Průměrný klient zaplatil v listopadu za bankovní služby 176 korun

05. prosince 2011, 13:12 - MediaFax
05. prosince 2011, 13:12

Plíživé zdražování bankovních služeb pokračuje i v listopadu. Klientský index za tento měsíc dosáhl 176 korun, což znamená, že průměrný klient české banky tento měsíc za užívání bankovních služeb zaplatil o dvě koruny více než v říjnu.

Foto: Profimedia.cz

Vyplývá to z aktuálního Klientského indexu zveřejněného v pondělí. “Klientský index za měsíc listopad dosáhl úrovně 176 korun a dosáhl tak historicky nejvyšší nákladové úrovně,“ upřesnil provozovatel serveru bankovnipoplatky.com Patrik Nacher a dodal, že byla zaznamenána zvýšená frekvence klientů ve využívání specifických služeb a produktů bank (například předvánoční nákupy).

V listopadu banky svou cenovou politiku příliš neměnily. Pouze mBanka nabídla s platností od 15. listopadu všechny odchozí platby z běžného účtu mKonto na účet v jiné bance v ČR zdarma. Veškerý platební styk v rámci České republiky tak bude pro klienty banky zcela zdarma (dříve tři koruny od 11. platby). Dále mBank začala nabízet i mezinárodní platební styk.

Také Citibank Europe plc rozšířila nabídku služeb pro širokou retailovou klientelu a od 15. listopadu 2011 začala nabízet nový balíček produktů a služeb pod názvem Citikonto Plus. Ten klientům umožní zvolit si libovolnou kombinaci bankovních služeb s možností výběru běžného, spořícího či investičního účtu podle individuálních potřeb. Klient k balíčku Citikonto Plus získá zdarma debetní kartu a internetové, telefonní i mobilní bankovnictví. Výhodou nového balíčku Citikonta Plus je také možnost čtyř výběrů hotovosti zdarma z jakéhokoliv bankomatu v ČR. U této banky ale nebylo podle Nachera za měsíc listopad dostatek validních dat.

První místo stabilně obhájila mBank s mKontem. U tohoto účtu se průměrné měsíční náklady na vedení účtu nepatrně snížily na sedm korun. Na druhou pozici se v listopadu vrátila Fio banka s Fio Běžným účtem. Klienti u tohoto účtu v měsíci listopad zaplatili průměrně 38 korun. V těsném závěsu za Fio bankou se umístila Poštovní spořitelna s Osobním účtem Zadarmo, kde klienti tento měsíc zaplatili průměrně 39 korun. Na čtvrté pozici se umístila Raiffeisenbank s eKontem Premium (minimální obrat 25 tisíc korun). U tohoto účtu klesly průměrné měsíční náklady na vedení účtu na 94 korun. Pětici nejlevnějších účtů završuje opět Poštovní spořitelna. U Osobního účtu ERA klienti zaplatí průměrně 103 korun za měsíc. Do 150korunové hranice se ještě vešla UniCreditBank s Partners kontem, ale zde nebylo dostatek validních dat. U ostatních bankovních účtů došlo ke zvýšení nákladů na jejich vedení a nevešly se do 150korunové hranice.

Tyto výpočty kromě výše poplatků a provizí na jednotlivých účtech v sobě zahrnují výraznou složku spojenou s chováním klienta. “To je pravděpodobně jeden z hlavních důvodů výborného výsledku mBank, kdy je tato banka vyhledávány klienty, kteří nepoptávají celou paletu služeb a jde jim o základní vnitrostátní elektronický low-cost banking (mKonto nenabízí možnosti pobočkových operací ani možnost mezinárodního platebního styku). Jinými slovy i přes výborný výsledek, nelze její první místo brát automaticky jako plošné doporučení pro přechod všech klientů na mKonto,“ upozornil Ivan Soukal, který index zpracovává.

Velmi dobrého výsledku se opět podařilo dosáhnout Fio a Poštovní spořitelně, kde obě banky už nabízí širší paletu služeb než mKonto, přitom, především Fio, lze stále označit za nízkonákladový účet. “Stejně jako Fio i Poštovní spořitelna s účtem Era zadarmo, u kterého už také musíte plnit minimální zůstatek, dokáže cenově konkurovat prémiovým účtům velkých bank. Ovšem poté, co na prémiových účtech klienti splní často nemalé nároky na obrat, případně průměrný měsíční zůstatek (viz například úspěch prémiového účtu GE genius gold). Otázka, zda se vyplatí držet na účtu nemalou sumu peněz, aby byly odpuštěny určité poplatky nebo by bylo rozumnější je přesunout na spořicí účty, je potom na zvážení jednotlivým klientům,“ poznamenal Soukal.

Kalkulátor sleduje velmi podrobně chování klientů, respektive zachycuje užívání retailových bankovních služeb respondentů. Nejedná se jen o to, u jaké banky jsou, ale hlavně kolikrát danou službu užijí. Díky tomu je celkový poplatek klienta ovlivněn nejen tím, jak drahou banku má, ale především jak se v ní chová. Pokud je někdo velmi aktivní, tak i v průměrně drahé bance bude platit měsíčně stokoruny. Pokud někdo banku prakticky neužívá, tak i v drahé bance se může dostat pod 100 korun měsíčně. Ve výpočtu je přesně sledováno, jaký účet daný klient užívá. Vzhledem k tomu je ovšem také nemalé procento účtů, kde nemůže být výpočet proveden.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče