První bankrot: Úspěch, nebo neštěstí?

13. února 2006, 00:00 - Milan Maršálek
13. února 2006, 00:00

V POLOVINĚ ÚNORA JE LIKVIDOVÁN PRVNÍ STÁTNÍ PODNIK V ČSFR PSALI JSME PŘED 15 LETY Podle Mariána Čalfy Komerční banka ždímá prostředky všemi způsoby. Pokud jde o její příjem, nasazuje nejvyšší úroky, a tím již dnes likviduje desítky a možná i stovky podniků v České i Slovenské republice.

V POLOVINĚ ÚNORA JE LIKVIDOVÁN PRVNÍ STÁTNÍ PODNIK V ČSFR PSALI JSME PŘED 15 LETY Podle Mariána Čalfy Komerční banka ždímá prostředky všemi způsoby. Pokud jde o její příjem, nasazuje nejvyšší úroky, a tím již dnes likviduje desítky a možná i stovky podniků v České i Slovenské republice. Vláda si s její činností prý neví rady. První ze zkrachovalých podniků jsme navštívili. I v minulosti v Československu byly příklady zrušených podniků. Bylo to však takové socialistické rušení. Budovy, prostředky i zaměstnance převzala jiná firma a vlastně se nic moc nedělo. Teď však nastává jiná situace. Podniky se ruší, stroje i budovy rozprodávají, lidé se musí o sebe postarat sami, a je otázka, zda vedoucí pracovníci nebudou voláni k trestní odpovědnosti. EUFORIE OSAMOSTATŇOVÁNÍ Státní podnik Stavební doprava v Lovosicích vznikl loni v pololetí v rámci euforie rozbíjení velkých podniků. Když se z komplexu Pozemních staveb oddělil samostatný podnik Litoměřice, usoudili někteří v Lovosicích, že pro ně osobně bude lepší, když se také oddělí. Vznikl státní podnik, a tím se z dosavadního vedoucího střediska stal samostatný ředitel, z řadových pracovníků mohlo být najednou hned několik náměstků. „Nové“ vedení vycházelo ze základních ekonomických předpokladů: Ceny pohonných hmot se zásadně nezmění, investiční činnost v Československu bude pokračovat nezměněným tempem, banka poskytne dostatečné množství prostředků za přijatelný úrok a někdejší mateřský závod v Litoměřicích bude odebírat a především platit všechny práce jako dosud. Nenašli jsme jediný příklad, že by vedoucí pracovníci při těchto úvahách mysleli na své zaměstnance. OD 15. ÚNORA V LIKVIDACI Od 15. února je tento podnik v likvidaci. Vedoucí pracovníci pro jeho záchranu neudělali nic. Pro svoji vlastní ano. Většina z nich si založila soukromé firmy, s dopravními prostředky vypůjčenými ze státního podniku Stavební doprava, a věří že situaci nějak přežije. Dělníci, především jde o řidiče, jsou překvapeni, že nebudou mít zaměstnání, i teď se však bojí ředitele a jeho náměstků.  Profit č. 7/1991, Milan Maršálek**

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ve čtvrtek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Úsporné bydlení: do čeho investovat, abychom ušetřili
Nelíbí se vám na vysoké? Studium můžete ukončit, změnit nebo přerušit
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Auta
Subaru S208 je rychlejší a ostřejší STI se silnějším…
Jak a kde zařídit výměnu řidičáku v roce 2017?
Vyberte nejlepší auta roku 2018 a vyhrajte ceny za 300 000 Kč
Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“
Land Rover míří také na silnice. Road Rover bude luxusní elektromobil
Technologie
Intel vydává Core i9-7980XE, i9-7960X a dobývá zpět trůn nejrychlejšího CPU pro PC
eBay u produktů zakázal vodoznaky. Chce krásné čisté fotky jako z katalogu
Twitter Lite pro Android si v Česku nezkusíte, můžete ale zamířit do prohlížeče
Cetin spustil mapu pokrytí VDSL. Řekne také, jestli vás brzy čeká zrychlování
Někteří lidé se ve Windows 8.1 nemohou přihlásit prostřednictvím účtu Microsoft
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít