Prostor pro tři až čtyři koruny

05. června 2008, 13:18 - Luděk Bednář
05. června 2008, 13:18

Většina manažerů je přesvědčena, že spotřební daň benzinu by měla klesnout

Domníváte se, že by vláda měla snížit spotřební daň na benzin?

  • Ano 51,5 %
  • Ne 47 %
  • Nevím 1,5 %

Cena ropy se v poslední době vyšplhala ve světě až na 130 dolarů za barel. Nafta se v tuzemsku prodává za více než 35 korun za litr. Pohonné hmoty jsou v České republice zdaňovány nejen daní z přidané hodnoty, ale i spotřební. Obě daně se více než 50 procenty podílejí na konečné ceně pohonných hmot. Výše spotřební daně z benzinu s obsahem olova do 0,013 gramu na litr je pevně daná - 11 840 korun na tisíc litrů, to znamená 11,84 koruny na litr. Po tomto velkém nárůstu cen ropy a ropných produktů začali někteří čeští politici volat po nižší spotřební dani na benzín, aby jeho koncová cena klesla. Souhlasí s nimi 51,5 procenta manažerů.
Opačný názor však zaznívá v odpovědi: „Je to zcela nesystémové řešení a přineslo by pouze dočasný mimořádný zisk producentům a distributorům těchto výrobků. Současně by zpomalilo žádoucí iniciativy k úsporným opatřením.“
Oponuje mu respondent: „Odpovídalo by to situaci v mnoha dalších zemích Evropské unie a přibrzdilo prudký růst cen dopravy a výrobků.“
Nesouhlasí s ním manažer: „Spotřební daně považuji za nejvíce fairové, protože je platí pouze ti, kdo jej spotřebovávají. Snížení spotřební daně na benzin by znamenalo zvýšení jiných daní.“
Ekologické hledisko se pak objevuje v této kladné odpovědi: „S tímto nápadem souhlasím. Je však třeba snížit spotřební daň nejen na benzin, ale i na naftu, protože zejména zemědělci a dopravci jezdí především na ni. Na tom se ukazuje zcela bezzubá politika Strany zelených. Kdyby ji opravdu zajímal ekologický rozvoj venkova, už dávno by s tímto nápadem přišla a nemusela by čekat, až se s ním ,vytasí‘ opozice. Především na venkově, kde je mnohem menší kupní síla obyvatel než ve velkých městech, jezdí mnoho starších aut a lidé v nich jako palivo používají kde co. O ekologii tady vůbec nelze mluvit, přičemž škody na životním prostředí jsou obrovské. Stranu zelených to však nechává v klidu.“
Další důvody pro snížení spotřební daně uvádí respondent: „Na otázku nelze odpovědět jinak než kladně. Domnívám se však, že to moc nepomůže. Za mnohem účinnější bych považoval obnovení soutěžních podmínek na trhu. Vládní instituce se o tuto problematiku málo starají a povolují cenový diktát hráčům typu ÖMV, Shell a Benzina. Že je to diktát, je lze vidět na rozdílech v cenách na různých místech republiky a také u ostatních, menších prodejců. Je také s podivem, že po snížení spotřební daně volají zejména sociální demokraté, kterým v době jejich vlády a jimi nezaslouženého růstu ekonomiky právě toto vadilo, přičemž cenová hladina pohonných hmot je podobná jako na konci roku 2005. Připočtu-li zpackanou privatizaci Unipetrolu v době vlád ČSSD, je jasné, komu vděčíme za relativně vysoký (ve srovnání s některými okolními zeměmi) růst cen pohonných hmot.“
Tato záporná odpověď však podává jiné vysvětlení: „Nemýlím-li se, pak spotřební daň je u benzinu i nafty stanovená v korunách z litru. S růstem ceny ropy se proto nenavyšuje. Naopak relativně k ceně benzinu a nafty stále klesá. Nevidím důvod, proč by ji stát měl snižovat, a tím de facto kompenzovat firmám a obyvatelům zvýšené náklady, které jsou dané vysokou spotřebou a asi také spekulacemi finančních investorů. Navíc se obávám, že by nižší spotřební daň nevedla k poklesu cen nafty a benzinu na stojanech. Vysoká poptávka zůstává a dříve nebo později by se pokles spotřební daně zcela ,přelil‘ do růstu marže čerpacích stanic a rafinerií. Spotřebitel by platil stále stejně, jen by stát ,daroval‘ část svého výnosu prodejcům.“
Tomuto manažerovi se však věc jeví opačně: „Například v USA spotřební daň neexistuje. A ropné produkty jsou tam proto asi o polovinu levnější. Peníze, které vláda takto získá, nedokáže dobře alokovat. Je proto lepší ponechat je firmám a občanům prostřednictvím nižší spotřební daně. Snížení by mělo nastat bez ohledu na momentální ceny ropy, tedy dlouhodobě. Je otázkou, jaký prostor ke snížení spotřební daně u nás existuje vzhledem k zákonodárství EU. V některých starých zemích EU je už nyní benzin levnější než u nás. Proto se domnívám, že prostor v objemu tři až čtyři koruny tady určitě je.“

Odpovídalo 134 manažerů

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víte, kdo vlastní vaši banky? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Auta
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá,…
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Honda Civic dostane naftový motor 1.6 i-DTEC. Koupíte ho ale až na jaře 2018
Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení
BMW zveřejnilo první fotku nové Z4. Oficiálně se představí zítra
Technologie
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
GeForce na bázi Volty letos nebudou. Masová výroba na 12nm procesu začne koncem roku
Elektromobilů a hybridů u nás přibývá. Je jich přes jedno procento
Synology uvádí základní čtyřdiskový NAS. Je rychlejší a úspornější
Samsung za týden uvede Gear Fit 2 Pro, svůj nejlepší sportovní náramek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít