Provoz na dálnicích: Nejde jen o peníze

21. listopadu 2005, 00:00 - Matěj Kostka
21. listopadu 2005, 00:00

HLASY ČTENÁŘŮO tom, jak zlepšit stav na českých dálnicích (jak kvalitu silnic, tak kázeň), se pořád jenom mluví. Také zavedení mýtného se pravděpodobně zpozdí (viz například poslední článek v Profitu č. 46/2005). Mýtné je samozřejmě dobrým řešením. Do doby, než bude zavedeno, lze získat víc peněz třeba právě díky důslednějšímu výběru pokut.

HLASY ČTENÁŘŮ

O tom, jak zlepšit stav na českých dálnicích (jak kvalitu silnic, tak kázeň), se pořád jenom mluví. Také zavedení mýtného se pravděpodobně zpozdí (viz například poslední článek v Profitu č. 46/2005). Mýtné je samozřejmě dobrým řešením. Do doby, než bude zavedeno, lze získat víc peněz třeba právě díky důslednějšímu výběru pokut… Vždyť řešení je velmi jednoduché a není až tak úplně o penězích, jako spíš o tom chtít: 1) Více policistů a kontrol na silnicích. Řidiči si nikdy nesmějí být jisti, že jim něco projde. Místo úseků, které jsou kontrolami vyhlášené a každý si tam proto dává pozor, by policisté měli měnit místa (samozřejmě s přihlédnutím k bezpečnosti provozu -bohužel znám případy, kdy na dálnici zastavují auta skoro v nepřehledné zatáčce…). Jde nejen o kontroly rychlosti, ale také o vážení nákladních aut a dodržování zákazu předjíždění pro kamiony (na úsecích, kde je to zakázané). 2) K větší rychlosti a plynulosti, hlavně na D1, pomohou také jednoduchá a finančně nepříliš náročná opatření. Tam, kde se jízdní pruhy před uzávěrkou zužují, by alespoň občas měli stát policisté a důrazně vysvětlovat neukázněným řidičům, co to znamená „pravidlo zipu“. Tedy že auta před uzávěrkou MUSEJÍ zůstat ve svém pruhu a teprve těsně před omezením se řadit vždy jeden z levého a jeden z pravého pruhu. Pak je provoz daleko plynulejší, než když se auta chaoticky snaží dostat do jednoho pruhu už desítky metrů předtím. A když řidiči, kteří dodržují zákon, jsou paradoxně ostatními považováni za někoho, kdo se snaží „předbíhat ve frontě“. K větší plynulosti by pomohlo také zvýšení počtu úseků se zákazem předjíždění pro kamiony - podobně jako třeba v Německu. Na druhou stranu paušální zákaz předjíždění na celé síti dálnic je nesmysl, který by vedl prakticky ke zrušení dálnic, z kterých by se staly dva ucpané pruhy, jeden pro osobní a jeden pro nákladní auta. Stačilo by pak jedno pomalu jedoucí osobní auto, aby se levý pruh loudal osmdesátkou. Nemluvě o tom, že prodírat se kolonou kamionů při snaze vyjet nebo naopak vjet na dálnici by riskoval jen sebevrah.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Auta
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale…
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Seat Arona je přizvednutá Ibiza. Má být levnější než Juke
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s displejem jako BMW řady 7
Technologie
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
WhatsApp začíná podporovat posílání jakýchkoli typů souborů do velikosti až 128 MB
DVB-T2 ode dneška i v Plzni a Liberci. Síť je již dostupná pro 69 % populace
Windows Store přijde o mobilní edici Evernotu, ale přivítá grafický nástroj Paint.NET
Google Talk je mrtvý. Nedožil se ani 12 let
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít