Průzkum: Češi by zrušili koncesionářské poplatky a ponechali reklamu

22. června 2011, 11:38 - Profit, TZ
22. června 2011, 11:38

V současnosti probíhá diskuse o financování veřejnoprávních médií – České televize a Českého rozhlasu. Jak se staví Češi k poplatkům za televizní a rozhlasové vysílání? Jsou lidé pro zrušení těchto poplatků?

Foto: Profimedia.cz

Trvali by lidé na zrušení poplatků i za cenu navýšení podílu reklamy? Liší se postoje k této problematice v závislosti na pohlaví, věku a politické preferenci? Na tyto otázky se snažila najít odpověď pravidelná studie názorů na současná témata, kterou společnost CI Consult & Research zadává u výzkumné agentury IPSOS TAMBOR.

Z analýzy názorů obyvatel ČR vyplývá několik zajímavých závěrů. Česká populace má jednoznačně odmítavý postoj ke koncesionářským poplatkům, přičemž se tento postoj výrazně neliší v závislosti na pohlaví, věku a politické orientaci. Lidé si na druhou stranu uvědomují, že zrušení těchto poplatků je třeba vykompenzovat jinými příjmy veřejnoprávních médií. A zde platí, že mírná většina populace by byla pro zrušení poplatků, i pokud by cenou za zrušení těchto poplatků mělo být navýšení podílu reklamy ve vysílání.

Jak vypadají výsledky postojů v detailním pohledu?

Celkem 81 procent osob souhlasí se zrušením televizního a rozhlasového poplatku, přičemž 45 procent osob se k názoru na zrušení poplatků kloní velmi silně. Naopak pouze 4 procenta osob odmítají zrušení těchto poplatků za veřejnoprávní média.

Míra odmítání poplatků se příliš neliší v rámci pohlaví, mírně roste s přibývajícím věkem. Odmítavější postoj k poplatkům oproti běžné populaci mají příznivci ČSSD. Naopak příznivci pravicových stran ODS a TOP 09 je odmítají v menší míře. I mezi nimi ale jednoznačně převažuje souhlas se zrušením poplatků.

Dalším krokem ve výzkumu bylo zjištění změn postoje osob k poplatkům, pokud by cenou za zrušení poplatků bylo navýšení podílu reklamy, a tedy hodnocení role reklamy pro financování veřejnoprávních médií. I přesto, že by to mělo vést k navýšení podílu reklamy ve vysílání, byla by pro zrušení poplatků většina populace, konkrétně 56 procent obyvatel. Na druhou stranu přibližně 19 procent osob by na tuto „výměnu poplatků za reklamu“ nepřistoupilo.

U tohoto výroku se projevil mírně pozitivnější přístup mladších ročníků k reklamě - míra souhlasu je u obyvatel do 59 let lehce vyšší než u starších ročníků. Zajímavý je u tohoto výroku postoj sympatizantů jednotlivých stran. Potenciální voliči TOP 09 patří mezi jedinou skupinu obyvatel, u které mírně převažuje odmítavější postoj k navýšení poplatků (51 procent sympatizantů odmítá zrušení poplatků za cenu navýšení podílu reklamy). U ostatních stran převažují lidé, kteří by souhlasili se zrušením poplatků i za cenu navýšení podílu reklamy. Nejvíce to platí o voličích ČSSD (61 procent souhlasí), dále o voličích Věcí veřejných (59 procent souhlasí) a ODS (57 procent souhlasí).

Vysílání reklamy v České televizi mělo původně zcela skončit již letos 11. listopadu. Zákon určil tento den jako termín završení televizní digitalizace. Přičemž práve na digitalizaci šla část výnosů z reklamy v České televizi. V listopadu by také mělo dojít k liberalizaci trhu a vysílací licence tak už budou nárokové. Znamená to, že vysílat bude moci začít každý, kdo se domluví s operátorem sítě a o udělování licencí přestane rozhodovat Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít