Profil: Bouračka Jeremyho Clarksona

Jaroslav Matějka 18. března 2015, 06:41  -  Jaroslav Matějka
18. března 2015, 06:41

Čtyřiapadesátiletý moderátor Jeremy Clarkson připomíná anglického koloniálního důstojníka. Je stejně arogantní a bezohledný, jako byli jeho předchůdci. Patří mu celý svět, nad jeho egem slunce nezapadá. Jen koně vyměnil za Ferrari a Lamborghini. Teď však dojel a stačilo k tomu málo. Jednou plácnout přes tvář „pucfleka“, který mu včas nedoručil jeho steak.

Ta scénka byla opravdu bizarní. Jeremy Clarkson, vůdčí figura oblíbeného pořadu britské televize BBC o autech Top Gear, který po celém světě sleduje více než 300 milionů lidí, byl po celodenním natáčení dalšího dílu show unavený a rozmrzelý. Čekal teplou večeři. Jenže tu produkční Oisin Tymon nezajistil. Moderátor vybuchl a kolegu, se kterým spolupracuje již léta, udeřil do tváře.

Později to bagatelizoval slovy, že šlo jen o takové „šťouchnutí“. Jiní naopak tvrdili, že to byl poměrně silný úder do tváře. Představitelé BBC vysílání Top Gearu načas pozastavili a Clarksona, který v pořadu vystupuje ještě s Richardem Hammondem a Jamesem Mayem, až do vyšetření incidentu odvolali. Vzápětí se na internetu pod petici požadující vrácení oblíbeného moderátora do pořadu podepsal jeden milion lidí. Během tří dnů.

Proti zdi

Co je zdvihlo ze židlí? Jak to, že byli schopni přehlédnout otevřenou agresi, nepřijatelné násilné chování, které by u jiného odsoudili? Odpovědí je samotný Top Gear, stačí zhlédnout jeden jeho díl. Clarkson v něm vystupuje v hlavní roli od roku 2002 a lidi tohoto vysokého velkohubého Brita s koňským obličejem prostě milují. Jeho osobité provokativní hlášky, originální nápady. Jak představuje a testuje vozy.

Třeba před pěti lety. Clarkson tehdy usedl za volant Range Roveru, luxusního naleštěného vozu aristokratické smetánky, se slovy: „Dostal sportovní řízení, sportovní zavěšení kol, sportovní spoiler vepředu. Znamená to snad, že už zcela ztratil své terénní schopnosti? Tak zkusíme malý test.“

Vzápětí se na obrazovce objevuje tank. „Tohle je Challenger 2. V terénu dosahuje rychlosti 65 kilometrů v hodině. To není špatné na něco, co váží 62 tun,“ říká Clarkson.

S lehkostí sobě vlastní pak provokuje posádku monstra. Sází se, že se dostane s vozem na protilehlý, kilometr vzdálený kopec, aniž by ho zaměřila a zneškodnila. Nastává souboj Davida s Goliášem. Moderátor za volantem ožívá. S vychytralým úsměvem vlétne s vozem do lesa, kam za ním tank nemůže, pak se mu drze schová za záď. Při každém manévru řve radostí jako rozverný klučík. Honičku sledujete bez dechu, fandíte tomu malému. Až po čase zjistíte, že jste se vlastně o autě (na konci jízdy poškrábaném a zcela obaleném blátem) vlastně nic nedozvěděli. Tedy kromě toho, že to v terénu fakt válí. Žádné technické údaje a podobné „zbytečnosti“.

Jiný přístup

Právě v tom je Top Gear zcela jiný než drtivá většina motoristických programů. Svou současnou podobu získal tehdy malý pořad v roce 2002. Největší zásluhu na tom měli producent Andy Wilman a Jeremy Clarkson.

Dnes tenhle spektákl, který se točí po celém světě, plní sny na počkání. Všechny automobilky bez výjimky se předhánějí, aby se jejich vozy v show objevily. Z Clarksonovy pochvaly modelu Yeti těžila i Škoda.

Odhaduje se, že natočení jednoho dílu přijde v přepočtu více než na tři miliony korun. Přesto patří v britské BBC k nejziskovějším. Top Gear vydělává ohromné částky hlavně prodejem práv a pak také merchandisingem. To zajišťuje Worldwide, komerční odnož stanice BBC.

Je to patrné i v štědrém ohodnocení jeho tří průvodců. Podle britského tisku bral Jeremy Clarkson v posledních třech letech plat milion liber ročně, více než britský ministerský předseda, a Richard Hammond a James May polovinu. A to není všechno, dostává samozřejmě nejrůznější bonusy.

„Není to zadarmo. Tlačíme na pilu, snažíme se představit auta v extrémních situacích. A lidi to milují,“ říká Clarkson. Při jedné takové přišel Hammond málem o život, když mu explodovala pneumatika na letišti v Elvingtonu u jeho proudovým motorem poháněného speciálu Vampire. Havaroval v rychlosti 463 kilometrů v hodině. Utrpěl vážné zranění mozku a léčil se mnoho měsíců.

Když se vrátil do Top Gearu, Clarkson ho přivítal po svém. Podal mu papírový kapesník s tím, kdyby náhodou začal slintat. Což byl další nepříliš zdařilý vtip, který pronesl. Podobných už utrousil stovky.

Neumlčitelný

Jeremy Clarkson pourážel kdekoho, ten zástup je nekonečný. Cyklisty („Jsou to obyčejní nacisté oblečení v lykře“), řidiče kamionů („Jsou to zabijáci prostitutek“), zaměstnance korejské automobilky Hyundai („Jsou to normální požírači psů“).

Bývalého britského premiéra Gordona Browna, který v mládí oslepl při utkání v rugby na jedno oko, nazval „jednookým skotským idiotem“. Mnozí mu nemohou přijít na jméno také za to, že podle nich svými komentáři přispěl k pádu tradiční automobilky Rover. V roce 2013 v živém televizním vysílání prohlásil, že státní zaměstnanci, kteří se zapojili do čtyřiadvacetihodinové stávky, by měli být zastřeleni před zraky svých rodin.

Vedení stanice BBC vzápětí obdrželo 32 tisíc stížností. Moderátora se tehdy zastal sám premiér David Cameron, jeho blízký přítel, a vše bylo bryskně zahráno do autu s tím, že to byl jen nepochopený žert.

S každým novým bonmotem Clarkson získal na popularitě a zároveň přidělal bolení hlavy představitelům BBC – stanice, která si nad jiné zakládá na politické korektnosti. Ta ostatně mnohé vtípky dvoumetrového Clarksona neváhala v minulosti „vypípat“. Loni v květnu od ní dostal poslední, nejvážnější varování za to, že v pořadu Top Gear použil výraz „negr“. Byl upozorněn, že v případě dalšího přešlapu bude okamžitě propuštěn.

Vždy vítěz

Ale on si z toho těžkou hlavu nedělá. Vypadá, jako kdyby se jen bezstarostně bavil, řídil supersporty po celém světě, ve volných chvílích fandil týmu Chelsea a poslouchal skupinu Genesis.

Ale to je jen jedna jeho podoba. Clarkson také napsal několik knih, natočil skvělé dokumentární pořady o inženýrství, stal se zasvěceným průvodcem po starých anglických továrnách. Za to obdržel na Brunelské univerzitě v Londýně čestný doktorát.

Na obrazovce sice působí v pořadu Top Gear na první pohled jako neřízená střela, rozjívený připitomělý teenager s infantilními nápady. Ale jeho postřehy jsou zasvěcené, překvapivě moudré, byť podané ostrým způsobem.

A proto teď má BBC velký problém. Pokud Clarksona vyhodí, přijde o svůj nejvýdělečnější trhák. Už tuto neděli se ukázalo, že prostořeký moderátor je nenahraditelný. Namísto Top Gearu totiž BBC vysílala jiný pořad a sledovanost byla pětkrát nižší. A pokud ho nevyhodí, ztratí tvář. Tohle nemůže vyhrát. Clarkson se jen usmívá. Ví, že na rozuzlení čekají konkurenční stanice, které by ho chtěly přetáhnout za každou cenu.

Jeremy Charles Robert Clarkson
» narodil se 11. dubna 1960 v anglickém Doncasteru
» jeho otec Eddie byl obchodní zástupce a matka Shirley učitelka
» studoval soukromou střední školu v Reptonu, ale měl problémy se přizpůsobit; „Pil jsem, kouřil a choval se nepřístojně,“ vzpomínal později na to, proč z ní byl vykázán
» začínal jako obchodní zástupce, poté přispíval do různých lokálních novin a časopisů, v roce 1984 založil Motoring Press Agency » v televizním pořadu Top Gear se poprvé objevil v letech 1988 až 2000, a pak znovu v jeho obnovené podobě v roce 2002
» píše pravidelné sloupky do listů The Sun a The Sunday Times
» je rozvedený a má tři děti

Autor je spolupracovníkem redakce


Čtěte také:

Top Gear Live: Clarkson, Hammond a May míří do ČR!

Jeremy Clarkson: Stávkující Brity bych postřílel

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče