Proč vítězí chladnější hlavy

03. října 2007, 15:45 - (red)
03. října 2007, 15:45

(O knize, která z vás udělá boháče)

Investoři, kteří používají obrazovky počítačů k vybírání akcií, nepřitahují moc bombastické reklamy. V procházení gigabytů dat při hledání společností s výrazným růstem prodejů a zvětšujícími se ziskovými maržemi není moc dramatického napětí. Přesně tak si devětačtyřicetiletý Louis Navellier vytvořil tržní niku jako kvantitativní neboli „kvant“ investor. Výběr akcií z jeho nejstaršího bulletinu Louis Navellier's Emerging Growth věnovaného novým růstovým akciím , zaznamenává průměrný roční výnos 19,2 procenta od roku 1985, kdy jej začal sledovat měsíčník Hulbert Financial Digest. Společnost Navellier & Associates se sídlem v nevadském Renu v současnosti vydává další tři bulletiny a hospodaří s pěti miliardami dolarů pro jednotlivce a instituce. Navellier osvětluje své strategie výběru akcií v čerstvě vydané publikaci The Little Book That Makes You Rich: A Proven Market-Beating Formula for Growth Investing (Malá knížka, která z vás udělá boháče. Osvědčený recept na vítězství na trhu růstového investování) . V následující vybrané a upravené kapitole se zabývá tím, jak investoři přijímají špatná investiční rozhodnutí, když se nechávají ovlivnit svými emocemi.

V písni Emotional Rescue slibují Rolling Stones cituplnou pomoc ubohé, nemilované dívce. Kupodivu stejně jako mohou Stouni pomoci zlomenému srdci zhrzené milenky, tak mohou čísla ochránit investory před emocionálně podnícenými a drahými chybami. Dospěl jsem k tomu, že si na číslech cením několika věcí: nepanikaří, nestávají se chtivými, nedohadují se s manželkou či manželem nebo se společníky, a tudíž nepřijímají špatná rozhodnutí.
Jednou z nejběžnějších emocionálních chyb je „klamná představa hazardního hráče“. Je to tendence myslet si, že když se vyhodí mince a pětkrát za sebou padne hlava, je daleko pravděpodobnější, že příště padne orel. Tato domněnka je nesprávná. Pravděpodobnost, že při šestém pokusu padne orel, je naprosto stejná jako při prvních pěti pokusech, tedy 50:50. Ke každému vyhození dochází nezávisle na ostatních. Přesto se takových představ chytáme, aby nám pomohly odůvodnit špatné rozhodnutí.
Co nám to tedy říká o investování? Jen proto, že v posledních několika dnech byl trh nahoře, nebo dole, nemusí se zítra nutně pohnout tím, či oním směrem. Ode dne ke dni jsou pohyby na trhu nahodilé. Přesto slyším, jak investoři říkají: „Dál už to nemůže klesat.“ Může a sebere vám to i peníze.
Dalším nesprávným chováním je, když se vítězné akcie prodají příliš brzy a poražené akcie příliš pozdě. Když získáte pěti až desetiprocentní výnosy ze svých nejlepších akcií a budete mít obrovské ztráty ze svých nejhorších akcií, přičemž se budete držet názoru, že se rychle vzpamatují, vaše výsledky budou neradostné.

DEJTE SVÝM VÍTĚZNÝM AKCIÍM VOLNOST!

Přepokládejte - čistě teoreticky -, že se vaše vybrané akcie v určitém čase zvednou zhruba o 70 procent (čímž byste se stali hvězdou). A řekněme, že máte portfolio v hodnotě sta tisíc dolarů. Když ze svých vítězných akcií získáte pětiprocentní výnosy, za rok to bude zisk 3500 dolarů. Když u ostatních akcií ztratíte zhruba 20 procent, přijdete o 6000 dolarů. Nakonec budete sice umět skvěle vybírat akcie, ale přesto budete prodělávat.
Tak a teď to obraťme. Řekněme, že si vyberete 30 vítězných akcií a každý rok na nich vyděláte 50 procent. To bude znamenat zisk patnácti tisíc dolarů. Když svou ztrátu u vybraných poražených akcií snížíte na pět procent, přijdete o 3500 dolarů. Výsledkem bude čistý zisk 11 500 dolarů! Tyto příklady jsou extrémní, ale ukazují, že když budete ze svého výběru prodávat špatné akcie a držet si ty dobré, tak si velice zlepšíte výnosy.
Pak je tu nebezpečí, že si nějaké akcie zamilujete, zvláště ty, jež se k vám chovaly dobře. Kdy byste je měli prodat? Až se základy firmy začnou rozpadat, například když nebudou dosahovány očekávané příjmy nebo se budou snižovat ziskové marže, či se akcie stanou až příliš volatilními.
Vezměte si případ on-line aukční síně eBay. Její akcie jsme začali nakupovat v únoru 2003, když společnost překonávala odhady analytiků z Wall Street. Krásně jsme se svezli, ale akcie se nakonec staly příliš volatilními a jejich držení bylo riskantní. V dubnu 2005 jsem poradil čtenářům svého bulletinu, aby je prodali, a někteří ostře nesouhlasili. Sdělili mně, že prodávat nechtějí, že jsou to jejich nejoblíbenější akcie, že nechtějí platit daně ze svých kapitálových výnosů. Tyto námitky představují obvyklé symptomy zamilovanosti do nějaké investice. Můžete projevovat vášeň pro akcie, ale ty vám to nemohou oplatit. Když se stanou příliš riskantními, musíte je prodat a jít dál, i když z vás udělaly boháče… Ti, kteří odmítli prodat, toho nakonec litovali. V srpnu 2006 se společnost eBay znovu prodávala zhruba za cenu, za kterou jsem ji původně nakoupil. Investování by nemělo připomínat okružní jízdu. Člověk se nechce svézt na akciích k obrovskému zisku jen proto, aby je držel, když jejich cena zase spadne.
Investoři jsou rovněž náchylní k tomu, aby se stávali obětí toho, čemu superinvestor Warren Buffett říká „efekt zpětného zrcátka“. To znamená, že máme sklon nechávat se nejvíce ovlivňovat tím, co se stalo nedáno, místo toho, co se děje právě teď. Když trh stoupá vzhůru, individuální a institucionální investoři začínají sázet na vzestup akcií; když se na trhu dlouho rozprodávalo, nejsou tak ochotní nakupovat.

Toto chování pozorujeme v dějinách obchodování. Do roku 1987 byl jediným měsícem s nejvyšším objemem v dějinách Newyorské burzy (NYSE) srpen 1987, kdy ceny dosáhly maxima. Znovu jsme toho byli svědky v roce 2000, kdy objem dosáhl maxima asi šest měsíců po cenách. Když byl trh na nejnižším bodě, objem byl sotva poloviční, než když trh dosáhl nejvyššího bodu.
Spoléhat se na zpětný pohled může mít ničivé následky. V roce 2002, když si investoři lízali rány po propadu internetového obchodování, medvědím trhu, hospodářském poklesu a následném otřesu po 11. září, jsme se soustředili na čísla. Náš vlastní průzkum nám naznačil, abychom kupovali. A tak jsme kupovali. V roce 2003, když se investoři vrhli bojovně na akcie, my už jsme ty své měli vybrány.
Citových a mentálních předsudků se nemůžeme vyvarovat. Některé jsou v nás zakořeněné od narození. Jiné, například stádní pud, jsou jen součástí našeho společenského prostředí. Je snazší snášet bolestné ztráty na trhu, když je pociťují i všichni ostatní. Tento stádní pud nás chrání před tím, abychom uznali, že to byla jen naše chyba.
Rádi si také necháváme potvrzovat svůj názor od jiných lidí, zvláště od takzvaných expertů. Chcete-li pozorovat tento sklon v praxi, promluvte si s někým, kdo je pesimistou ohledně vývoje kurzu akcií. Bude citovat všechny trudnomyslné fejetonisty, kteří mají stejný názor jako on, a vytahovat digramy, grafy a diapozitivy, jež budou dokládat jeho mínění. A každý opačný důkaz bude ignorovat!

Máme rovněž sklon blahopřát si k vlastní genialitě, když se nám ještě podaří vlastní neúspěchy přičíst na vrub vnějších vlivů. Když námi vybrané akcie stoupají, je to proto, že jsme inteligentní a provedli jsme tu správnou volbu. Když námi vybrané akcie klesají, může za to ekonomika, federální rezervní systém, makléř nebo ty hedgeové fondy, které to zpackaly. Potenciálně neblahým vedlejším účinkem této až příliš lidské vlastnosti je to, k čemu dojde, když nám špatná rozhodnutí přinesou dobré plody: uděláme totéž znovu; obvykle se špatným výsledkem.
Mám přítele, který obchoduje s předkupními právy, a ten jednou poznamenal, že to nejhorší, co se může stát začínajícímu neinformovanému obchodníkovi s předkupními právy, je to, že na svém prvním obchodě vydělá. To jej přivede k přesvědčení, že skutečně ví, co dělá, po čemž budou zaručeně následovat velké ztráty.
Všechny tyto charakteristické rysy a předsudky patří k člověku. Když se dostanou do hry na akciovém trhu, mohou vést k vážným ztrátám a škodám na vašem čistém jmění. Nepřišel jsem na to, jak přestat být člověkem, a mám za to, že ani vám se to nepodaří. Vím, že se nechám snadno zlákat báječnou historkou nebo ukolébat a přivést do falešného pocitu jistoty, či uvěřit vlastní bombastické reklamě, nebo dokonce následovat stádo, a proto se tomu všemu vyhýbám, když jde o vydělávání na akciích. Místo toho se držím čísel.

Přetištěno se svolením nakladatelství John Wiley & Sons z publikace The Little Book That Makes You Rich: A Proven Market-Beating Formula for Growth Investing (Malá knížka, která z vás udělá boháče. Osvědčený recept na vítězství na trhu růstového investování), napsal Louis Navellier. Copyright © 2007 Phillips Investment Resources.

Napsal Luis Navellier, vydalo nakladatelství John Wiley & Sons,
185 stran, 19,95 USD

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče