Prodej automobilů vzrostl, zisk se propadl

12. dubna 2010, 05:15 - Petr Korbel
12. dubna 2010, 05:15

Mladoboleslavská automobilka výrazně uspěla v Německu a v Číně, doplatila však na zhroucení východoevropských trhů. Předpokládá, že letos by prodeje škodovekmohly překonat rekord.

Autor: Martin Siebert

Mladoboleslavské společnosti Škoda Auto loni klesl čistý zisk o 68 procent na 3,46 miliardy korun. Tržby firmy se snížily o zhruba šest procent na 187,8 miliardy, protože zuřila cenová válka a lépe se prodávaly malé modely. Tyto výsledky by však mnohé jiné světové automobilky, které se topí ve ztrátách, mohly české firmě jen závidět.

Škoda výrazně profitovala z opatření na podporu automobilového trhu, která přijímaly vlády od Německa po Čínu. Dodávky škodovek zákazníkům tak bez ohledu na hospodářskou krizi vzrostly o 1,4 procenta na rekordních 684 200 vozů. „Letos by Škoda mohla dosáhnout dalšího prodejního rekordu,“ tvrdí předseda představenstva Reinhard Jung.

Vzrostl zájem o fabie

Nejvíce se loni zvýšil prodej fabií, a to o sedm procent na 264 tisíc aut. Kvůli mimořádné poptávce musela firma v druhém pololetí razantně posílit výrobu tohoto malého modelu. Pět měsíců se výroba držela na rekordní hranici 1200 vozů denně. Po doběhnutí německého šrotovného poptávka spadla, na začátku letošního roku se fabie vyráběly jen čtyři dny v týdnu, nyní se však už opět montují pět dnů.

Víceúčelový model Roomster také částečně těžil ze šrotovného, ale na druhé straně doplatil na vrtkavou módu – podíl malých MPV na evropském trhu se prudce snížil. V Kvasinách loni vyrobili přes 42 tisíc roomsterů. Jejich prodej se meziročně snížil o téměř 18 procent.

Octavia Tour, nejstarší model v nabídce Škody, dlouho táhla zájem zákazníků ve východoevropských zemích. Právě tam však došlo k největšímu propadu poptávky. Výroba dosáhla asi 33 tisíc kusů, prodej se propadl o 44 procent. Letošek bude pro typ Octavia Tour rokem posledním.

Stálice a nové hvězdy

Druhá generace octavií byla úspěšná a zůstala nejprodávanějším modelem Škody. Celkem se prodalo téměř 274 tisíc octavií druhé generace. Na celkové produkci firmy se podílely zhruba třiceti procenty. Prodej octavií se meziročně zvýšil o dvě procenta.

Díky nové generaci modelu Škoda Superb se prodej této vlajkové lodi zvýšil o 74 procent na 44 500 aut. Loni představený typ Škoda Yeti si koupilo přes 11 tisíc zákazníků.

Vzhledem k tomu, že Česká republika dosud nezavedla euro, padl záměr koncernu Volkswagen vyrábět ve Vrchlabí nové malé městské vozy značek Volkswagen, Škoda a Seat. Místo toho budou od roku 2011 opouštět výrobní linky v Bratislavě. Ve Vrchlabí zůstane zachována prostá montáž.

Také TPCA byla úspěšná

Poměrně dobře se dařilo i kolínské automobilce TPCA. Ta loni zvýšila tržby o 5,8 procenta na 51,8 miliardy korun. Zisk před zdaněním stagnoval na 1,4 miliardy korun. Výroba malých vozů Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107 se v roce 2009 zvýšila o 2,5 procenta na 332 500 vozů. Malé automobily z Kolína slavily úspěch hlavně ve Francii, Itálii, Německu, Velké Británii a Nizozemsku. V těchto zemích skončilo téměř devadesát procent produkce. Také TPCA loni hodně pomohlo šrotovné. Letos v dubnu zrušila mimořádné směny.

Třetí výrobce osobních aut v České republice, nošovický Hyundai, loni vyrobil asi 120 tisíc vozů. Za tři čtvrtletí skončil ve ztrátě asi 1,4 miliardy korun.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče