Prodejci elektroniky: Byznys máme zaručený

21. dubna 2008, 00:00 - Jan Němec
21. dubna 2008, 00:00

Zatímco některé televize na digitalizaci vydělají a jiné prodělají, v oblasti prodeje elektroniky je to podstatně jednodušší – vydělají všichni. Přístroj, který si poradí s novým způsobem vysílání, si totiž nakonec bude muset pořídit každý.

Určit, kdo v digitalizaci zůstal v roli poraženého, a kdo vyhrál, není snadné. Jeden vítěz je však jasný. Jsou jím prodejci elektroniky. Koupi přístroje, schopného přijímat digitální vysílání, se totiž nakonec nevyhne nikdo. Ztrátou v případě prodejců tak může být snad jen pokles cen set-top boxů za léta čekání. Zatímco dříve jejich ceny činily několik tisíc korun, dnes je nejběžnější přístroj k mání za tisícovku.

Oslovení prodejci Profitu zvýšenou poptávku potvrdili. „V minulém roce stoupl zájem o přístroje umožňující příjem DVB-T vysílání o čtyřicet procent,“ tvrdí marketingový vedoucí on-line obchodu Czech Computer Pavel Kunert. Ovšem zdaleka ne všichni lidé do budoucna podle jeho slov počítají se sledováním televize na klasickém televizoru. „Největší zájem je u nás o televizní karty do počítačů,“ dodává.

Většina lidí dnes myslí na digitalizaci už i při nákupu nového televizoru. Vybírají proto přístroj s digitálním tunerem. „Skutečnost, zda televizor umí přijímat digitální vysílání, je v současnosti jedním z nejdůležitějších parametrů při výběru,“ potvrzuje produktový manažer sítě Datart Zdeněk Šimonů.

Přestože jsou televizory vybavené DVB-T tunerem stále poměrně drahé, podle Šimonů tvoří jejich podíl na celkem prodaných kusech v Datartu více než 90 procent. Set-top boxy lidé řeší spíše dočasně příjem digitálního signálu na starých přijímačích. „Pro většinu zákazníků je to technicky, ale i finančně nejjednodušší,“ dodává ředitel nákupu sítě prodejen s elektronikou KB Expert Ladislav Pospíšil. Proto podle něj zájem o set-top boxy výrazně převyšuje poptávku po satelitním příjmu.

S výjimkou koupě nového televizoru se podle Pospíšila většina lidí rozhoduje koupit set-top box až na poslední chvíli. Největší zájem proto byl na Domažlicku těsně před vypnutím analogového vysílání nebo často až po něm. Pospíšil ale uklidňuje, že odkládání věcí na nejzazší termín není pouze českým specifikem. Síť KB Expert funguje v mnoha zemích a zkušenosti jsou všude obdobné. „V některých státech byly prodeje největší dokonce až prvních pár dní po vypnutí analogového signálu,“ uzavírá Pospíšil.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče