Proč se chce Google líbit

05. května 2009, 16:25 - Michael Orey
05. května 2009, 16:25

Gigantický vyhledávač se snaží...

… okouzlit své kritiky ještě předtím, než se s nimi bude muset setkat u soudu

Google čelí růstu nespokojenosti kvůli dominantnímu postavení na trhu. Zmiňme například současný soudní spor kvůli jeho záměru digitalizovat miliony knih. Na počátku letošního roku uzavřel Google předběžnou dohodu s rozzlobenými autory a vydavateli knih. Úřady zabývající se antimonopolními zákony však v současné době zvažují, zda taková dohoda poskytuje obřímu vyhledávači monopolní právo zpeněžit natolik obrovskou porci titulů.
V bojové pohotovosti jsou také inzerenti. Uvádějí, že nemají žádnou možnost ovlivňovat podmínky, protože Google kontroluje převážnou část reklamy na internetu. Dle Ministerstva spravedlnosti USA odpovídá reálný objem podílu Googlu na trhu 70 procentům. V New Yorku byla nedávno podána na Google žaloba, v níž je viněn ze zneužití postavení na trhu. Toho se měl dopustit tím, že potlačil konkurenci ostatních vyhledávačů.
Některé společnosti sice mohou v USA získat monopolní postavení, aniž by porušily jakékoli zákony, titáni, mezi něž patří i Google, ale často narážejí na společné úsilí konkurence a regulačních úřadů, které se je snaží zastavit. Google se s podobnou situací seznámil již loni v listopadu, kdy jej ministerstvo financí přinutilo zrušit dohodu o reklamě s Yahoo!
Ve snaze odvrátit další potíže spustil Google na plný plyn PR kampaň, jejímž cílem je víc než jen omílat firemní motto Don’t be evil (Nebuďte zlí). Představitelé společnosti rozmlouvají s inzerenty, novináři, akademiky a zákonodárci a snaží se jim vysvětlit, proč by Google neměl být zatracován, ale milován – bez ohledu na dominantní postavení na trhu.
Snaha Googlu zapůsobit na veřejnost patrně pramení ze zkušenosti Microsoftu před deseti lety, kdy podobnou situaci nezvládl. Ministerstvo spravedlnosti v roce 1998 zažalovalo Microsoft kvůli zneužití monopolního postavení, jehož se dopustil tím, že omezil své konkurenty v oblasti operačních systémů a internetových vyhledávačů. Hovořilo se dokonce o rozdělení společnosti. „Microsoft nebral dostatečně vážně kritické ohlasy,“ říká Dana R. Wagnerová, firemní právnička Googlu specializující se na antimonopolní právo. „Pokud ignorujete lidi, kteří dělají politická rozhodnutí … můžete za to draze zaplatit.“
Nikdo neočekává, že by se Obamova administrativa pokusila pozici Googlu oslabit, antimonopolní regulační úřady však určité potíže dělat budou. „Máme tady firmu, která až dosud byla velmi úspěšná. Jak bude postupovat v budoucnu?“ klade si otázku Greg Sterling, internetový analytik ze San Franciska. „Nebude podporovat konkurenty a nepřestane sledovat vlastní cíle. Co tedy bude dělat?“
Wagner, bývalý úředník ministerstva spravedlnosti specializující se na antimonopolní právo říká, že Google musí lépe prezentovat sám sebe. Přičemž čas chvátá. Společnost TradeComet.com, provozovatel B2B internetového vyhledávače SourceTool, podala 17. února k soudu žalobu, v níž tvrdí, že se Google pokouší „vyhladovět vznikající konkurenci“ v oblasti ostatních vyhledávačů. Ústřední část žaloby se zaměřuje na samu podstatu Googlu a obchodního modelu SourceTool. Konkrétně jde o prodej klíčových slov, dle nichž se zobrazují reklamy, takzvané sponzorované odkazy. A to ve chvíli, kdy spotřebitel dané slovo do vyhledávače napíše. Dle žaloby Google zpočátku prodal firmě Comet stovky tisíc klíčových slov, která naváděla zákazníky na stránky SourceTool. V žalobě se dále uvádí, že jakmile Google zjistil, že TradeComet začíná být reálnou konkurencí, navýšil cenu některých klíčových slov až stonásobně (například z původních deseti centů za slovo na deset dolarů). TradeComet si stěžuje, že záhy přišel nejen o 90 procent měsíčních přístupů z Googlu, ale i o miliony dolarů na tržbách. Wagner říká, že se nemůže vyjadřovat k dosud projednávané žalobě. Pouze uvádí: „Nemyslíme si, že je žaloba firmy TradeComet opodstatněná.“

Nedotknutelnost autorských práv

Obdobně vyvolala soudní při snaha Googlu digitalizovat knihy. Již zmíněná dohoda by Googlu umožnila kontrolovat ohromné množství takzvaných osiřelých knih, u nichž vlastník autorských práv není známý. Věc zkoumá ministerstvo spravedlnosti, jelikož Google by byl jako jediný chráněn před případnými žádostmi o uhrazení autorských práv za tyto knihy. Žádná jiná společnost bez podobné ochrany nedokáže s Googlem soupeřit a komerčně vydávat tatáž díla, říká Peter Brantley, ředitel sanfranciské neziskové organizace Internet Archive, která má vlastní program na kopírování knih.
Brantley dodává, že kromě digitalizace knih bude Google moci extrahovat obrovské množství informací prostřednictvím těžby dat a poté je používat k vytvoření jiných produktů. Jednou z možností je vytvořit on-line encyklopedii, která by mohla soupeřit s Wikipedií. Brantleyho zneklidnění zcela odpovídá široce rozšířeným obavám, že Google může v důsledku posílení monopolního postavení v jedné oblasti vytvořit nové obchodní činnosti. Brantley a další tvrdí, že o zmíněné dohodě mluvili s úředníky ministerstva spravedlnosti zodpovědnými za oblast antimonopolního práva. A žádali je, aby vláda platnost takové dohody zrušila. Wagner reaguje v tom smyslu, že iniciativa Googlu zaměřená na kopírování knih přinese spotřebitelům velké výhody. A dále tvrdí, že kdokoli by chtěl dělat totéž co Google, může si zajistit vlastní smlouvu o autorských právech. Zmíněnou dohodu bude muset schválit soud. Ministerstvo spravedlnosti se odmítá k věci vyjadřovat.
Wagner má pravdu. Amazon.com, Yahoo! a kterýkoli jiný významný konkurent Googlu může zahájit vlastní jednání o autorských právech na knihy, překážky jsou však natolik vysoké, že se nepředpokládá, že by se kdokoli z nich do podobné akce pustil. Navíc má Google v zásobě dokonale vybroušené odpovědi na většinu kritických poznámek. Má společnost přílišnou moc na internetu? Google zdůrazňuje, že internet je místo, kde se konkurence nachází na „vzdálenost jediného kliknutí“. Wagner tvrdí, že převaha Googlu je zveličována. Mechanismy jako comScore, které mapují průběh hledání na síti, mají tendenci zaměřovat se na konkrétní vyhledávací systémy. Wagner říká, že zcela ignorují bezpočet požadavků na vyhledávání, které každý den uskuteční komerční stránky, jako je Amazon, eBay, Wikipedia nebo Tunes.
V současné době Google nicméně zjišťuje, že ať udělá cokoli, bude to podrobně zkoumat konkurence. Kupříkladu mnohé evropské a americké firmy protestovaly proti politice Googlu, která inzerentům umožňuje koupit název konkurenční společnosti jako klíčové slovo. Tvrdí, že jde o poškozování obchodní značky, což však Google odmítá. David Wood, bruselský specialista na antimonopolní otázky, uvádí, že Google si takové chování může dovolit jen v důsledku dominantního postavení na trhu. Dle Wooda se ve skutečnosti děje to, že Google říká majitelům značky, jak by jejich obchodní jméno mohl použít někdo jiný. „Je to něco neskutečného,“ dodává. To, že Google může něco takového dělat, lze pokládat za zneužití vůdčího postavení na trhu, vysvětluje Wood, který pracuje jako poradce oborové skupiny evropských médií ICOMP (Iniative for Competitive Online Marketplace, Iniciativa pro konkurenční internetové tržní prostředí), jež se proti praktikám Googlu ohrazuje.
Dokonce i soubory dat, které Google shromažďuje o uživatelích vyhledávače, elektronické pošty a dalších produktů, by se mohly stát předmětem antimonopolního zkoumání. Obhájci práva na soukromí tvrdí, že v souvislosti s růstem podílu Googlu na trhu, jsou ti, kteří by mohli konkurovat větší bezpečností osobních údajů, zatlačováni do pozadí. Když před dvěma lety Federální obchodní komise (FTC) přezkoumávala akvizici internetové reklamní agentury DoubleClick, řekla Pamela Jones Harborová, předsedkyně FTC, že otázka soukromí musí být součástí antimonopolní analýzy.
FTC sice Googlu posvětil akvizici DoubleClicku, ale věnoval mu mnohem větší pozornost, než Google očekával, což vyústilo v novou propagační kampaň. „Víme, že spolu s tím, jak dorůstáme do určité velikosti, je vyšší počet otázek regulačních úřadů nevyhnutelný. Čekají nás hlubší a detailnější kontroly,“ říká mluvčí firmy Adam Kovacevich. „Částečně se o to samozřejmě zasloužila naše konkurence, víme však, že musíme mít připravené odpovědi na všechny otázky.“

Nadvláda Googlu: Kolik je příliš? Kvůli stále silnějšímu postavení Googlu na trhu bijí znepokojení konkurenti na poplach. Uvádíme několik nejožehavějších oblastí:

Vyhledávač
V nedávno podané žalobě si stěžuje provozovatel internetových stránek TradeComet.com, že Google manipuloval cenami reklamy a využil výhradní smlouvy, aby „vyhladověl vznikající konkurenci“ v oblasti internetových vyhledávačů.

Knihy
Různé skupiny se sjednocují, aby dosáhly zrušení platnosti dohody, která by mohla Googlu zajistit monopol na autorská práva k milionům knih, jež skenuje. Zmíněná dohoda by Googlu poskytla značnou výhodu ve vznikající oblasti elektronických knih.

Osobní údaje
Ochránce soukromí znepokojuje obrovské množství informací o uživatelích, které Google shromažďuje pomocí vyhledávače, gmailu a dalších služeb. Růst moci Googlu znamená, že zákazníci, kteří si chtějí lépe střežit soukromí, mají méně alternativ.

Dobrý, nebo zlý?

Loni na podzim pořádala organizace Intelligence Squared debatu, jíž se účastnilo šest prominentních specialistů z oblastí práva a nových technologií. Věnovali se otázce, zda Google porušuje své motto Nebuďte zlí. Diskusi vysílalo National Public Radio.

Copyrighted 2009 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče