento podnik v likvidaci. Vedoucí pracovníci pro jeho záchranu neudělali nic. Pro svoji vlastní ano. Většina z nich si založila soukromé firmy, s dopravními prostředky vypůjčenými ze státního podniku Stavební doprava, a věří že situaci nějak přežije. Dělníci, především jde o řidiče, jsou překvapeni, že nebudou mít zaměstnání, i teď se však bojí ředitele a jeho náměstků.  Profit č. 7/1991, Milan Maršálek**

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Tip: Chtějí po vás telefonní číslo kvůli registraci? Která SIM je pro to nejlepší?
Microsoftu se daří hlavně díky Office a cloudu. Zdvojnásobil zisk
Podíl používanosti Creators Updatu poprvé překonal Anniversary Update
Intel uvádí AI akcelerátor v podobě USB klíčenky, má výkon 0,1 TFLOPS při 1W spotřebě
S Googlem do vesmíru. Do Street View přidal záběry z ISS
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít