Prostor pro tři až čtyři koruny

05. června 2008, 13:18 - Luděk Bednář
05. června 2008, 13:18

Většina manažerů je přesvědčena, že spotřební daň benzinu by měla klesnout

Domníváte se, že by vláda měla snížit spotřební daň na benzin?

  • Ano 51,5 %
  • Ne 47 %
  • Nevím 1,5 %

Cena ropy se v poslední době vyšplhala ve světě až na 130 dolarů za barel. Nafta se v tuzemsku prodává za více než 35 korun za litr. Pohonné hmoty jsou v České republice zdaňovány nejen daní z přidané hodnoty, ale i spotřební. Obě daně se více než 50 procenty podílejí na konečné ceně pohonných hmot. Výše spotřební daně z benzinu s obsahem olova do 0,013 gramu na litr je pevně daná - 11 840 korun na tisíc litrů, to znamená 11,84 koruny na litr. Po tomto velkém nárůstu cen ropy a ropných produktů začali někteří čeští politici volat po nižší spotřební dani na benzín, aby jeho koncová cena klesla. Souhlasí s nimi 51,5 procenta manažerů.
Opačný názor však zaznívá v odpovědi: „Je to zcela nesystémové řešení a přineslo by pouze dočasný mimořádný zisk producentům a distributorům těchto výrobků. Současně by zpomalilo žádoucí iniciativy k úsporným opatřením.“
Oponuje mu respondent: „Odpovídalo by to situaci v mnoha dalších zemích Evropské unie a přibrzdilo prudký růst cen dopravy a výrobků.“
Nesouhlasí s ním manažer: „Spotřební daně považuji za nejvíce fairové, protože je platí pouze ti, kdo jej spotřebovávají. Snížení spotřební daně na benzin by znamenalo zvýšení jiných daní.“
Ekologické hledisko se pak objevuje v této kladné odpovědi: „S tímto nápadem souhlasím. Je však třeba snížit spotřební daň nejen na benzin, ale i na naftu, protože zejména zemědělci a dopravci jezdí především na ni. Na tom se ukazuje zcela bezzubá politika Strany zelených. Kdyby ji opravdu zajímal ekologický rozvoj venkova, už dávno by s tímto nápadem přišla a nemusela by čekat, až se s ním ,vytasí‘ opozice. Především na venkově, kde je mnohem menší kupní síla obyvatel než ve velkých městech, jezdí mnoho starších aut a lidé v nich jako palivo používají kde co. O ekologii tady vůbec nelze mluvit, přičemž škody na životním prostředí jsou obrovské. Stranu zelených to však nechává v klidu.“
Další důvody pro snížení spotřební daně uvádí respondent: „Na otázku nelze odpovědět jinak než kladně. Domnívám se však, že to moc nepomůže. Za mnohem účinnější bych považoval obnovení soutěžních podmínek na trhu. Vládní instituce se o tuto problematiku málo starají a povolují cenový diktát hráčům typu ÖMV, Shell a Benzina. Že je to diktát, je lze vidět na rozdílech v cenách na různých místech republiky a také u ostatních, menších prodejců. Je také s podivem, že po snížení spotřební daně volají zejména sociální demokraté, kterým v době jejich vlády a jimi nezaslouženého růstu ekonomiky právě toto vadilo, přičemž cenová hladina pohonných hmot je podobná jako na konci roku 2005. Připočtu-li zpackanou privatizaci Unipetrolu v době vlád ČSSD, je jasné, komu vděčíme za relativně vysoký (ve srovnání s některými okolními zeměmi) růst cen pohonných hmot.“
Tato záporná odpověď však podává jiné vysvětlení: „Nemýlím-li se, pak spotřební daň je u benzinu i nafty stanovená v korunách z litru. S růstem ceny ropy se proto nenavyšuje. Naopak relativně k ceně benzinu a nafty stále klesá. Nevidím důvod, proč by ji stát měl snižovat, a tím de facto kompenzovat firmám a obyvatelům zvýšené náklady, které jsou dané vysokou spotřebou a asi také spekulacemi finančních investorů. Navíc se obávám, že by nižší spotřební daň nevedla k poklesu cen nafty a benzinu na stojanech. Vysoká poptávka zůstává a dříve nebo později by se pokles spotřební daně zcela ,přelil‘ do růstu marže čerpacích stanic a rafinerií. Spotřebitel by platil stále stejně, jen by stát ,daroval‘ část svého výnosu prodejcům.“
Tomuto manažerovi se však věc jeví opačně: „Například v USA spotřební daň neexistuje. A ropné produkty jsou tam proto asi o polovinu levnější. Peníze, které vláda takto získá, nedokáže dobře alokovat. Je proto lepší ponechat je firmám a občanům prostřednictvím nižší spotřební daně. Snížení by mělo nastat bez ohledu na momentální ceny ropy, tedy dlouhodobě. Je otázkou, jaký prostor ke snížení spotřební daně u nás existuje vzhledem k zákonodárství EU. V některých starých zemích EU je už nyní benzin levnější než u nás. Proto se domnívám, že prostor v objemu tři až čtyři koruny tady určitě je.“

Odpovídalo 134 manažerů

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny volání v České republice, Německu, Polsku a u dalších sousedů
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Nejzadluženější státy světa
Auta
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta…
Suzuki Swift Sport nové generace se ukazuje na prvním obrázku. Atmosféra je minulostí
Jaguar XJR575: Nejrychlejší verze modelu XJ v historii zvládne až 300 km/h
BMW slaví 40. let řady 7 výroční edicí. Vznikne pouze 200 exemplářů
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných aut se zmenšuje
Technologie
Threadrippery budou nakonec bez chladiče. Možná jich nebude dost a další informace
Opera 48 developer přidává snímání webů. Nezvládne ale vyfotit celou stránku
Telegram 4.2 nabízí přepracovaný editor fotografií a samozničení multimédií po zobrazení
Které funkce budou odebrány z Windows 10 Fall Creators Update?
Seagate se vrací na trh běžných SSD, s diskem Nytro 141 pro PC, NAS a levné servery
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít