Prodej Kordárny je přestupní stanicí na cestě do Číny

05. února 2010, 13:05 - Petr Bayer
05. února 2010, 13:05

Tendr na prodej zadlužené textilní společnosti Kordárna vyhrála finanční skupina JET Investment. Lze však očekávat její následný prodej čínskému investorovi.

Autor: Jakub Hněvkovský

Brněnská finanční skupina JET Investment hodlá zachránit zadluženou Kordárnu. Do zisku by se tento producent technických tkanin měl vrátit do pěti let. „Budeme rozvíjet výrobu a očekáváme, že během čtyř až pěti let se dostaneme na úroveň zisku z roku 2007,“ říká předseda představenstva JET Investment Igor Fait. Firma vyrábějící především textilní výplně do pneumatik před třemi lety dosáhla zisku 186 milionů korun při tržbách 3,2 miliardy korun. Loňské tržby se propadly na 1,3 miliardy korun.

Na půl cesty do Asie

JET Investment vyhrál výběrové řízení na koupi rozhodujících aktiv Kordárny, jejímž většinovým vlastníkem byl doposud Martin Trn. Transakci, jejíž hodnota zatím nebyla zveřejněna, musí ještě potvrdit věřitelský výbor, což se předpokládá v polovině března. V čele věřitelů stojí Česká spořitelna, E.ON Energie a ČSAD Hodonín.

JET Investment převezme akcie nové společnosti Kordárna Plus, do níž bude vložen rozhodující majetek současné Kordárny. Tento podnik je od dubna minulého roku v insolvenci, pohledávky přesahují 5,7 miliardy korun. Insolvenční závazky mají být vypořádány z prostředků získaných prodejem Kordárny Plus. Kordárna je přitom jedním z prvních případů, v němž věřitelé a soud využili insolvenčního zákona z roku 2008, který umožňuje řešit úpadek firem kromě konkurzu také reorganizací. Výtěžnost je v tomto případě údajně několikanásobně vyšší.

Podle zdroje z textilních kruhů je Kordárna pouze v přestupní stanici na cestě do asijských rukou. Finanční skupiny drží firmy obvykle několik let a ve vhodné chvíli je dále prodávají. Kordárna přitom nepřinese kromě kupní ceny významnější náklady. „Žádné další investice nechystáme, firma byla v minulosti přeinvestována,“ prohlašuje Fait. V případě Kordárny tedy zřejmě půjde o její konsolidaci a následný prodej oborovému investorovi. V tendru byla více než desítka výrobních a finančních společností z celého světa. Mezi nimi také výrobní podnik z Číny, který hledá výrobní bázi v Evropské unii a také odbytiště pro své výrobky na unijním trhu. V Číně se touto výrobou zabývá řada velkých firem, například Shandong Hualian Group, Ningbo Nylon, Zhangjiagang City Ruiqi Tire Cord nebo Dikai Group.

„Divil bych se, kdyby firmu získal investor ze západní Evropy,“ míní důvěryhodný zdroj. Jeho slova částečně potvrzuje i současný investor. „Pokud budeme Kordárnu prodávat, nabídneme ji širokému portfoliu investorů,“ dodává Fait. Horizontem je podle něj již zmíněných čtyři či pět let.

Vedle Poldi a PBS Skupina JET Investment kupuje Kordárnu prostřednictvím své společnosti Cefeus Capital. JET Investment jako významný finanční investor již má zkušenosti z restrukturalizace průmyslových firem. V současné době má v portfoliu mimo jiné společnosti Strojírny Poldi, PBS Industry a Rolofol. V minulosti restrukturalizoval řadu firem, jako například Českomoravský len, Adast Blansko, Hutní Montáže Ostrava nebo Sběrné suroviny. „Finanční zázemí investora je zárukou stability a dalšího rozvoje Kordárny. Celkový vysoký zájem investorů a dosažené podmínky prodeje byly oceněním dobrého stavu firmy po provedení radikálních ozdravných kroků,“ říká Petr Smutný z poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers, která se podílela na organizaci výběrového řízení. Smutný připouští i logický krok prodeje Kordárny asijskému producentovi. „Získají tak hráče etablovaného na trhu EU, který má vybudované vztahy s odběrateli, což bude pro ně po odeznění krize velmi významné,“ vysvětluje. Žádné dluhy a nový kapitál**

Nový vlastník získá podle pravidel vypsaného tendru zejména všechna zařízení a stroje, továrnu a zázemí včetně potřebných certifikací, všechny smlouvy se zákazníky, dodavateli materiálů, strojního zařízení a zaměstnanců ve výrobě. Součástí transakce jsou i stoprocentní majetkové účasti Kordárny v servisní dceřiné společnosti Kordservice, spravující strojní vybavení a průmyslový areál ve Velké nad Veličkou, a též v servisní dceřiné společnosti Technické a úklidové služby a dále účast ve slovenském Texiplastu přesahující 47 procent. Dosažená dohoda a struktura transakce by měly zajistit nepřerušený provoz, zachování pracovních pozic a nepřerušené pokračování obchodní činnosti.

Finanční stabilita je podle Smutného posílena i tím, že nový podnik již nebude zatížen dluhy z minulosti a získá provozní kapitál. Po oživení na trhu bude společnost schopna garantovat údajně vysokou ziskovost výroby. Podle předběžných výsledků loňského roku dosáhla Kordárna konsolidovaného provozního zisku před odpisy, nákladovými úroky a daněmi 4,5 milionů eur (asi 117 milionů korun).

Ve stejném roce podnik utržil asi 1,3 miliardy korun. „Hospodářské výsledky roku 2009 předčily naše očekávání. Musíme logicky zohlednit, jakou krizí prochází celé naše odvětví na světovém trhu a objektivní potíže spojené s insolvencí,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel Kordárny Radim Valas. Firma v současnosti zaměstnává 370 lidí.

Mezi její zákazníky patří světoví výrobci pneumatik, jako například Continental, Bridgestone, Sibur, Nokian Tyres nebo Mitas. Vyrábí také technické tkaniny využívané pro produkci dopravních pásů. V posledních letech vstoupila i na trh výroby geotextilií pro stavebnictví. Souběžně s Kordárnou se uskuteční i výběrová řízení na prodej slovenských společností skupiny Kord – Slovkord, Kordservice SK a Slovenský hodváb. Všechny tři firmy jsou rovněž v insolvenci a budou rozčleněny do sedmi samostatných tematických majetkových balíčků.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít