Profesionálně vybrané auto z druhé ruky

13. února 2014, 05:53 - Petr Švihel
13. února 2014, 05:53

Autobazary se obvykle v Česku netěší dobré pověsti. Stočené kilometry a bourané automobily vydávané za vozy v perfektním stavu patří k největším prohřeškům, které dokazují, že při koupi ojetin nejde o obchod dvou partnerů na stejné úrovni. Na jedné straně stojí obchodník z branže, který se v autech velmi dobře vyzná, na druhé straně často tápající kupující.

Má sice svoji představu, ale rozhodně nepozná, jestli stav vozu odpovídá údajným ujetým kilometrům nebo jestli barva pravého zadního blatníku není o trochu jiná než zbytek karoserie.

„Pamatuji si třeba, jak jsem přijel se svým klientem do autobazaru a za deset minut bylo jasno. Jakmile nám vytipovaný citroën nastartovali, věděl jsem, že takový vůz nemá smysl kupovat. Motor měl vadné vstřikovače, turbodmychadlo a některé další součástky. Cestou zpátky se mě pán ptal, jak jsem to poznal, že jemu zvuk motoru přišel úplně v pořádku. Odpověděl jsem mu, že právě za tyhle moje zkušenosti si platí,“ vysvětluje Aleš Zich v krátkém příběhu svůj byznys model, ke kterému dospěl přirozenou cestou.

O automobily se zajímal od dětství, věnoval se jim i během studií. Přesto nakročil na úspěšnou kariéru obchodníka a vypracoval se až na šéfa obchodu. Ve volném čase ale začal pomáhat přátelům. Jezdil s nimi do bazarů a pomáhal jim kontrolovat auta předtím, než si je pořídili.

Narážel na spoustu různých triků, které navyšovaly ceny vozů a které by laik velmi těžko odhalil. Stále více si uvědomoval, že je zde prostor právě pro takovýto typ služeb. Nápad na poskytování poradenství při nákupu ojetých vozů byl rázem na světě.

Troufnout si říct: „Nekupujte“

Svoji společnost postavil na jednoduchém principu - je zcela nezávislý na obchodu s ojetinami. Cena jeho poradenství se odvíjí od ceny pořizovaného vozu, je ale zastropovaná pod osmi tisíci. Tu jeho klienti zaplatí, i když si vůz nepořídí. Proč?

„Od počátku jsem věděl, že nechci být motivovaný, tím, že si klient vůz koupí. Potřeboval jsem vše nastavit tak, abych mohl doporučit vůz nekupovat a informovat svého klienta objektivně, aniž bych na tom sám tratil. Občas se mě klienti ptají, k čemu je jim takové poradenství dobré, když zaplatí, přestože nic nekoupí. Je to jednoduché, kdyby koupili, tak by prodělali velké peníze a spoustu času. Já jim je pomáhám ochránit,“ říká Aleš Zich.

Poradenství Aleš Zich vybrousil v oboustranně výhodnou spolupráci. Většinou se mu totiž podaří při koupi vyjednat slevu na základě zjištěných vad na voze nebo jen díky zkušenostem. Polovina slevy zůstává kupujícímu, polovina jde Aleši Zichovi.

I tak sleva často převyšuje cenu za poradenství. „Navíc nemám nic proti tomu, když se na základě informací, které ode mě dostanete, rozhodnete slevu sám vyjednat. Pak jde celá za vámi. Rozhodnutí je čistě na vás,“ pokračuje Aleš Zich.

Služba v neustálém přerodu

Poradenství při nákupu ojetých vozů Aleš Zich provozuje už několik let. Během té doby se trendy výrazně měnily. V letech 2009 a 2010 poměrně často vyrážel za vozy do německých autobazarů a jménem svých zákazníků zjišťoval před cestou co nejvíce dostupných informací o vozu, aby minimalizoval riziko zbytečných výletů. Na místě vozy důkladně prověřil, pomáhal s přepisováním a v Česku s registrací pro nového majitele.

„Dnes lze ale srovnatelně kvalitní vozy najít levněji v Česku než například v Německu, naopak teď jezdí zahraniční překupníci pro kvalitní a levné ojetiny k nám,“ říká Aleš Zich. Zároveň nabízí i právní a znalecké služby při reklamaci ojetých automobilů.

Lidé se totiž osobně i v poradně na jeho stránkách začali stále častěji ptát, jak mají postupovat, když u vozů, co si sami pořídili, objevili skryté významné vady. Aktuálně tak Aleš Zich spolupracuje i s právníkem. Kromě něj má obchodního partnera pro prověrky vozů a znaleckou činnost v Brně. Díky tomu dokáže s kolegy lépe rozložit síly mezi své klienty.


Aleš Zich (37), se odmalička zajímá o automobily. Po vysoké škole (ČZU ) si začal budovat kariéru jako obchodník. Vypracoval se až na šéfa obchodu. V roce 2008 se rozhodl změnit životní styl a stal se živnostníkem. Jako jeden z mála v České republice poskytuje nezávislé poradenství při koupi ojetého vozu.


Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče