Průměrný klient zaplatil v prosinci za užívání bankovních služeb 176 korun

06. ledna 2012, 16:13 - MediaFax, kmb
06. ledna 2012, 16:13

Klientský index za měsíc prosinec dosáhl 176 korun, to znamená, že průměrný klient české banky tento měsíc za užívání bankovních služeb zaplatil stejně jako v listopadu. Vyplývá to z aktuálního Klientského indexu zveřejněného v pátek.

Foto: Profimedia.cz

Klientský index za měsíc prosinec dosáhl úrovně 176 korun a dosáhl tak stejné nákladové úrovně jako v měsíci listopadu,“ upřesnil provozovatel serveru bankovnipoplatky.com Patrik Nacher a dodal, že byla zaznamenána zvýšená frekvence klientů ve využívání specifických služeb a produktů bank (například předvánoční nákupy). Zatímco ještě v lednu loňského roku byla výše průměrných měsíčních poplatků 161 korun, ukázalo se, že banky mají stále potřebu zvyšovat cenu za svoje služby a za uplynulých 11 měsíců tak došlo ke zdražení o 9,3 procenta.

První místo obhájila stabilně mBank s mKontem. U tohoto účtu se ale průměrné měsíční náklady na vedení účtu prudce zvýšily ze sedmi korun na 14 korun. Stejný trend byl zaznamenán i u druhé pozice, kde u Fio banky s Fio Běžným účtem se náklady zvýšily na 109,40 Kč. Na třetí místo se posunula Raiffeisenbank s eKontem Premium (minimální obrat 25 tisíc korun), u které klienti tento měsíc zaplatili 122 korun. I tu tohoto účtu ale došlo ke zvýšení měsíčních průměrných nákladů na vedení účtu.

U Poštovní spořitelny s Osobním účtem Zadarmo nebyl tento měsíc dostatečný počet validních dat. Z tohoto důvodu se posunula o jednu příčku i Poštovní spořitelna s jiným bankovním účtem: Osobním účtem ERA, u které klienti tento měsíc zaplatili 125,20 Kč. I u tohoto účtu ale došlo ke zvýšení měsíčních průměrných nákladů na vedení účtu. První pětici bankovních účtů s nejnižšími měsíčními poplatky uzavírá ČSOB s Aktivním kontem, u kterého klienti zaplatili v prosinci 2011 155 korun.

Z provedené analýzy získaných dat klientů vyplývá, že u nízkonákladových kont došlo k výraznému zvýšení průměrných měsíčních nákladů za vedení účtu. Toto zvýšení bylo způsobeno především mimořádnými platebními operacemi způsobenými vánočními nákupy a cestováním spojeným s koncem roku,“ upřesnil Nacher.  Naopak u ostatních účtů došlo k mírnému poklesu nebo udržení stabilních měsíčních nákladů za vedení účtů. “To je způsobeno různými bankovními balíčky, které klienti platí. Z tohoto důvodu se zvýšená předvánoční a povánoční frekvence plateb a cestování, neprojeví tak výrazně do těchto nákladů“, vysvětlil Nacher.

Tyto výpočty kromě výše poplatků a provizí na jednotlivých účtech v sobě zahrnují výraznou složku spojenou s chováním klienta. “To je pravděpodobně jeden z hlavních důvodů výborného výsledku mBank, kdy je tato banka vyhledávány klienty, kteří nepoptávají celou paletu služeb a jde jim o základní vnitrostátní elektronický low-cost banking (mKonto nenabízí možnosti pobočkových operací ani možnost mezinárodního platebního styku). Jinými slovy i přes výborný výsledek, nelze její první místo brát automaticky jako plošné doporučení pro přechod všech klientů na mKonto,“ upozornil Ivan Soukal, který index zpracovává.

Velmi dobrého výsledku se opět podařilo dosáhnout Fio a Poštovní spořitelně, kde obě banky již nabízí širší paletu služeb než mKonto, přitom, především Fio, lze stále označit za nízkonákladový účet. “Stejně jako Fio i Poštovní spořitelna s účtem Era zadarmo, u kterého už také musíte plnit minimální zůstatek, dokáže cenově konkurovat prémiovým účtům velkých bank. Ovšem poté, co na prémiových účtech klienti splní často nemalé nároky na obrat, případně průměrný měsíční zůstatek (viz např. úspěch prémiového účtu GE Genius Gold). Otázka, zda se vyplatí držet na účtu nemalou sumu peněz, aby byly odpuštěny určité poplatky nebo by bylo rozumnější je přesunout na spořicí účty, je potom na zvážení jednotlivým klientům,“ podotkl Soukal.

Kalkulátor sleduje velmi podrobně chování klientů, respektive zachycuje užívání retailových bankovních služeb respondentů. Nejedná se jen o to, u jaké banky jsou, ale hlavně kolikrát danou službu užijí. Díky tomu je celkový poplatek klienta ovlivněn nejen tím, jak drahou banku má, ale především jak se v ní chová. Pokud je někdo velmi aktivní, tak i v průměrně drahé bance bude platit měsíčně stokoruny. Pokud někdo banku prakticky neužívá, tak i v drahé bance se může dostat pod 100 korun měsíčně. Ve výpočtu je přesně sledováno, jaký účet daný klient užívá. Vzhledem k tomu je ovšem také nemalé procento účtů, kde nemůže být výpočet proveden.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít