První bankrot: Úspěch, nebo neštěstí?

13. února 2006, 00:00 - Milan Maršálek
13. února 2006, 00:00

V POLOVINĚ ÚNORA JE LIKVIDOVÁN PRVNÍ STÁTNÍ PODNIK V ČSFR PSALI JSME PŘED 15 LETY Podle Mariána Čalfy Komerční banka ždímá prostředky všemi způsoby. Pokud jde o její příjem, nasazuje nejvyšší úroky, a tím již dnes likviduje desítky a možná i stovky podniků v České i Slovenské republice.

V POLOVINĚ ÚNORA JE LIKVIDOVÁN PRVNÍ STÁTNÍ PODNIK V ČSFR PSALI JSME PŘED 15 LETY Podle Mariána Čalfy Komerční banka ždímá prostředky všemi způsoby. Pokud jde o její příjem, nasazuje nejvyšší úroky, a tím již dnes likviduje desítky a možná i stovky podniků v České i Slovenské republice. Vláda si s její činností prý neví rady. První ze zkrachovalých podniků jsme navštívili. I v minulosti v Československu byly příklady zrušených podniků. Bylo to však takové socialistické rušení. Budovy, prostředky i zaměstnance převzala jiná firma a vlastně se nic moc nedělo. Teď však nastává jiná situace. Podniky se ruší, stroje i budovy rozprodávají, lidé se musí o sebe postarat sami, a je otázka, zda vedoucí pracovníci nebudou voláni k trestní odpovědnosti. EUFORIE OSAMOSTATŇOVÁNÍ Státní podnik Stavební doprava v Lovosicích vznikl loni v pololetí v rámci euforie rozbíjení velkých podniků. Když se z komplexu Pozemních staveb oddělil samostatný podnik Litoměřice, usoudili někteří v Lovosicích, že pro ně osobně bude lepší, když se také oddělí. Vznikl státní podnik, a tím se z dosavadního vedoucího střediska stal samostatný ředitel, z řadových pracovníků mohlo být najednou hned několik náměstků. „Nové“ vedení vycházelo ze základních ekonomických předpokladů: Ceny pohonných hmot se zásadně nezmění, investiční činnost v Československu bude pokračovat nezměněným tempem, banka poskytne dostatečné množství prostředků za přijatelný úrok a někdejší mateřský závod v Litoměřicích bude odebírat a především platit všechny práce jako dosud. Nenašli jsme jediný příklad, že by vedoucí pracovníci při těchto úvahách mysleli na své zaměstnance. OD 15. ÚNORA V LIKVIDACI Od 15. února je tento podnik v likvidaci. Vedoucí pracovníci pro jeho záchranu neudělali nic. Pro svoji vlastní ano. Většina z nich si založila soukromé firmy, s dopravními prostředky vypůjčenými ze státního podniku Stavební doprava, a věří že situaci nějak přežije. Dělníci, především jde o řidiče, jsou překvapeni, že nebudou mít zaměstnání, i teď se však bojí ředitele a jeho náměstků.  Profit č. 7/1991, Milan Maršálek**

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým…
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Technologie
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít