Průměrný klient zaplatil v prosinci za užívání bankovních služeb 176 korun

06. ledna 2012, 16:13 - MediaFax, kmb
06. ledna 2012, 16:13

Klientský index za měsíc prosinec dosáhl 176 korun, to znamená, že průměrný klient české banky tento měsíc za užívání bankovních služeb zaplatil stejně jako v listopadu. Vyplývá to z aktuálního Klientského indexu zveřejněného v pátek.

Foto: Profimedia.cz

Klientský index za měsíc prosinec dosáhl úrovně 176 korun a dosáhl tak stejné nákladové úrovně jako v měsíci listopadu,“ upřesnil provozovatel serveru bankovnipoplatky.com Patrik Nacher a dodal, že byla zaznamenána zvýšená frekvence klientů ve využívání specifických služeb a produktů bank (například předvánoční nákupy). Zatímco ještě v lednu loňského roku byla výše průměrných měsíčních poplatků 161 korun, ukázalo se, že banky mají stále potřebu zvyšovat cenu za svoje služby a za uplynulých 11 měsíců tak došlo ke zdražení o 9,3 procenta.

První místo obhájila stabilně mBank s mKontem. U tohoto účtu se ale průměrné měsíční náklady na vedení účtu prudce zvýšily ze sedmi korun na 14 korun. Stejný trend byl zaznamenán i u druhé pozice, kde u Fio banky s Fio Běžným účtem se náklady zvýšily na 109,40 Kč. Na třetí místo se posunula Raiffeisenbank s eKontem Premium (minimální obrat 25 tisíc korun), u které klienti tento měsíc zaplatili 122 korun. I tu tohoto účtu ale došlo ke zvýšení měsíčních průměrných nákladů na vedení účtu.

U Poštovní spořitelny s Osobním účtem Zadarmo nebyl tento měsíc dostatečný počet validních dat. Z tohoto důvodu se posunula o jednu příčku i Poštovní spořitelna s jiným bankovním účtem: Osobním účtem ERA, u které klienti tento měsíc zaplatili 125,20 Kč. I u tohoto účtu ale došlo ke zvýšení měsíčních průměrných nákladů na vedení účtu. První pětici bankovních účtů s nejnižšími měsíčními poplatky uzavírá ČSOB s Aktivním kontem, u kterého klienti zaplatili v prosinci 2011 155 korun.

Z provedené analýzy získaných dat klientů vyplývá, že u nízkonákladových kont došlo k výraznému zvýšení průměrných měsíčních nákladů za vedení účtu. Toto zvýšení bylo způsobeno především mimořádnými platebními operacemi způsobenými vánočními nákupy a cestováním spojeným s koncem roku,“ upřesnil Nacher.  Naopak u ostatních účtů došlo k mírnému poklesu nebo udržení stabilních měsíčních nákladů za vedení účtů. “To je způsobeno různými bankovními balíčky, které klienti platí. Z tohoto důvodu se zvýšená předvánoční a povánoční frekvence plateb a cestování, neprojeví tak výrazně do těchto nákladů“, vysvětlil Nacher.

Tyto výpočty kromě výše poplatků a provizí na jednotlivých účtech v sobě zahrnují výraznou složku spojenou s chováním klienta. “To je pravděpodobně jeden z hlavních důvodů výborného výsledku mBank, kdy je tato banka vyhledávány klienty, kteří nepoptávají celou paletu služeb a jde jim o základní vnitrostátní elektronický low-cost banking (mKonto nenabízí možnosti pobočkových operací ani možnost mezinárodního platebního styku). Jinými slovy i přes výborný výsledek, nelze její první místo brát automaticky jako plošné doporučení pro přechod všech klientů na mKonto,“ upozornil Ivan Soukal, který index zpracovává.

Velmi dobrého výsledku se opět podařilo dosáhnout Fio a Poštovní spořitelně, kde obě banky již nabízí širší paletu služeb než mKonto, přitom, především Fio, lze stále označit za nízkonákladový účet. “Stejně jako Fio i Poštovní spořitelna s účtem Era zadarmo, u kterého už také musíte plnit minimální zůstatek, dokáže cenově konkurovat prémiovým účtům velkých bank. Ovšem poté, co na prémiových účtech klienti splní často nemalé nároky na obrat, případně průměrný měsíční zůstatek (viz např. úspěch prémiového účtu GE Genius Gold). Otázka, zda se vyplatí držet na účtu nemalou sumu peněz, aby byly odpuštěny určité poplatky nebo by bylo rozumnější je přesunout na spořicí účty, je potom na zvážení jednotlivým klientům,“ podotkl Soukal.

Kalkulátor sleduje velmi podrobně chování klientů, respektive zachycuje užívání retailových bankovních služeb respondentů. Nejedná se jen o to, u jaké banky jsou, ale hlavně kolikrát danou službu užijí. Díky tomu je celkový poplatek klienta ovlivněn nejen tím, jak drahou banku má, ale především jak se v ní chová. Pokud je někdo velmi aktivní, tak i v průměrně drahé bance bude platit měsíčně stokoruny. Pokud někdo banku prakticky neužívá, tak i v drahé bance se může dostat pod 100 korun měsíčně. Ve výpočtu je přesně sledováno, jaký účet daný klient užívá. Vzhledem k tomu je ovšem také nemalé procento účtů, kde nemůže být výpočet proveden.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče