Prodej sportovních lodí:

16. června 2003, 00:00 - Jakub Turek, www.horydoly.cz
16. června 2003, 00:00

zájem se přesouvá od kanoí ke kajakůmProdej lodí na divokou vodu v Česku se stal pro pár výrobců a obchodníků dobrým byznysem. K tomu jim napomohly tři nové trendy: změny tvarů lodí, nové materiály na jejich výrobu a stále větší popularita kajaků.Lodě právě prodělávají omlazovací kúru raketovou rychlostí.

zájem se přesouvá od kanoí ke kajakům

Prodej lodí na divokou vodu v Česku se stal pro pár výrobců a obchodníků dobrým byznysem. K tomu jim napomohly tři nové trendy: změny tvarů lodí, nové materiály na jejich výrobu a stále větší popularita kajaků.

Lodě právě prodělávají omlazovací kúru raketovou rychlostí. Připomíná to nástup carvingové revoluce u lyžařů. Sportovní kajaky jsou stále kratší, menší a více zprohýbané. Váhavě je následují zavřené deblkanoe: Změny lze už pozorovat i na turistických lodích a dokonce i na nafukovacích člunech. Stejně jako carvingové lyže umějí moderní kajaky „řezat“ vodu, jsou obratné a také vyžadují více umění k ovládání než lodě klasických tvarů. Daň za rychlý vývoj ovšem tvrdě platí zákazníci. Kdo chce být na vodě „in“ nebo dokonce závodit, potřebuje každou sezonu novou loď bratru za dvacet až třicet tisíc korun. Prodavači si mohou mnout ruce.

Nezničitelný plast

Naopak nové materiály jsou pro obchodníky hrozbou. Dosud nejpoužívanější laminát vytlačují speciální druhy plastů. Lodě z nich vyrobené jsou téměř nezničitelné. Zatímco do laminátové kanoe udělal vodák během týdenního splouvání řeky aspoň jednu díru, plast vydrží jakékoliv nárazy do kamení a může ho třeba na břehu přejet auto. Jediné nebezpečí, které plastové lodi hrozí, je prošoupání dna. To ovšem běžným turistům trvá desítky let, náruživým milovníkům kamenitých řek nejméně pět let. Plastové lodě byly vždycky dražší než laminátové, ale rozdíly se snižují. Cena nejlevnější laminátové kanoe se pohybuje okolo osmi tisíc korun, výrobci jejich plastových sestřiček stlačili cenu k deseti tisícům korun. Díky plastu se také vyrojily desítky půjčoven ve velkých městech i podél řek, protože v nezničitelných kanoích mohou sedět i naprostí začátečníci a nic špatného s nimi neudělají.

V Evropě vládnou kajaky

Kromě toho, že vodní turisté postupně přesedají z laminátu do plastu, mění také otevřené kanoe za zavřené sportovnější kajaky. „Kajak je ovladatelnější, užiji si na něm více legrace a sjedu na něm i říčky, které by kanoe nezvládla,“ říká Radek Jonáš z Prahy, který prodělal přeměnu z přesvědčeného kanoisty na kajakáře díky půjčovně. „Sám bych ihned za nový kajak patnáct tisíc korun nedal, ale párkrát jsem si ho půjčil a byl jsem chycený.“ Podle majitele pražského obchodu HG sport Jiřího Habrmanna se čeští vodáci pomalu přiklánějí k západní Evropě, kde turistické kanoe téměř neznají. „Ze tří stovek lodí, které každý rok prodáme, jsou přibližně dvě třetiny kajaků,“ říká Jiří Habrmann. „Od ledna do března neprodáváme téměř nic jiného, ale před prázdninami se to zlomí a začnou se prodávat kanoe.“ Jeho největší konkurent Tomáš Telecký z Brna, který řídí celostátní síť vodáckých obchodů Vodák sport, odhaduje objemy prodeje následujícím způsobem: „500 lodí celkem, z toho 100 kajaků, 100 otevřených turistických kanoí, 250 nafukovacích kanoí z Gumotexu a zbytek jsou nějaké rafty, pramice a jiné lodě.“ S oběma velkými prodejci nepřímo souhlasí majitel menší pražské vodácké prodejny Boatpark Robert Sušánka: „Pramice jsou už mimo hlavní proud, kanoe kupují především půjčovny přímo od výrobců nebo přes velkoobchody a v maloobchodě jsou pilířem prodeje především turistické kajaky a nafukovací kanoe.“

Trh s nafukovacími loděmi ovládá Gumotex

S jakými loděmi se lze tedy v obchodech nejčastěji setkat? Nafukovací kanoe reprezentují téměř bezvýhradně Pálavy od tuzemského Gumotexu. Jsou totiž k mání od patnácti tisíc korun, což je ve srovnání se zahraniční konkurencí třetina až polovina ceny. Náročnější vodáci si na divočejší vodu občas koupí Orinoko od stejného výrobce za pětadvacet tisíc korun. Mezi vícemístnými rafty vládnou ze stejného důvodu jako Pálavy Pulsary, které se dají koupit za pětadvacet až sto tisíc korun podle velikosti a výbavy. Turistické otevřené kanoe se stále prodávají v laminátových verzích, ale začínají se prosazovat i jejich plastové verze. Obě vyrábí mnoho domácích firem, ale většina se podobá jako vejce

vejci, protože konstrukčně vycházejí z oblíbeného typu Vydra. Mezi turistické kajaky se v současné době řadí typy, které byly před pár lety špičkovými modely pro sjíždění extrémních toků. Vyrábějí se výhradně z odolných plastů, a proto jsou často k dostání i v komisním nebo bazarovém prodeji. Nové stojí deset až patnáct tisíc korun, v bazarech jdou ve slušném stavu k sedmi tisícům. Oblíbené typy jsou Noah Innuendo pro svoji stabilitu a přitom obratnost, Bobr od firmy Železný kvůli stabilitě, rychlosti a univerzálnosti a Eskymo Topo kvůli pověsti nejodolnější lodě pro kamenité potůčky a vysoké vodopády. Závodní lodě se prodávají za třicet a více tisíc korun. Pro disciplínu zvanou rodeo na divoké vodě, která připomíná gymnastiku v jediném vodním válci, se používají malé plastové kajáčky a jednomístné kanoe roztodivných tvarů. Všechny ostatní disciplíny na divoké vodě, což je především sjezd a slalom využívají lodě z keramických a kompozitových materiálů. Hodně je v posledních sezonách slyšet o mořských kajacích. Jsou to dlouhé štíhlé a rychlé lodě, které si dokáží poradit nejen s vlnami, ale také s klidnou hladinou přehradních nádrží. „Pár jich prodáme,“ neochotně přiznává Jiří Habrmann a dodává: „Není to žádný velký obchod, protože je to vždycky jen několik kusů za rok.“

Mnoho malých výrobců

Odhad celkového objemu prodeje lodí se pohybuje v tisících kusů. Kolem třetiny až poloviny by mělo směřovat do západní a jižní Evropy, pár stovek kusů se naopak dostane odtamtud k nám. Přesnější čísla nejsou k dispozici, protože mnoho lodí jde od výrobců do půjčoven mimo obchodní řetězce. Navíc zvláště laminátové lodě vyrábí velké množství nikde nepodchycených firmiček a živnostníků, kteří jich ročně vyprodukují jen ně

Domácí prodejci

Adrenalin centrum - Liberec

Bisport - Týnec nad Sázavou

Boatpark - Praha

HG sport - Praha, Olomouc

Ká servis - České Budějovice

Sikyta - Plzeň

Vodackyobchod.cz - internet

Vodácký ráj - Praha

Vodák sport - Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Prachatice

Votus - České Budějovice

Domácí výrobci

Agama - neoprenové obleky

Doseděl - laminátové kanoe

Galasport - závodní lodě a pádla

Gumotex - nafukovací rafty, kanoe a kajaky

Hiko - oblečení a doplňky

Hodonský - doplňky

Lamino - laminátové lodě

Maku - plastové kanoe

Noah - plastové kajaky a kanoe

Noe - laminátové kanoe

Okula - přilby

Polyflex - laminátové kanoe

Profiplast - pádla

TNP - pádla

Vodák sport - lodní pytle a doplňky

Železný - plastové kajaky a kanoe

ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče