Promění se hnojník v kvetoucí dvůr?

02. července 2009, 13:01 - Luděk Bednář
02. července 2009, 13:01

Většina manažerů by český fotbal navzdory jeho novému vedení nesponzorovala

Důvěřujete natolik novému vedení Českomoravského fotbalového svazu, že byste uvažovali o sponzorování českého fotbalu?

  • Ano 2,9 %
  • Ne 87,6 %
  • Nevím 9,5 %

V sobotu 27. června byl zvolen nový výkonný výbor Českomoravského fotbalového svazu (ČMFS). Jeho třináct členů se pokusí vyvést český fotbal z těžké krize, reprezentačního úpadku a zákulisních intrik. „Je nezbytně nutné, abychom táhli za jeden provaz. Teprve pak přestane být fotbal rozhádaný,“ prohlásil nový předseda ČMFS Ivan Hašek. Manažeři jsou však vůči novému vedení ČMFS skeptičtí – 87,6 procenta z nich mu nedůvěřuje.
Lakonická je záporná odpověď: „Fotbal je nuda.“ Vyhraněněji odpovídá tento respondent: „To, co není poctivě řízené, kontrolované ani řádně auditované, je vždy nevěrohodné.“ Podporu nachází v odpovědi: „Podporovat kapříkáře? Nikdy!“ V tomto duchu pokračuje jiný manažer: „Výměna správce statku neudělá z hnojníku kvetoucí dvůr. To by se správce musel nejprve chopit vidlí a začít hnůj kydat.“ Pesimistická je i odpověď: „Navzdory výměně vedení se spíše přikláním k záporné odpovědi.“
Tento pesimismus nesdílí další respondent: „Vede-li ČMFS Ivan Hašek, nemám s ním problém.“ Oponuje mu manažer, který říká: „Je mnoho smysluplnějších projektů než ČMFS, které si zaslouží sponzorskou podporu.“ Tuto úvahu rozvíjí jiný respondent: „Fotbal a hokej by si na sebe měly vydělat vstupným. Dotace, zejména z veřejných zdrojů, jsou nemravné až zvrácené. Sponzorovat by se měly pouze reprezentační týmy. To má logiku.“ Vážnější problém se objevuje v záporné odpovědi: „Důvěra se obtížně buduje. Zatím bych o sponzorování českého fotbalu neuvažoval.“
Pro kladnou ani zápornou odpověď se nedokáže rozhodnout tento manažer: „Nový muž v čele Ivan Hašek budí důvěru. Ještě minulý týden by byla moje odpověď jednoznačně záporná. Nyní má fotbal naději. Příští týden by moje odpověď mohla být kladná.“
Takové dilema nemá respondent: „Nedůvěřuji ze dvou důvodů. Za prvé český fotbal má sice nového šéfa, zatím však nic nepředvedl. Uvidíme, zda se mu podaří očistit fotbal, jenž je prolezlý korupcí od první ligy až po nejnižší soutěže. Za druhé fotbal je zábava pro úzkou skupinu lidí. Není to masová záležitost. Na fotbal chodí málo diváků a jsou to prakticky jen specificky vyprofilování muži, a proto se jej nevyplatí sponzorovat firmám s nabídkou pro jiné a širší segmenty.“
Podobný názor zaujímá další manažer: „Na otázku není lehká odpověď, protože nejde o problém důvěry. Jde prostě o byznys. Raději se zúčastním z 50 procent dobrého obchodu než stoprocentně špatného. ČMFS a jeho prvoligové kluby zřejmě žijí ve vakuu. Ze zkušenosti, kterou mám s jednáním o sponzorství s jedním prvoligovým klubem, znám požadavky a nabídku potenciálnímu sponzorovi. Generální ředitel se nabídce ještě dlouho smál. A prohlásil, že je užitečnější spláchnout peníze do záchodu než dát jedinou korunu. Špatnou nabídku jsme odmítli. To však ještě byla ,tučná‘ léta a kluby to určitě moc nebolelo. Sponzoři se tenkrát jen hrnuli. Dnes je situace úplně jiná. ČMFS a fotbalové kluby musejí ,z hrušky dolů‘. Pokud chtějí sponzoring, musejí se začít chovat klientsky. Nebo začít hrát pouze s amatéry.“ Tento přístup je vlastní i tomuto respondentovi: „ČMFS je organizace, která prakticky na všech úrovních představuje nepřijatelné spojení lidí, jež se chovají jako typičtí předlistopadoví ,bafuňáři‘ a hospodští rádobypodnikatelé, a polistopadových zbohatlíků, u kterých se není vhodné ptát po původu jejich majetku.“
V rovině „kdyby“ se pohybuje kladná odpověď: „Osobně fotbal sponzorovat nemohu. Kdybych však byl zástupcem velké prosperující firmy, novému fotbalovému svazu bych důvěřoval a fotbal podpořil.“
Opačný postoj vyznává další manažer: „Za současné situace ČMFS vůbec nedůvěřuji. Je to důsledek událostí a práce ČMFS v minulosti. Z tohoto důvodu bych českému fotbalu nedal ani korunu! Otázkou je, jak a především jak rychle se nový předseda Ivan Hašek s touto minulostí – zejména se všemi lidmi, kteří jsou s ní spojení – vypořádá. A zda se mu podaří tuto organizaci ,pročistit‘. Pročistit v tom smyslu, že její práce bude transparentní a nebude se na ní přiživovat velký počet ,bafuňářů‘, jejichž předstírané nadšení pro fotbal se zaměřuje pouze na peníze a na různé požitky. Řečeno jinak – Hašek musí sestavit zcela nový tým lidí, kteří chtějí pomoci především fotbalu, a nikoli sobě. Teprve poté bude možné uvažovat o ,investování‘ peněz do tohoto sportu.“

Odpovídalo 137 manažerů

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče