Profesionální rodina, s. r. o.

01. listopadu 2004, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
01. listopadu 2004, 00:00

RODINNÉ FIRMY Otec a syn společně v jedné dílničce ještě netvoří rodinnou firmu. Profesionální rodinný podnik musí fungovat podle přesně daných pravidel. Podnikatel si v garáži u domku zařídí malou autoopravnu. Občas mu vypomohou synové, jindy bratr. Když firmě chybějí peníze, vezmou se z rodinného rozpočtu nebo půjčí příbuzní.

RODINNÉ FIRMY

Otec a syn společně v jedné dílničce ještě netvoří rodinnou firmu. Profesionální rodinný podnik musí fungovat podle přesně daných pravidel.

Podnikatel si v garáži u domku zařídí malou autoopravnu. Občas mu vypomohou synové, jindy bratr. Když firmě chybějí peníze, vezmou se z rodinného rozpočtu nebo půjčí příbuzní. Tak nějak může vypadat tradiční představa rodinného podniku v Česku. Ve světě je ale rodinná firma vnímána jako vysoce profesionální instituce, která pracuje podle přesně daných pravidel. Velká část z nich je v rozporu s českými zvyklostmi. Základní pravidlo zní - přísně oddělit rodinné a firemní peníze. Dělicí čára vede i v personálním obsazení firmy. Člen rodiny smí zastávat jen ty funkce, na které má odbornou kvalifikaci. Syn nebo dcera majitele nesmí nastoupit do firmy přímo, musí nejprve získat několikaletou praxi v oboru u jiné společnosti. Následně musí o jejich případném přijetí do rodinného podniku rozhodnout nezávislí odborníci. Mladým členům rodiny je navíc přidělen odborný školitel, který je průběžně vyučuje.

SVĚT OVLÁDAJÍ MOCNÉ RODINY

V rukou rodinných firem je 80 procent veškerého světového podnikání. Rodiny ovládají takové giganty, jako je obchodní řetězec Wal-Mart nebo pivovarnický koncern Anheuser-Busch. Podle univerzity v Kennesaw vznikly například jen ve Spojených státech během posledních pěti let tři miliony nových rodinných firem a rodinné podnikání vytváří polovinu hrubého domácího produktu USA. Rodinnou firmu lze definovat jednoduše jako podnik, který vlastní několik příslušníků téže rodiny. Druhým hlavním rysem je předávání firmy z generace na generaci. Rodinnému podnikání je ve světě věnována mimořádná pozornost. Vydělilo se jako samostatná disciplína managementu. Existují specializované kurzy a dokonce samostatné univerzitní katedry rodinného podnikání. Evropská asociace rodinného podnikání sdružuje 8000 rodin. V roce 1990 vznikla také mezinárodní organizace rodinných firem, která sdružuje členy z více než 50 zemí. Česká republika ovšem nemá v této asociaci žádného zástupce.

PŘEŽIJE JEN KAŽDÁ DESÁT Á FIRMA

Úspěšnost rodinných firem staví na určitém etickém přístupu a důvěryhodnosti. Mnohé společnosti si vypracovávají interní etický kodex. Ten je pak společně s dobrým jménem rodiny i určitou garancí pro zaměstnance. Rodinné firmy proto patří ve světě mezi oblíbené zaměstnavatele. Za cíl profesionálního rodinného podnikání není považován okamžitý profit, ale kontinuita existence podniku. Tomuto uvažování odpovídá i skutečnost, že úspěšnost rodinných firem se neměří ani tak objemem rychlého zisku, jako spíš počtem generací, které si podnik předaly. Životnost rodinných společností přitom není vysoká. Marshall Paisner z amerického Centra pro rodinné podnikání konstatuje: „Do druhé generace přežije jen méně než 30 procent z nich. Třetí generaci je předána už jen každá desátá společnost.“ Suverénně nejúspěšnější rodinou na světě je podle tohoto měřítka japonský klan Kongo. Ten si předává stavitelské umění zaměřené na klasickou japonskou architekturu již po neuvěřitelných čtyřicet generací. První chrám přitom postavil již v šestém století našeho letopočtu.

V ČESKU JE PROFESIONÁLNÍ RODINNÉ PODNIKÁNÍ V PLENKÁCH

V českém prostředí byla kontinuita rodinného podnikání násilně přerušena komunistickým režimem. Po sametové revoluci se ale začalo pomalu vzpamatovávat. Některé rodiny navázaly na prvorepublikovou tradici. Jiné využily jako základ pro podnikání rodinný majetek získaný v restituci. Rodinné úspory byly v první euforické podnikatelské vlně mnohdy jediným způsobem, jak nahradit nedostatek vstupního kapitálu. Podle předsedy Sdružení podnikatelů ČR Bedřicha Dandy má proto i u nás rodinné podnikání velký potenciál. „Odhaduji, že minimálně 140 tisíc českých živností registrovaných na fyzické osoby lze charakterizovat jako rodinné podniky. Obdobně lze označit také asi pětinu společností s ručením omezeným,“ říká Danda. Spíš než obchodním rozkvětem ale mnohdy končí spíš osobním sporem. „U rodinných firem, které před patnácti lety dobře začaly, pozorujeme nyní často rozkoly. Jeden člen rodiny obvykle začne mít pocit, že ten druhý si bere víc. To mnohdy vede k zániku firmy.“ Vladimír Vojík z Vysoké školy ekonomické v P raze poukazuje na to, že české rodiny málo zdůrazňují své úspěchy. „Aby nemusely platit daně, skrývají zisky. Pak nemají žádnou podnikatelskou historii a nikdo se s nimi nebaví,“ říká. „V Americe se každý chlubí, že daně platí.“ Podle Vladimíra Vojíka má ale hlavní vinu na pomalém rozvoji drobného podnikání stát. „Ve světě vlády rodinné podnikání podporují. U nás mají na růžích ustláno spíš velcí zahraniční investoři. Těm dáváme patnáctileté daňové prázdniny a prodáváme parcely za korunu.“ Drobná rodinná firma má podle něj naopak na začátku problém dostat se k penězům. „Začíná s velkými riziky, ručí svým majetkem. Peníze musí bance splácet příliš rychle.“ I proto zatím nepřekročily české rodiny hranici malého a středního podnikání. Velkých hráčů je zatím minimum. „V první stovce ekonomicky nejvýkonnějších firem nenajdeme víc než pět rodinných podniků,“ říká Georg Hotar, který se podílí na sestavování žebříčku výkonnosti firem podle přidané hodnoty (EVA).

RIZIKO RŮSTU

I když rodinná firma přežije prvotní rizikovou fázi, může se stát podle Bedřicha Dandy obětí vlastního úspěchu. Podnikatelé přestanou stíhat všechny úkoly, ale odmítnou si za peníze najmout externí odborníky, kteří nepatří do rodiny. „Od určitého obratu se ale už nedá podnikat na koleně. Tak může fungovat firmička s šesti zaměstnanci, ne s padesáti. Rodinné podnikání se musí začít i u nás profesionalizovat.“ I během krátké porevoluční historie přesto vznikly společnosti, které dokázaly přechod od malé rodinné firmičky k velkému podniku se stovkami zaměstnanců ustát. Úspěch společností, jako jsou Beznoska, Ravak nebo GiTy, ukazují, že se možná blýská na časy. Ne náhodou vyznávají právě zakladatelé těchto prosperujících firem stejné hodnoty, které jsou typické i pro profesionální rodinné podnikání ve světě.

FORD

Americká automobilka je spojována s masovým rozvojem automobilismu na počátku dvacátého století. V současnosti ji vede pravnuk slavného zakladatele Henryho Forda - William Clay Ford Junior. Ten se snaží razit koncepci, podle které se má členem rodiny v přeneseném slova smyslu cítit i zaměstnanci firmy.

 

ANHEUSER-BUSCH

Rodinné klany ovládají i největšího světového producenta piva. Ten vlastní celkem 14 pivovarů, většina z nich je v USA. Výroba alkoholu patří obecně mezi obory, které jsou tradičně v rukou rodinných firem. (Na snímku August A. Busch.)

TAITTINGER CHAMPAGNE

S výrobou slavných šumivých vín začal v severní Francii v osmnáctém století Jacques Fourneaux. Jeho potomci se po první světové válce spojili s rodinou Taittingerů, která ovládá podnik v současnosti. (Na snímku Claude Taittinger.)

WAL-MART

Řetězec prodejen a supermarketů provozuje čtyři tisíce poboček po celém světě a je největším zaměstnavatelem v USA. Pět dědiců zakladatele firmy Sama Waltona patří mezi desítku nejbohatších lidí planety. Každý vlastní podíl v hodnotě zhruba 18 miliard dolarů.

RYSY PROFESIONÁLNÍ RODINNÉ FIRMY

* Přísně jsou odděleny rodinné a firemní finance.

* Členové rodiny nesmějí zastávat některé funkce v podniku.

* Obvykle firmu vlastní alespoň dvě rodiny, které tvoří vzájemnou protiváhu.

* Mladý člen rodiny nesmí nastoupit přímo do firmy, musí nejprve projít praxí v jiné společnosti.

* Průběžně se vytváří etický kodex podniku. Je závazkem pro členy rodiny a management a garancí pro zaměstnance.

* Na řízení podniku se paralelně podílejí rodinná a správní rada. Oba orgány mají různé složení.

* Rozhodující část zisků je investována zpátky do firmy.

* Úspěšnost firmy se hodnotí podle délky její existence a počtu generací, které si ji předají.

foto: Profimedia/Corbis (3x)

foto: FORD

Profit na vlastní uši

Chcete slyšet Profit na vlastní uši? Ekonomický magazín Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu ve spolupráci s Profitem přináší zprávy z podnikatelského prostředí. Každé pondělí a pátek vysílají jeho redaktoři od 9.15.

Záznam ve formátu mp3 si můžete stáhnout zde.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče