Průmyslníci kritizují legislativu a čerpání peněz

25. září 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK, Brno
25. září 2006, 00:00

MEZINÁRODNÍ STROJÍRENSKÝ VELETRH Co chtějí podnikatelé po nové vládě? Přehlednější legislativu, méně byrokracie a lepší podporu podnikání. Ministři si názory průmyslníků vyslechli osobně na brněnském veletrhu. Průmyslníci nejsou spokojeni s výkonem státní správy a s komplikovanou daňovou soustavou.

MEZINÁRODNÍ STROJÍRENSKÝ VELETRH Co chtějí podnikatelé po nové vládě? Přehlednější legislativu, méně byrokracie a lepší podporu podnikání. Ministři si názory průmyslníků vyslechli osobně na brněnském veletrhu.

Průmyslníci nejsou spokojeni s výkonem státní správy a s komplikovanou daňovou soustavou. „Vadí nám nepřehledná a stále složitější legislativa. Jsme zklamáni, že Česko propadá v čerpání peněz z evropských fondů,“ uvedl na brněnském Mezinárodním strojírenském veletrhu prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Míl.

Nelíbí se mu ani rostoucí deficit státních financí. „Zatímco v roce 1998 byl deficit kolem 40 miliard korun, v současnosti je téměř 39 miliard vyčleněno na splácení úroků pokrývajících dluhy,“ zdůrazňuje. Ještě horší je podle něj to, že rozpočet motivuje lidi, aby žili na podpoře. „V rozpočtu se mimo jiné škrtají výdaje na vědu, výzkum a na programy spolufinancované Unií nebo na výstavbu dopravní infrastruktury,“ doplňuje šéf průmyslníků.

ZMĚŇTE ZÁKONY!

Podle Míla je třeba zvýšit efektivitu výkonu státní správy a snížit vysokou míru regulace státu v hospodářské oblasti. „Podporu podnikání a snížení byrokracie slibovaly všechny rozhodující politické strany, přesto máme stále drahý a neefektivní stát a úřady. Na některých úřadech je až o 55 procent zaměstnanců více než je třeba,“ říká. Doplňuje, že je více než potřebné zjednodušit daňovou soustavu a snížit daňovou zátěž obyvatel. Nejlepší cestou k omezení šedé ekonomiky a zlepšení výběru daní je podle Míla zavedení maximálně dvou daňových pásem pro přímé i nepřímé daně. Dodává, že současná daňová soustava je nepřehledná a podporuje růst daňové kriminality. Dalším opatřením, které podnikatelé požadují po nové vládě, je změna systému sociálních podpor a s tím související snížení vedlejších nákladů práce. Míl rovněž zopakoval, že průmyslníci budou požadovat odložení platnosti některých zákonů (zákoník práce, zákon o nemocenské, zákon o úrazovém pojištění a zákon o bezpečnosti práce), a to minimálně o rok.

VLÁDA SLIBUJE DIALOG

Premiér Mirek Topolánek na sněmu průmyslníků slíbil, že jeho vláda bude víc než ty předchozí naslouchat požadavkům podnikatelů a zaměstnavatelů. „Vláda má tři hlavní úkoly - zajistit jednoduché a spravedlivé daně, efektivně fungující státní správu a právní prostředí,“ uvedl premiér.

Podnikatele nejvíce zajímalo, zda vláda sníží extrémně vysoké sociální dávky, co udělá pro zlepšení dopravní infrastruktury a jak zajistí lepší čerpání peněz z unijních fondů. Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman na dotaz Profitu prohlásil, že hlavním cílem této vlády je výstavba dopravní infrastruktury. Lepší čerpání prostředků z Evropské unie pak prý zajistí snížení počtu priorit. „Tou základní je a musí být právě investice do dopravní infrastruktury,“ zdůraznil Říman.

ŠANCE JE MIMO UNII

Jedním z vrcholů letošního strojírenského veletrhu v Brně byla prezentace činnosti agentury na podporu exportu CzechTrade. V jejím rámci agentura představila novou mapu exportních příležitostí. Z ní vyplývá, že české strojírenské firmy mají momentálně největší šanci prorazit v zemích mimo Evropskou unii. Perspektivní trhy jsou například balkánské země a Rusko. „Exportní vztahy Česka se státy mimo Unii žijí z předrevoluční tradice a z velké poptávky tamního trhu,“ míní ředitel agentury Ivan Jukl. Exportní mapa vznikla na základě poznatků zahraničních poboček agentury CzechTrade. Strojírenství je podle ní pro tuzemské firmy zdaleka nejperspektivnějším vývozním odvětvím. „Ten potenciál je a bude ještě nějakou dobu. Snažíme se vyvážet i v jiných oborech, třeba nanotechnologie či biotechnologie, avšak to jsou obory budoucnosti a my potřebujeme exportovat už nyní,“ míní Jukl.

Českému strojírenství se v posledních letech začíná opět dařit. Řada tradičních domácích podniků se odrazila ode dna, do země přišli zahraniční investoři. Strojírenské závody spojuje právě silný podíl vývozu. Například brněnská společnost Zetor prodává na zahraničních trzích přes 90 procent traktorů. Přibližně 95 procent výroby vyváží i Česká zbrojovka. Strojírny Škoda holding vyvezou víc než polovinu strojů.

DOBRÁ SPOLUPRÁCE SE SLOVENSKEM Stále rostoucí zájem slovenských výrobců o prezentaci na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně potvrzuje skutečnost, že sousední země má velkou strojírenskou tradici. Slovenští vystavovatelé se letos zařadili po Německu na druhé místo v počtu zahraničních expozic. Veletrhu se zúčastnilo 105 firem ze Slovenska, které se prezentovaly na ploše přesahující 2300 metrů čtverečních. „Prezentace v Brně přináší efekt stále větších kontaktů v oblasti výrobní i obchodní spolupráce. Příležitost vystavovat využívají nejen velké strojírenské firmy, ale ke slovu se dostávají především malé a střední subjekty, což považuji za důležité. Účast v Brně pro ně představuje jedinečnou marketingovou příležitost, která je posouvá k naplnění obchodních cílů,“ upozorňuje státní tajemník slovenského ministerstva hospodářství Peter Žiga. Ten se také vyslovil pro větší spolupráci českých a slovenských strojírenských firem, které se například společně prezentovaly letos na veletrhu v Moskvě. To je podle něj dobrý příklad jak postupovat na trzích třetích zemí. Účinná je spolupráce podniků obou zemí v oblasti exportu strojů pro gumárenský průmysl, kde řada firem vykazuje solidní úspěchy. Dobré výsledky jsou též v oblasti energetického strojírenství. „Zájem naší vlády je udržovat nadstandardní vztahy mezi podnikateli obou zemí,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa. AUTOMOBILOVÁ VELMOC V SRDCI EVROPY O budoucnosti automobilového odvětví hovořili odborníci na panelové diskuzi Autoland CZ a SK. Management automobilek se shodl, že v dalším období mohou nastat problémy například s drahou pracovní silou, s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků a konkurencí z Asie. Trh například může v příštích letech ovládnout Čína, kde automobilový průmysl roste rychlým tempem. Experti rovněž upozorňují, že čínské automobily jsou zatím přehlížené, tak však tomu bylo i u prvních výrobků v Koreji. Obdobné expanze se český trh může dočkat i z Indie. Někteří pesimisté dokonce tvrdí, že by v Česku mohl v dlouhodobějším horizontu dopadnout automobilový průmysl jako textilní a obuvnické továrny, které převálcovaly právě čínské firmy. Zástupce mladoboleslavské firmy Škoda Auto Martin Jahn dokonce připustil, že kdyby se v České republice výrazně zvýšila cena práce a zhoršily další podmínky k podnikání, uvažovala by firma o přesunu značné části výroby na východ. VZHŮRU DO ASIE

**Agentura CzechTrade má nyní 32 zahraničních kanceláří. Letos plánuje otevřít nová kontaktní místa ve Vietnamu a Spojených arabských emirátech a další pobočky v Indii a Číně. Naopak zruší jednu ze dvou německých. „Nové kanceláře otevíráme tam, kde se pro naše exportéry otevírají nové možnosti. Naopak tam, kde již tak velký potenciál není, nebo kde přestává být činnost efektivní, činnost utlumujeme,“ říká šéf agentury Jiří Jukl.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče