Průzkum: Trvalé připojení k internetu mění náš život

25. ledna 2012, 10:40 - Profit, TZ
25. ledna 2012, 10:40

Spotřebitelský průzkum Ericssonu ukázal, že být víceméně neustále připojený k internetovým službám prostřednictvím mobilních aplikací a cloudu se stává stále významnější součástí každodenních činností člověka.

Foto: Profimedia.cz

Co je první věcí, které se dotknete při ranním vstávání? Tuto otázku Ericsson ConsumerLab kladl posluchačům z oboru ICT v USA, Evropě a Asii. A z nějakého důvodu to mezi nimi pokaždé vyvolalo potutelný úsměv. Třebaže kvalitativní průzkum prováděný Ericsson ConsumerLab potvrdil, že buzení budíkem je zatím stále běžné,  pro mnoho lidí přešla tato funkce z budíku na telefon a z telefonu na smartphone.

V současné době, pokud se obvykle budíte a šátráte přitom kolem sebe po svém smartphonu, abyste utišili pronikavý signál buzení, bývá často dost těžké odolat pokušení podívat se pak na něco na internetu. Jedna pětina uživatelů smartphonů v USA se dnes přihlašuje na Facebook dříve, než vůbec vstane z postele. Naproti tomu v Hongkongu je chování uživatelů smartphonů před vstáváním rozmanitější – 15 % prochází internet, 10 % čte e-maily, 9 % chatuje a 14 % se přihlašuje na služby sociálních sítí. Evropané v tomto čase zase procházejí internet a také používají širokopásmové komunikační kanály. Důležitou součástí jejich činností je také posílání SMS – ráno píše zprávy v posteli 10 % obyvatel severní Evropy a 17 % obyvatel jižní Evropy.

Den začínáme s telefonem

Pokud něco dokazuje, jak snadnost použití udělala ze smartphonů (spolu s všudypřítomným mobilním širokopásmovým připojením) součást běžného života, je to jistě to, že jsou první věcí, kterou lidé berou ráno do ruky. I když jste sebevíce rozespalí, vaše myšlenky se okamžitě rozběhnou a než zvednete hlavu z polštáře, jste už na internetu. Přes 44 % majitelů smartphonů z celého světa se před opuštěním postele přihlašuje na internet. Pak si připraví dostatečně velký šálek kávy, aby jejich vědomá mysl začala konečně fungovat v takovém režimu, který se více méně blíží normálnímu stavu.

Když zahajujete den s telefonem, zvyknete si jej mít vždy pohodlně na dosah. Tento proces vytváření návyku by neměl být podceňován. Přes 50 % majitelů smartphonů z celého světa používá svoje zařízení hned, když ráno vstanou, a míra využívání od té doby narůstá, přičemž vrchol nastává v době oběda a během dopravní špičky. Jediným okamžikem dne, kde úroveň použití výrazně klesá, je doba večeře, která je zjevně stále považována za dobu vyhrazenou rodině.

Při dojíždění veřejnou dopravou dominují Facebook a online hry

I když globálně používání smartphonů kulminuje v době, kdy lidé jedou do práce nebo mají pauzu na oběd, existují zřetelné místní rozdíly. Používání smartphonů mezi dojíždějícími se očividně liší podle toho, jaký způsob dopravy si vyberou. V USA, kde jezdí mnoho lidí autem, jsou intenzivně využívány GPS a mapy. Naproti tomu například ve Švédsku, kde je ze všech západních zemí největší podíl lidí dojíždějících do práce hromadnou dopravou, jsou rozšířenější Facebook a online hry. Vzhledem k velkému procentu osob cestujících autem je v severní Americe celkové používání smartphonů během dopravní špičky nižší, než v jiných regionech.

Používání smartphonů v době oběda je globálně zaměřeno na komunikaci, ale můžeme pozorovat místní odchylky, pokud jde o upřednostňované aplikace.  V USA je to především Facebook, Jihoevropané tíhnou k textovým zprávám a Severoevropané se baví kombinací obojího. Východní Asiaté mají zase větší chuť na chatování a instant messaging.

Používání smartphonu během dne

Vstupujeme do období, ve kterém nemá vůbec smysl rozlišovat online a offline aplikace z toho prostého důvodu, že neustále přepínáme mezi oběma režimy. A stěží na to vůbec pomyslíme.

Tyto rozdíly nabydou na významu, jakmile smartphony ještě více proniknou do běžného života. Měli bychom však mít také na paměti, že se chování milionů uživatelů smartphonů po celém světě zároveň a stejným způsobem v globálním měřítku mění. Zatímco dosud byli lidé zvyklí strávit značnou část svého času používáním internetu na místech (převážně doma, v práci, ve škole nebo internetové kavárně), kde se mohli posadit a soustředit se na věci, které potřebovali udělat, jsou nyní tyto činnosti rozprostřeny do průběhu celého dne. I když býváme relativně soustředěni na provádění určitých úkonů na internetu (a v případě telefonování se odsud dostáváme tím nejrychlejším možným způsobem), stává se tento přístup stále více spontánní.  Kompletní zprávu naleznete na webu společnosti.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče