Menu Zavřít

Prostředek na potenci byl padělek

8. 6. 2010
Autor: Euro.cz

Provokativní plakáty mají varovat před plagiátorstvím

Německé protipirátské asociaci (APM) došla trpělivost a rozhodla se vyrazit do ostrého boje proti jakékoli formě plagiátorství. „V březnu tohoto roku jsme společně s oborovou zájmovou skupinou německých nákupních center odstartovali největší osvětovou kampaň pro spotřebitele v Německu. Naše výstava bude během následujícího půldruhého roku putovat celým Německem po třiceti nákupních centrech,“ řekl šéf asociace Rüdiger Stihl.
Celá kampaň stojí na sérii provokativních plakátů a vidět by ji měli také Češi. „Prostředek na potenci byl padělek, pravé byly jen vedlejší účinky,“ říká například slogan na jednom z plakátů, na kterém jsou vidět nohy muže ležícího v márnici. Další upoutávka zase ukazuje proražená svodidla u silnice a dle brzdné dráhy je jasné, že auto spadlo dolů ze srázu. Plakát nese popisek, že brzdové destičky byly padělané, pravých bylo jen třináct zlomenin.

Krvavé téma nechybí

Plakáty ovšem nebudou jedinou součástí kampaně. Lidé budou moci vidět a osahat si originály a padělky nejrůznějších výrobků, slibuje protipirátská asociace. Výstava proběhne ve městech jako Mnichov, Hamburg, Berlín nebo Bayreuth. „Informacemi v zábavné formě pro dospělé i děti chceme oslovit až deset milionů spotřebitelů,“ říká šestašedesátiletý člen rodiny Stihlových, kteří coby majitelé stejnojmenného koncernu s padělky bojují už desítky let. Rüdiger Stihl byl v minulosti odpovědný za právní záležitosti koncernu Stihl. Společnost Andreas Stihl, česká pobočka koncernu a jeden z největších tuzemských prodejců lesnické a zahradní techniky, vedla kampaň proti padělkům určeným českým spotřebitelům před dvěma lety. Tehdy pomocí inzerátu v celostátním tisku informovala zákazníky o nebezpečí padělků. Právě prostřednictvím české pobočky se provokativní kampaň dostane i k nám. Objevit by se měla ve firemních propagačních materiálech firmy. Padělky zahradní techniky, například motorové pily, se totiž vyskytují i v Česku a nejde o žádnou výjimku. Právě tohoto motivu se týká další „krvavé“ téma jednoho z plakátů kampaně. „Motorová pila byla padělek, pravý byl jen zásah záchranné služby,“ stojí na fotografii ze zahrady, kde leží kusy dřeva potřísněné krví. Akce je ale namířena také na plagiáty textilií. Muž svlečený do půl těla se zády posetými nepříjemnou vyrážkou nešťastně hledí do zrcadla. Jeho tričko bylo padělek, pravý byl jen termín u lékaře, říká slogan tentokrát.

BRAND24

Škody za třicet miliard eur

Drzost padělatelů nezná hranic. Mistrem je v tomto oboru zejména Čína, ale i některé další asijské země. Napodobuje se téměř vše. Textil, léky, běžná technika, ale i vysoce sofistikované a náročné technologie. Kromě zdravotních rizik ovšem plagiátorství způsobuje obrovské ekonomické škody. Lidé totiž často slyší na nízké ceny a levnější kopii si nakonec místo dražšího originálu koupí. Podle odhadů německé protipirátské asociace připadá pět až sedm procent objemu světového obchodu na obchod s padělanými výrobky. „Jen pro Německo tak činí škody kolem třiceti miliard eur, což mělo za následek likvidaci sedmdesáti tisíc pracovních míst,“ konstatoval Rüdiger Stihl. Protipirátská asociace, kterou vede, si udělala průzkum, jak budou němečtí spotřebitelé informace o padělcích využívat. „Dosavadní průzkumy ukazují, že každý druhý kupující, který kupuje plagiáty, bude při svých nákupech v budoucnu získané znalosti zohledňovat. Přibližně 76 procent dotázaných poukazovalo na dosud nedostatečnou osvětu. Naší výstavou chceme tento nedostatek informací kompenzovat. Navíc děláme reklamu originálním výrobkům,“ doplnil Stihl.

BOX
Padělky v Česku
(Příklady firem, které se potýkají s plagiáty svých výrobků především z Asie)
Řetězové pily – Andreas Stihl
Minimotocykly – Blata
Telefon (mobil pro seniory) – Jablotron
Tavicí pece – VŠCHT
Pramen: týdeník EURO

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).