Průzkum: Energetická politika většiny společností je naivní

07. února 2012, 09:21 - Profit, TZ
07. února 2012, 09:21

Společnost Epicor Software Czech, dodavatel softwarových řešení pro řízení podnikových procesů pro organizace ze sektoru výroby, distribuce, prodeje a služeb, oznámil výsledky svého prvního celosvětového průzkumu, který mapuje situaci v oblasti uhlíkového účetnictví (carbon accounting).

Foto: Profimedia.cz

Průzkum ukázal, že ačkoliv připravované legislativní předpisy budou účtování uhlíku požadovat, většina společností má v jeho chápání stále vážné nedostatky. Podniky by se přitom měly zabývat tím, jak hospodaří s energií. V Austrálii byly pro uhlíkové emise zavedeny nové daňové předpisy a nové regulace brzy vstoupí v platnost také v Kalifornii. K podobným změnám legislativy bude docházet i jinde.

Průzkum, který společnost Epicor provedla v srpnu a září 2011, byl navržen tak, aby zjistil, jak jsou podniky schopné a ochotné monitorovat své emise skleníkových plynů. Dalším cílem bylo zmapovat technologie/metody, které společnosti pro omezování emisí používají. Identifikovány byly také nejen legislativní předpisy, jimž firmy musí vyhovět v oblasti ekologické udržitelnosti svého podnikání, ale také požadavky jejich partnerů a zákazníků na společenskou odpovědnost.

Výsledek průzkumu ukázal, že 80 % společností nijak nemonitoruje svou uhlíkovou stopu a 58 % vůbec nezná termín „uhlíkové účetnictví“. I z těch, kdo odpověděli na tuto otázku kladně, jen méně než čtvrtina respondentů dokázala přesněji vysvětlit, v čem uhlíkové účetnictví spočívá. Třetina firem netušila, zda se na ně vztahuje povinnost evidovat své emise. V polovině firem nebyl určen nikdo z vedení, kdo by měl problém na starosti (jinak nejčastěji spadal do kompetence výkonného ředitele – CEO). Nicméně více než polovina respondentů byla v závěru průzkumu přesvědčena, že uhlíkové účetnictví pozitivně ovlivní jejich podnikání.

Je docela znepokojující zjistit, že třetina respondentů vůbec netuší, zda se na jejich firmu v oblasti uhlíkových emisí vztahují nebo brzy budou vztahovat nějaké legislativní požadavky, např. povinnosti evidovat a oznamovat emise,“ uvádí Chris Purcell, ředitel produktového marketingu společnosti Epicor. „Firmy se musejí připravit na uhlíkové účetnictví. Pomůžeme jim s řízením jejich energetické politiky, ale k odpovědnosti by se měl přihlásit sektor jako celek.“ Purcell dodává, že povinnost sledovat uhlíkové emise nesouvisí s tím, jaké má kdo názory na globální oteplování. Podniky, které se na tyto regulační požadavky včas připraví, získají konkurenční výhodu. Hospodaření s energiemi ani nemusí odvádět pozornost od hlavního předmětu podnikání. Pokud podle Purcella firmy porozumí uhlíkovému účetnictví, mohou snížit své náklady na energii nebo vydělávat na obchodování s emisními povolenkami.

Průzkum byl proveden mezi téměř 1 000 společnostmi po celém světě. 48 % z nich podnikalo v oblasti výroby. Nejvíce zastoupeny byly firmy se 100 až 1 000 zaměstnanci a s ročním obratem do 50 milionů dolarů.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče