Menu Zavřít

Profesní rady z komiksu

27. 2. 2008
Autor: Euro.cz

V Japonsku jsou hitem...

Celý podtitul: V Japonsku jsou hitem obrázkové knížky o podnikání. Tento žánr míří do USA v podobě Johnny Bunko.

Většina Američanů ví o stylizovaných japonských komiksech manga to, že jejich příběhy jsou fantastické, kousavé a vzdorovitě lhostejné prakticky ke každému, kdo přesáhl určitý věk. Teď však přicházejí zprávy, že nám manga začíná nabízet zcela dospělácký a praktický obsah. Přichází první podnikatelský komiks. Jmenuje se The Adventures of Johnny Bunko: The Last Career Guide You’ll Ever Need (Dobrodružství Johnnyho Bunka. Poslední profesní rádce, jakého kdy budete potřebovat) a napsal jej Daniel H. Pink, autor dvou knih určujících směr vývoje pracovišť, Free Agent Nation (Národ nezávislých zprostředkovatelů) a A Whole New Mind (Zcela nová mysl). Pinkův profesní rádce je určen pro dvacátníky, kteří komiksy manga patrně dobře znají. Když se uchytí, očekávejte, že své Johnny Bunky bude hledat mnoho vydavatelů knih o podnikání. V Japonsku není žádné téma příliš vážné nebo příliš obyčejné na to, aby se nemohlo objevit v mangách. Populární jsou komiksové knihy o finančním managementu. Dobře se prodávala edice o šéfovi firmy Nissan Motor The True Life of Carlos Ghosn (Skutečný život Carlose Ghosna). A klasikou se stala dvousvazková manga věnovaná hospodářskému vývoji země. Experiment s Johnnym Bunkem přichází v době, kdy vydavatelé knih o podnikání stejně jako mnozí jiní bojují o čtenáře, kteří mají méně času na čerpání informací z tištěné stránky. Knihy o podnikání se už zmenšily, aby se vešly do kapsy kabátu a daly se přečíst během dvouhodinového letu. Dokonce i vydavatelství Harvard Business Press, proslulé svými třísetstránkovými bychlemi o managementu, uvedlo na trh ediční řadu Memo to the CEO (Kompendium pro generální ředitele), z nichž žádné nemá více než 125 stran. „Každý debatoval o tom, jak využít obrázkový román k tlumočení podnikatelské myšlenky,“ uvádí Hollis Heimbouchová, vydavatelka u Collins Business. (Johnnyho Bunka vydává Riverhead Trade Paperback z vydavatelské skupiny Penguin Group.)
Po dvouměsíčním stipendijním pobytu v Japonsku zaměřeném na výzkum komiksů manga se Pink pustil do tvorby plně ilustrované knihy, která by poskytovala - chcete-li - profesní rady v celkové perspektivě. (Panely nakreslil Američan Rob Ten Pas.) Podle Pinka „vysokoškolští studenti si o svých profesích vytvářejí nejrůznější domněnky, které jsou prostě nesprávné“.
Vymyslel tedy šest ponaučení. Neexistuje žádný plán. Myslete na přednosti, nikoli na slabiny. Netýká se vás to. Vytrvalost vítězí nad talentem. Dělejte skvělé chyby. Zanechávejte stopu. Johnny Bunko není o nic konkrétnější. Kniha neobsahuje žádné návrhy týkající se networkingu, psaní životopisu nebo hledání počáteční praxe. Takové informace, tvrdí Pink, jsou dostupné na všemožných webových stránkách.

Džin z hůlek.

Bunko je referent ve firmě Boggs, nemotorný obyčejný člověk lapený do pasti zaměstnání, které se mu protiví, a láme si hlavu nad tím, jak se tam dostal. Najednou je tu nadpřirozená profesní poradkyně Diana, která se jednoho duchamorného večera v kanceláři vynoří z Bunkových jídelních hůlek. Je sarkastická, energická a mazaná. Všichni kluci se do ní zamilují.
Co se týká marketingu stošedesátistránkové knížky, která má vyjít v dubnu, sdělení bude jednoduché. V zábavném formátu jsou tady užitečné informace, které lze přečíst během jedné hodiny. „Budeme mít online strategie, společenský networking, video,“ uvádí vydavatel Geoffrey Kloske, „neděláme nic, co bychom nedělali dříve. Nastane však změna důrazu.“ Pinkova vlastní webová stránka bude zaměřená na soutěže. Čtenáři budou vyzýváni, aby posílali fotografie Johnnyů Bunků ze svých kanceláří, návrhy na sedmé ponaučení a texty ke kresbám. Pokud jde o ty, kteří ještě mají pochybnosti o „hodnotové propozici“ komiksové knihy o podnikání, Pink navrhuje pro mangu tento propagační slogan: Zajišťuje maximální výrazovou účinnost.

Popisek s. 73:
Bunko, který je zaměřený na dvacátníky, by mohl zplodit víc manga komiksů o podnikání

BRAND24

Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Jiří Kasl

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).