Prodej a opravy automobilů výrazně zvyšují maloobchodní tržby

22. září 2003, 00:00 - JAN SCHIESSER, Atlantik finanční trhy
22. září 2003, 00:00

Růst maloobchodních tržeb v červenci dosáhl meziročně 6,4 % a poměrně výrazně překonal průměrné očekávání trhu (+4,5 %) a naši projekci (+3,5 %). Po očištění o sezonní vlivy činil růst 4,0 % y/y. Již od března je celkový růst maloobchodních tržeb tažen automobilovým sektorem, kam patří prodej a opravy automobilů a prodej pohonných hmot.

Konkrétně v červenci dosáhl meziroční růst v tomto segmentu 9,6 % při růstu maloobchodu (očištěného o vliv automobilů a PHM) o 4,8 %. Tento trend je zřejmý také při pohledu na výsledky od počátku roku, kde automobilový sektor se zvýšil o 7,1 %, zatímco maloobchod „jen“ o 3,5 %. V rámci automobilového segmentu jsou zřetelné dva trendy: 1) nadále dvouciferný růst prodeje pohonných hmot a 2) oživení prodeje (a oprav) automobilů. Nadále se domníváme, ze více než 11% růst prodeje PHM (od počátku roku) nelze vysvětlit pouze vyšší poptávkou po pohonných hmotách, protože v uvedeném období nemohlo dojít k tak výraznému zvýšení aktivity motoristů. Hlavním růstovým faktorem je tak pravděpodobně prodej potravin a ostatního zboží na čerpacích stanicích, jehož obliba díky snadné dostupnosti neustále roste. V maloobchodě očištěném o automobilový sektor dosáhl růst 4,8 % y/y, když stejně jako v předchozím měsíci prodej nepotravinářského zboží (+5,7 %) překonal prodej potravin (+3,8 %). Při pohledu na nejrychleji rostoucí sektory je zřejmé, ze červencové výprodeje podpořily poptávku spotřebitelů, protože nejvyšší růsty zaznamenal prodej textilu a obuvi (+12 %) a elektroniky a zařízení pro domácnost (+10 %). Již dlouhodobě rostou tržby v segmentu drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (+4 %). Také zde se jednoznačně projevuje poměrně velmi rychle se zvyšující reálná kupní síla domácností (reálná mzda vzrostla v 1. pololetí hlavně díky platům státních zaměstnanců o 7,3 %), pokles cen zboží z dolarových oblastí (elektronika, textil, obuv) a vyšší dostupnost spotřebitelských úvěrů a dalších forem financování (nízké úrokové sazby a agresivní marketing).

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče