Prodej motorových vozidel se financuje především leasingem

22. března 2004, 00:00 - PETR BÝM
22. března 2004, 00:00

V LOŇSKÉM ROCE SE V ČR PRODALO 149 546 NOVÝCH OSOBNÍCH AUTOMOBILŮ A 18 111 UŽITKOVÝCH MOTOROVÝCH VOZIDEL. V PRVNÍM PŘÍPADĚ ŠLO V MEZIROČNÍM POROVNÁNÍ JEN O MÍRNÝ NÁRŮST (1,2 %), V DRUHÉM O VELMI RAZANTNÍ ZVÝŠENÍ (30,70 %).

Sílící konkurence si při sjednávání smluv vynucuje méně formalit a větší rychlost

V LOŇSKÉM ROCE SE V ČR PRODALO 149 546 NOVÝCH OSOBNÍCH AUTOMOBILŮ A 18 111 UŽITKOVÝCH MOTOROVÝCH VOZIDEL. V PRVNÍM PŘÍPADĚ ŠLO V MEZIROČNÍM POROVNÁNÍ JEN O MÍRNÝ NÁRŮST (1,2 %), V DRUHÉM O VELMI RAZANTNÍ ZVÝŠENÍ (30,70 %). ZNAČNÁ ČÁST NÁKUPU NOVÝCH AUTOMOBILŮ BYLA FINANCOVÁNA PROSTŘEDNICTVÍM LEASINGU.

Z hlediska komoditního jsou ve sféře leasingu u nás stále dominantní motorová vozidla. Tuzemské leasingové společnosti financovaly nákup zboží všeho druhu včetně nemovitostí za 99,3 mld. Kč, z čehož 49 % představovaly právě osobní automobily a dalších 27 % nákladní a užitková vozidla (včetně ojetých). Statistická šetření přitom ukazují, že poměry se v této oblasti leasingu postupně mění. Především se stále více do leasingových obchodů s motorovými vozidly „zapojují“ ojeté vozy. Potenciální zákaznická obec se tak výrazně rozšiřuje, protože vzhledem k nižším cenám je i úroveň leasingových splátek únosná také pro kupce s průměrnými či podprůměrnými příjmy. Rubem této okolnosti, která ovšem má na poptávku - stejně jako u jiných úvěrových produktů, např. prodeje na splátky - jen minimální dopad, jsou všeobecně vyšší úroky. V případě ojetých automobilů mohou přesahovat i úroveň 30 %. Podle odborníků se do těchto úrokových sazeb promítá i vyšší míra rizika, plynoucí právě z přece jen menší kupní síly zájemců o skutečně levná auta.

KONKURENCE ÚVĚROVÝCH PRODUKTŮ

Jakýmsi vedlejším produktem tohoto trendu je i transformace potenciálních leasingových kontraktů na spotřebitelské úvěry. Například společnost GE Capital Leasing nákup ojetých motorových vozidel financuje ve stále větší míře právě speciálním spotřebitelským úvěrem. Zákazník může zvolit, která forma financování je pro něj výhodnější, přičemž sehrávají roli i právní a daňové souvislosti (při nákupu vozidla na spotřebitelský úvěr se automobil stává okamžitě majetkem kupujícího). Jak již bylo řečeno, rozdíl je v sazbách - zmíněná společnost GE Capital Leasing uvádí jako minimální komplexní úrokovou sazbu (RPSN) u leasingu 10 %, u úvěrů 18 %. Tento vývoj je o to významnější, oč jsou ojeté a tedy levné automobily stále populárnější. Loni se u nás prostřednictvím leasingu financoval nákup 86 tis. nových motorových vozidel pro soukromou i podnikatelskou potřebu (na celkovém prodeji má tedy podíl přibližně 58 %), zatímco z druhé ruky takto získalo nové majitele přes 60 tis. vozů.

MENŠÍ NÁROKY NA ZÁKAZNÍKA

Ruku v ruce s větší dostupností leasingových kontraktů na nákup automobilů jde všeobecné zjednodušování veškerých formalit a urychlování celého procesu na minimum. Přitom stejně jako u dalších finančních produktů nabývá na významu „bankovní“ příslušnost zákazníka - má-li účet u mateřské společnosti, obvykle banky, je zpravidla nějak zvýhodněn, přinejmenším urychlením scoringu, tedy zkoumání jeho finančních možností. Stále významnějším prodejním instrumentem se stává internet, a to jak pro výběr konkrétního vozidla, tak při procesu sjednávání kontraktu. S výše uvedenými tendencemi nepochybně souvisí i prodlužování doby leasingových smluv. Loni u nových automobilů ze 48 na 50 měsíců, u ojetých ze 40 na 42 měsíců. Klesá také průměrná akontace - z loňských 36 % na 32 % u nových a 29 % u ojetých vozidel. Tady se zřetelně odráží i jinde patrný „dlužnický“ optimizmus - jistý odpor vůči dluhům v české populaci slábne a víceméně všechny sociální vrstvy stále více sanují své potřeby prostřednictvím nákupu na úvěr ve všech možných formách. Stejný faktor jistě stojí v pozadí skutečnosti, že průměrné částky leasingových kontraktů týkající se automobilů se zvyšují na 200 000 Kč v případě nových, na 123 000 Kč v případě ojetých automobilů. To je nepochybně pozitivní trend - celkové stáří vozového parku v ČR je dosud velmi vysoké. Konkurence na leasingovém trhu je stále ostřejší - v automobilovém segmentu sice dominují už delší dobu CAC Leasing a ŠkoFIN, nicméně jeho lukrativita přitahuje i menší hráče. Leasing automobilů v ceně milionů korun je z hlediska úrokových sazeb výhodný. Letos přibude silná konkurence v podobě neúčelových hypotečních úvěrů, u nichž se počítá se sazbami jen mírně vyššími, než mají nyní, což je přibližně 5 %. Struktura poptávky z hlediska značek se u nových osobních automobilů v ČR příliš nemění. Porovnání s předchozím rokem jenom potvrzuje skutečnost, že vedoucí pozice značky Škoda postupně slábne (loni její tržní podíl činil 51 %). Naopak viditelný vzestup odbytu na českém trhu zaznamenala jihokorejská společnost Hyundai, a to díky úspěchu modelu Getz. Vedle toho se u nás každoročně v průměru prodá ještě 15 tisíc užitkových vozidel (loňský rok byl výjimečný) a stejně množství jednostopých motorových vozidel.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče