Provoz na dálnicích: Nejde jen o peníze

21. listopadu 2005, 00:00 - Matěj Kostka
21. listopadu 2005, 00:00

HLASY ČTENÁŘŮO tom, jak zlepšit stav na českých dálnicích (jak kvalitu silnic, tak kázeň), se pořád jenom mluví. Také zavedení mýtného se pravděpodobně zpozdí (viz například poslední článek v Profitu č. 46/2005). Mýtné je samozřejmě dobrým řešením. Do doby, než bude zavedeno, lze získat víc peněz třeba právě díky důslednějšímu výběru pokut.

HLASY ČTENÁŘŮ

O tom, jak zlepšit stav na českých dálnicích (jak kvalitu silnic, tak kázeň), se pořád jenom mluví. Také zavedení mýtného se pravděpodobně zpozdí (viz například poslední článek v Profitu č. 46/2005). Mýtné je samozřejmě dobrým řešením. Do doby, než bude zavedeno, lze získat víc peněz třeba právě díky důslednějšímu výběru pokut… Vždyť řešení je velmi jednoduché a není až tak úplně o penězích, jako spíš o tom chtít: 1) Více policistů a kontrol na silnicích. Řidiči si nikdy nesmějí být jisti, že jim něco projde. Místo úseků, které jsou kontrolami vyhlášené a každý si tam proto dává pozor, by policisté měli měnit místa (samozřejmě s přihlédnutím k bezpečnosti provozu -bohužel znám případy, kdy na dálnici zastavují auta skoro v nepřehledné zatáčce…). Jde nejen o kontroly rychlosti, ale také o vážení nákladních aut a dodržování zákazu předjíždění pro kamiony (na úsecích, kde je to zakázané). 2) K větší rychlosti a plynulosti, hlavně na D1, pomohou také jednoduchá a finančně nepříliš náročná opatření. Tam, kde se jízdní pruhy před uzávěrkou zužují, by alespoň občas měli stát policisté a důrazně vysvětlovat neukázněným řidičům, co to znamená „pravidlo zipu“. Tedy že auta před uzávěrkou MUSEJÍ zůstat ve svém pruhu a teprve těsně před omezením se řadit vždy jeden z levého a jeden z pravého pruhu. Pak je provoz daleko plynulejší, než když se auta chaoticky snaží dostat do jednoho pruhu už desítky metrů předtím. A když řidiči, kteří dodržují zákon, jsou paradoxně ostatními považováni za někoho, kdo se snaží „předbíhat ve frontě“. K větší plynulosti by pomohlo také zvýšení počtu úseků se zákazem předjíždění pro kamiony - podobně jako třeba v Německu. Na druhou stranu paušální zákaz předjíždění na celé síti dálnic je nesmysl, který by vedl prakticky ke zrušení dálnic, z kterých by se staly dva ucpané pruhy, jeden pro osobní a jeden pro nákladní auta. Stačilo by pak jedno pomalu jedoucí osobní auto, aby se levý pruh loudal osmdesátkou. Nemluvě o tom, že prodírat se kolonou kamionů při snaze vyjet nebo naopak vjet na dálnici by riskoval jen sebevrah.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče