Proč pykají pouze dopravci?

24. října 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
24. října 2005, 00:00

PŘETÍŽENÉ KAMIONY České dálnice a další komunikace denně odolávají přetíženým nákladním automobilům všech kategorií. Ministerstvo dopravy se sice v posledních měsících zaměřilo na jejich vážení, k dispozici je však pouze 14 vážících souprav a kontroly navíc probíhají více méně náhodně.

PŘETÍŽENÉ KAMIONY České dálnice a další komunikace denně odolávají přetíženým nákladním automobilům všech kategorií. Ministerstvo dopravy se sice v posledních měsících zaměřilo na jejich vážení, k dispozici je však pouze 14 vážících souprav a kontroly navíc probíhají více méně náhodně. Základním problémem přetížených automobilů na českých silnicích je to, že nikdo zatím přesně neví, kolik zde takových vozidel jezdí. Tvrdí to Karel Gloser, ředitel firmy Taranis Invest, která se vážením nákladních vozidel zabývá. „Z dostupných a používaných technologií není statistika možná, vážením na mobilních vahách toto také nelze zjistit,“ říká. Všechna čísla jsou tak méně či více kvalifikovanými odhady. Pouze nejmodernější technologie - zatím zkušebně zabudované na hlavních tazích - dokládají, že problém je větší, než si zatím například ministerstvo dopravy připouští. Třeba jen po ose Kbelská, Průmyslová, Štěrboholská, Jižní Spojka, Barrandovská radiála v Praze by mělo denně projet kolem jednoho tisíce přetížených vozidel. A nejde přitom jen o kamiony. „Podle lokality jezdí přetíženo až 50 procent nízkotonážních vozidel,“ tvrdí Gloser. MOBILNÍ VÁHY NEPOMOHOU

Jak už bylo řečeno, hlavním způsobem vážení nákladních aut jsou momentálně mobilní váhy, které v doprovodu policistů brázdí zejména dálnice a rychlostní komunikace. V lokalitě umožňující vážit, tedy na parkovišti či v odstavném pruhu, jsou nahodilým způsobem zastavována vozidla a převažována na mobilních vahách. Toto vážení vyžaduje dokonale rovný povrch jak pod vlastními vahami, tak i pod váženým vozidlem. Automobil tedy již při nájezdu předními koly musí být v rovině a totéž musí být při přejezdu zadní nápravou.

Míst, která by splňovala tyto podmínky je velmi málo a většinou již není prostor pro odstavení vozidla v případě jeho přetížení. Přetížená vozidla tak pokračují po úhradě pokuty a nákladů za zvážení dál v jízdě.

Mobilní váhy tedy současný nepříznivý stav ve vývoji počtu přetížených vozidel nijak výrazně neovlivní. K dispozici jsou i jiné možnosti vážení aut, ty se ale zatím pouze testují.

Ministerstvo dopravy uvažuje o rozšíření míst pro kontrolní vážení vozidel za jízdy. „V současné době je tento systém, který ještě nebyl ve státech Unie certifikován, v provozu na dálnici D1, D2, D8 a rychlostní silnici R35. Hodnoty zjištěné tímto způsobem jsou orientační, systém signalizuje překročení limitních hmotností na nápravu,“ říká mluvčí uvedeného ministerstva Marcela Žižková.

ZA VŠECHNO MOHOU DOPRAVCI

Dalším aspektem přetěžování vozidel je to, že celá odpovědnost za přetížení vozidla se u nás přesouvá na řidiče a následně dopravní firmu. „Podle dnes platných právních norem je řidič nebo provozovatel v provozu na pozemních komunikacích odpovědný za užití vozidla. Ministerstvo dopravy neuvažuje přenést tuto odpovědnost na jiný subjekt,“ informovala Žižková. Podle zástupce Sdružení autodopravců Česmad Bohemia Jana Medvedě nemá většina normálně podnikajících dopravních firem vůbec žádný zájem na přetěžování svých aut, spíše naopak. „Jenže řidič nemá, až na výjimky, prakticky žádnou možnost ověřit, kolik zboží, respektive jaké hmotnosti, mu odesílatel vlastně naložil,“ zdůraznil Medveď.

Řidič, a následně dopravní firma, tak nese veškerá negativa a rizika. A o tom, že rizika jsou opravdu nemalá, hovoří opět mluvčí ministerstva dopravy Žižková: „V případě, že se při kontrole zjistí překročení limitních hodnot, ale nedošlo k překročení největší technicky přípustné hmotnosti vozidla ani největší technicky přípustné hmotnosti na nápravu, hrozí právnické osobě pokuta až do výše 500 tisíc korun“. Pokud dojde k překročení největší technicky přípustné hmotnosti vozidla nebo největší technicky přípustné hmotnosti na nápravu, může řidič takového vozidla dostat pokutu až 10 tisíc korun a provozovatel následně až 100 tisíc korun.

CHCEME ODPOVĚDNOST ODESÍLATELE

Nejen z těchto důvodů proto zástupci autodopravců požadují, aby i v případě hmotnosti vozidel byl spoluodpovědný odesílatel. „Snažíme se odpovídající ustanovení nějakým způsobem promítnout do české legislativy. Domníváme se, že jedině spoluúčast na postihu odesílatele může zajistit, aby se procento přetížených vozidel snížilo,“ říká Medveď. Ideální by prý bylo, aby se toto ustanovení stalo součástí zákona o pozemních komunikacích nebo přímo zákona o provozu na pozemních komunikacích.

Situace se ještě zhorší se schválenou novelizací druhého uvedeného zákona, podle kterého řidič přetíženého auta dostane vedle pokuty ještě bodový postih. „Státní správa si tímto způsobem zjednodušuje život. Řidič nebo dopravce jsou potrestatelní velice snadno a míra zavinění se prostě nezkoumá,“ pokračoval Medveď.

Vzhledem k tomu, že ke každému nákladu by měl být průvodní doklad, který má obsahovat i hmotnost nákladu, tak by prý neměl být ve většině případů velký problém odesílatele do odpovědnosti zahrnout. „Ostatně spoluodpovědnost odesílatele již existuje u přeprav nebezpečných věcí,“ dodal zástupce sdružení Česmad Bohemia.

NĚKDE TO JIŽ FUNGUJE

Říká se, že nejlepším důkazem nějakého tvrzení jsou konkrétní případy. Pro jednu severočeskou stavební firmu, která si však nepřála zveřejnit svou identitu, je vážení kamionů při příjezdu do areálu firmy i při odjezdu po naložení naprostou samozřejmostí. „U nás to funguje tak, že kamion vjede před naložením na váhu, kde se zváží jeho hmotnost. Po naložení se tato procedura opakuje a my máme stoprocentní garanci toho, že kamion od nás neodjede přetížený,“ říká zástupkyně této firmy.

Faktem ale je, že pořízení váhy na nákladní auta není zrovna levná záležitost a pokud firmy k nákupu podobného zařízení nenutí zákon, nelze očekávat přílišnou vstřícnost z jejich strany. Podle odborníků jsou nejčastěji přetížena vozidla s hromadným substrátem (kámen, písky či dřevo), které se většinou přepravují vnitrostátně na kratší vzdálenosti.

Své ovoce by tedy mohly přinést častější kontroly blízko míst nakládek tohoto typu zboží se sankcemi vůči odesílatelům. „Když nyní postavíme mobilní váhu před pískovnu, máme jistotu, že celý den z ní nevyjede jediné auto,“ stěžuje si na špatnou legislativu pracovník obsluhy mobilních vah.

KONKURENCE BRÁNÍ GESTŮM

Silniční doprava funguje na principu vztahů odesílatele, dopravce a adresáta. Pokud tedy někdo nutí dopravce přepravovat více zboží než je nosnost jejich vozidel, bylo by řešením, aby daná firma buď s odesílatelem nebo s adresátem rozvázala smlouvu. Podle Medveďe je sice toto řešení možné, ale rozhodně nijak jednoduché. „Silniční doprava není železniční, kde je víceméně monopol jednoho velkého dopravce. Obživa na silničním trhu je velice tvrdá a konkurence je neuvěřitelně silná, takže se může stát, že dopravce musí mlčky akceptovat vydírání zákazníka, protože má obavy o vlastní přežití,“ zdůraznil.

Jednoduché to nemá ani řidič, který vědomě, či nevědomě jezdí s přetíženým autem. „Nemohu si moc vyskakovat. Když řeknu, že nepojedu, čeká na mé místo zástup dalších adeptů,“ říká jeden z řidičů kamionů, který si logicky nepřál zveřejnit své jméno.

A závěr? Pokud se nezmění legislativa zejména v tom směru, že by větší odpovědnost za hmotnost nákladu měly odesílatelé, či se výrazně nezintenzivní a nezkvalitní kontroly nákladních vozidel, tak se počet přetížených aut ničících silnice rovněž nijak výrazně nesníží.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče