Prodejcům hrozí super levné vozy z Číny

07. listopadu 2005, 00:00 - ERICH HANDL
07. listopadu 2005, 00:00

TRH NOVÝCH AUTOMOBILŮ Na tuzemský trh míří levná auta z Číny. Chce je dovážet jeden z největších autobazarů a měla by stát zhruba 100 tisíc korun. To by mohlo zatřást s celým segmentem nových i ojetých osobních automobilů. Kdo v tuzemsku prodává nejlevnější malá auta, je pánem trhu.

TRH NOVÝCH AUTOMOBILŮ Na tuzemský trh míří levná auta z Číny. Chce je dovážet jeden z největších autobazarů a měla by stát zhruba 100 tisíc korun. To by mohlo zatřást s celým segmentem nových i ojetých osobních automobilů. Kdo v tuzemsku prodává nejlevnější malá auta, je pánem trhu. Zatím to vždy byla domácí Škodovka, ale na výsluní se tlačí netradiční dovozci. Po celá desetiletí mohli nové automobily prodávat jen prodejci schválení výrobcem. Vůz si tak nebylo možné koupit jinde než u autorizovaného dealera. Od poloviny roku 2003 je ale vše jinak. Změna takzvané blokové výjimky Evropské unie umožnila vstup na trh i neschváleným distributorům. Proto se před dvěma lety začaly automobilky obávat masového útoku na své prodejní sítě. Hromadný příchod konkurentů se však nekonal. Na samotném prodeji aut se totiž mnoho nevydělá. Větší zisky přináší následný servis vozů přičemž na zbudování kvalitní dílny jsou třeba velké investice - do nemovitostí, zařízení, personálu. Málokdo na to má. Přesto se trh začal pomalu hýbat. V první řadě si někteří stávající dealeři přibrali konkurenční značky. Pod jednou střechou je tak nyní možné vidět ford vedle mazdy nebo citroen po boku s volkswagenem. VŠICHNI CHTĚJÍ ŠKODOVKY

Zájem je hlavně o prodej oblíbených škodovek, a tak síť největšího domácího výrobce stále bobtná. „Po změně blokové výjimky jsme skutečně zaznamenali nárůst počtu našich dealerů,“ řekl Profitu mluvčí Škody Auto Vladimír Šulc. Ale trend se netýká jen (pokračování na straně 14) škodovek. „Také nám přibylo několik nových servisních míst,“ uvedl technický ředitel Peugeotu Milan Šalamoun. „K jistým změnám v důsledku blokové výjimky došlo i u nás, netýkaly se ale hustoty dealerské sítě. Obecně se dá říci, že došlo k mírnému rozšíření servisní sítě a tento trend dále pokračuje,“ říká mluvčí značek Opel a Chevrolet Roman Šubert.

Počty prodejců značek sice rostou, ale automobilky musí počítat s tím, že se zase jejich dosavadní výhradní distributoři budou věnovat i jiným autům „Ano, někteří naši dealeři rozšířili své portfolio o další značky,“ přiznává mluvčí DaimlerChrysler Bohemia Jan Kuhn. Podle Šulce je ale rozšiřování aktivit prodejců přínosné: „Řada z našich distributorů již má dlouholeté zkušenosti s prodejem vozů jiných značek koncernu Volkswagen, někteří, jde zhruba o pět procent našich obchodníků, se začali v samostatných provozovnách zabývat také prodejem konkurenčních značek. Nejde však o plošný jev, ale spíše o přirozený růst a rozšiřování podnikatelských aktivit některých našich prodejců, což může být v konečném důsledku přínosem pro všechny strany,“ míní mluvčí Škodovky.

Takže, sečteno a podtrženo, zdvojování dealerských showroomů zemětřesení zatím nepřineslo. A nepromítlo se ani do cen: „Pokud k nějakým změnám dochází, je to v důsledku zostřující se agresivní cenové politiky některých dovozců, nikoliv však v souvislosti s blokovou výjimkou,“ vysvětluje šéf divize Seat společnosti Import Volkswagen Group Pavel Šilha.

BAZARY HROZÍ VÁLKOU Co ale platilo dosud, se může brzy změnit. Do hry naskakují zcela noví hráči. Už před dvěma lety začala nabízet nové vozy největší síť autobazarů AAA Auto. Jde o značky Škoda, Opel, Chevrolet a Honda. A horkou novinkou teď hrozí třetí největší prodejce ojetin - Auto Diskont. Jeho majitel Martin Emes chce uspět s čínskými auty, která by nestála o mnoho více než 100 tisíc korun. „Rádi bychom prorazili s dostupnými novými automobily a zpřístupnili je širokým vrstvám obyvatel. Nejlevnější modely by se mohly prodávat za cenu mírně nad 100 tisíc korun,“ řekl minulý týden Emes. Jeho společnost zvažuje spolupráci s dvěma automobilkami - Jiangling a Geely Automobile. Podle Emese není podstatné, jestli bude Auto Diskont přímo importérem vozů jedné z těchto značek, nebo jen jejím prodejcem. V každém případě je hodlá zařadit do své nabídky. AUTO ZA STOVKU Nový vůz za 100 tisíc korun je snem mnoha motoristů. Je ale jeho dovoz do České republiky vůbec reálný? Co na to říkají prodejci tradičních značek? Škoda Auto se Číny nebojí: „Současný stav technologie spolu s náklady na dopravu dost těžko umožňují přinést na trh nový vůz v ceně pod 100 tisíc korun. Zatím se pohybujeme pouze v úvahách, že by se něco podobného mohlo přihodit. Z nedávné minulosti máme řadu příkladů avizovaných senzačních cen, které ovšem v reálné praxi nikdy neplatily. A dlužno připomenout, že se v těchto případech nehovořilo o hranici 100 tisíc, ale mnohem vyšších,“ tvrdí Šulc. Podobný názor má i mluvčí Fordu Martin Linhart „Jedna věc je záměr a druhá skutečná realizace toho záměru. Od prvního ke druhému může být hodně daleko,“ prohlašuje. Majitel Auto Diskontu však svůj projekt hájí: „Jedná se o nejlevnější model našich čínských partnerů, který z konkrétní nabídky přichází v úvahu. Cena se jeví jako reálná,“ říká Emes. MY SE NEBOJÍME Pokud by se Emesovi záměr zdařil, vznikl by zejména na prodejce malých levných aut ohromný cenový tlak. Tradiční značky se ho ale nebojí: „Počkáme na konkrétní produkt, jeho kvalitu a skutečnou cenu. Pak teprve můžeme začít porovnávat, popřípadě spekulovat o tom, zda se jedná o hrozbu či nikoliv,“ vysvětluje mluvčí Škodovky. Ani Volkswagen zatím nepanikaří: „Jestli je projekt Auto Diskontu reálný nemůžeme posoudit. Pokud k tomu ale dojde, nedomníváme se, že by čínské vozy ovlivnily prodeje volkswagenů, které se pohybují v naprosto jiných cenových kategoriích a rozhodují se pro ně odlišné skupiny zákazníků,“ tvrdí mluvčí značky Jan Klíma. A kdo se tlaku autobazarů už vůbec neobává, jsou dovozci luxusních vozů: „Pro nás nejsou bazary vůbec nebezpečné,“ řekl Profitu Daniel Harant z firmy AuTec, která k nám dováží BMW. Podobně smýšlejí lidé v Mercedesu. „Z dosavadního vývoje soudíme, že v našem segmentu nebude z krátkodobého hlediska tento jev příliš znatelný. Z dlouhodobého hlediska očekáváme v tomto směru jisté změny, ale ani ty nedávají důvod k obavám. Neočekáváme ani, že by aktivita Auto Diskontu mohla ovlivnit prodeje našich automobilů,“ usuzuje Jan Kuhn z DaimlerChrysleru. CO JE AUTO DISKONT

Auto Diskont je nováčkem na trhu. Zahájil provoz letos v březnu, provozuje jeden bazar v Praze a druhý v Brně. Zaměřuje se podle vlastních reklam na auta do 150 tisíc korun. Majitelem firmy je velšský obchodník s automobily Martin Emes, který o své firmě uvádí: „V Česku je velký zájem především o levné vozy, proto jsme se rozhodli rozjet síť nejlevnějších bazarů v ČR. Pražská pobočka byla první vlaštovkou. Během tohoto roku by měly následovat bazary v Ostravě a dalších krajských městech,“ napsal na jaře na svých internetových stránkách. 

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče