Proč nejste on-line?

22. září 2010, 17:02 - David Kasl
22. září 2010, 17:02

Velký potenciál pro malé a střední firmy má lokální cílení reklamy

Malé a střední podniky zaměstnávají téměř dvě třetiny ekonomicky aktivních lidí v České republice a mají třetinový podíl na tvorbě HDP. Penetrace internetu činila v červnu 65,5 procenta populace, což je jen těsně za průměrem zemí Evropské unie (67,6 procenta). „V těchto souvislostech je zajímavé, že stále ještě skoro 30 procent vašich malých a středních podniků není on-line,“ říká Sandeep Menon ze společnosti Google, který má na starost marketingové programy zaměřené na malé a střední podniky v regionu Evropy, Středního východu a Asie.

Krize budiž požehnána

Údaj vyplývá z výsledků průzkumu, který před rokem uskutečnil Google spolu s Asociací malých a středních podniků a živnostníků (AMSP). „Nicméně co se týká výdajů tohoto segmentu podnikání za on-line reklamu, musím říci, že z pohledu Googlu byl poslední rok i v porovnání s dalšími zeměmi Evropské unie skvělý,“ podotýká Menon. Jedním z důvodů je dle něj jednak demografická změna, kdy do produktivního věku dorůstají mladší generace, jež mají s internetem dostatek zkušeností. Za výraznější stimul však považuje odeznívající ekonomickou krizi.
„Obavy přinášejí jasnější myšlení a během krize se také lidé, potažmo firmy snaží být inovativnější a hledají nové možnosti prezentace. Internet je v tomto směru ideální,“ vysvětluje Menon. Umožňuje totiž zároveň efektivní měření účinku reklamy a firmy tak mají přehled, kolik každá koruna do reklamy investovaná generuje příjmů. Internet má v souvislosti s rozvojem podnikání další velkou výhodu: je velmi demokratickým prostředím, kde o úspěchu až tak moc nerozhoduje objem investovaných peněz, jako je tomu u tradiční televizní nebo billboardové prezentace. „I ty nejmenší firmy, pokud mají jasnou představu o svých zákaznících a své nabídce, mohou být díky internetu velmi úspěšné,“ dodává Menon.

Není čas...

Proč tedy právě malé a střední firmy, a nejen v České republice, dosud nevyužívají veškerý potenciál, který jim světová síť nabízí? „V menších firmách nejsou na jednotlivé oblasti týmy lidí a jeden člověk mnohdy vykonává dvě i více funkcí,“ naznačuje generální ředitelka AMSP Eva Svobodová. Stejnou zkušenost má i Menon například z Polska, kde Google koncem loňského roku spustil ve spolupráci s tamním ministerstvem hospodářství kampaň Internet Revolution. „Podobnými kampaněmi se snažíme, aby zjednodušeně řečeno i má matka byla schopna jednoduše spravovat své internetové stránky,“ vysvětluje Menon.
Velký potenciál pro propagaci malých a středních firem na internetu vidí manažer Googlu zejména v oblasti lokálního cílení: „Není to nic revolučního, nicméně dle statistik se zhruba 20 až 30 procent vyhledávání na Googlu týká právě lokálních dotazů.“ V rámci služby AdWords si tak zadavatel může nastavit, ve kterých oblastech až na úroveň měst se budou jeho reklamy uživatelům Googlu zobrazovat. Dle Menona již firma spustila zkušební provoz v USA.
Kromě neustálého zlepšování vlastních služeb nabízí Google na svých stránkách v češtině a zdarma i jednoduché videokurzy, jež zájemce provedou základy fungování například účtu AdWords (na základě klíčových slov zadaných inzerentem se jeho reklamy objevují u výsledků hledání).
Jedním z programů na podporu „internetové gramotnosti“ firem v Česku byl rovněž bezplatný vzdělávací seriál o internetu a on-line nástrojích pro malé a střední podniky Online Start!, který ve spolupráci s Googlem a dalšími partnery uskutečnila AMSP během dubna až června a v průběhu srpna. „Zájem firem nás skutečně překvapil,“ podotýká Menon. Jak říká ředitelka české pobočky Googlu Tatiana le Moigne, nebýt dnes na internetu a nevyužívat jeho možností je luxus, jejž si může dovolit málokterá společnost.

(box)
Internet ano, ale… Výsledky průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků a společnosti Google, který mapoval roli internetu a on-line aktivit malých a středních firem v Česku.

• 84 % firem považuje internet za klíčový pro své podnikání
• 1/3 respondentů je svou podnikatelskou činností na internetu závislá
• 9 z 10 dotázaných internet využívá jako hlavní zdroj informací a kontaktů
• 1/4 respondentů stále nemá vlastní webovou stránku
• Nedostatek znalostí je pro většinu firem důvodem, proč dosud nemají vlastní prezentaci na internetu
• 34 % respondentů je přesvědčeno, že jednoduchý návod by jim pomohl webovou stránku vytvořit
• Více než 1/4 respondentů preferuje nízké náklady na vytvoření a správu online stránek

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít